A füttyögés nem vélemény

A szónokba belefojtani a szót mint politikai cselekvés egyidős a történelemmel.

Ugró Miklós
2016. 10. 28. 6:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a médiumok tudósításai alapján megvonjuk az idei nemzeti ünneplés mérlegét, arra a megállapításra jutunk, hogy az ünnephez méltó módon füttyögő és üvöltöző demokraták békés randalírozását durván megzavarta a lengyel elnök és a magyar miniszterelnök beszéde. Az ellenzéki sajtó híradásaira rányomta bélyegét az az előfeltételezés, hogy az ünnep idején is folytatódott a Népszabadsággal megindított kormányzati trend, miszerint elnémítják a kritikus hangokat, mert íme, már füttyögni sem hagyják a haza sorsán aggodalmaskodó polgárokat, míg a kormánypárti orgánumok a füttyögésben újabb argumentumát látták annak, hogy a Népszabadság megszűnésével nem sérült, hanem egyenesen izmosodott a sajtó- és véleményszabadság, így a lap szétverése nem pusztán üzleti érdek volt, hanem történelmi szükségszerűség. Továbbá az ellenzék szerint: a füttyögés a demokrácia naturális megnyilvánulása, ezért helyszíntől és időponttól függetlenül mindig helyénvaló, míg a kormányoldal ez esetben úgy tartja, hogy a nemzeti ünnepen füttyögők rosszabb esetben az ÁVH szellemi örökösei, de legjobb esetben is szimplán tahók, amely jelenségek és adottságok részei ugyan a demokráciának, nem válnak sem a díszére, sem a javára.

A fütyülés, a zajongás, a szónokba belefojtani a szót mint politikai cselekvés egyidős a történelemmel. Ez nem jelenti, hogy követendő hagyomány lenne. 1848 forradalmas napjaiban a pesti nép úgynevezett „macskazenével” bosszantotta azt a politikust, aki éppen neki nem tetsző módon nyilvánult meg. Kapott „macskazenét” Batthyány Lajos miniszterelnök, de Széchenyi és Kossuth is, igaz nem a szónoklataikat zavarták meg, hanem éjszakai álmukat. 1956. október 23-án a tömeg nemcsak követelte Nagy Imre fellépését, hanem nyomban ki is fütyülte az első mondata után. Ennek ellenére nem állíthatjuk, hogy a füttyögés is politikaformáló erő lett volna a létező szocializmusban. A rendszerváltás hajnalán bizonyos kifejezések hallatán (szocializmus, MSZMP, Szovjetunió stb.) mindenféle tömeg vad füttyre fakadt – például a köztársaság kikiáltásakor is –, de az első szervezett kifütyülésnek a szabadon választott miniszterelnök volt az elszenvedője. A barcelonai olimpia után adott állami fogadáson a sportolók kifütyülték Antall Józsefet. Mi bajuk volt vele, a jó ég tudja. A sportolókról az a közvélekedés járja, hogy nem iq-rekordokat döntögetnek, ami legtöbbjük esetében csak ostoba előítélet, de ott és akkor rászolgáltak. Orbán Viktor első kifütyülése is sporttal kapcsolatos: Kokó bokszmeccse előtt fütyülte ki a közönség.

Az ezredforduló után bevett gyakorlat lett, hogy speciálisan kiképzett és felszerelt randalírozó kommandók járták az ünnepi rendezvényeket, a másik politikai oldal demonstrációit, azzal a bevallott szándékkal, hogy belefojtsák a szónokokba a szót, vagy más módon zavarják az eseményt. A zavargók jó hatásfokkal léptek fel a Kendermag Egyesület összejövetelén, s arra is nagyon büszkék voltak, amikor március 15-e alkalmából Demszkyt megdobálták tojással. Természetesen nem feledkezhetünk meg a magyar demokrácia rövid történetének emblematikussá vált kifütyüléséről, Göncz Árpád ünnepélyes elnémításáról. ’56 kapcsán rendszeresen elhangzik, hogy valami méltó vagy méltatlan a forradalom szelleméhez. A Göncz Árpádot kifütyülő egykori bajtársai bizonyították, hogy némely tettük kevéssé volt méltó a maguk alkotta szellemiséghez. Azóta is, akik megzavarják a nemzeti ünnepeket, Göncz kifütyülőiben vélnek önigazolást találni, csak ott nem stimmel a dolog, hogy az akkori tiltakozók mögött volt egy valóságos forradalom és szabadságharc.

Egyébként pedig ne feledkezzünk meg arról a lényeges apróságról, hogy a füttyögés nem vélemény. Éppen ellenkezőleg: a vélemény hiánya. Sőt, pontosan az artikulált véleménynyilvánítás szabadságának a korlátozása a lényege. Aki arról panaszkodik, hogy nem engedték füttyögni, s ezzel megsértették a legalapvetőbb szabadságjogait, az súlyos tévedésben van, ugyanis ő akarta megsérteni a többiek véleménynyilvánításhoz fűződő jogát. (A szabadságunk csak addig tart, amíg másokat nem korlátozunk.) Aki azzal a céllal megy egy tömegrendezvényre, hogy megzavarja, hogy másokat akadályozzon az ünneplésben, megemlékezésben, az provokál. Ne lepődjék meg, ha ebben igyekeznek meggátolni, esetleg atrocitások is érik. Korlátozták a jogait? Aligha. Ugyanis Budapest számos más pontjára kérhet közterület-foglalási engedélyt, ahol füttyöghet kedvére, senki nem fogja akadályozni benne, sőt még rendőri biztosítást is kérhet hozzá.

A teljesség kedvéért hozzátesszük: természetesen a demokratikus közéletben is van helye a fütyülésnek, ahogy nem idegen a kultúrától sem, akkor, ha az első indulatból fakadó tetszés vagy nem tetszés spontán megnyilvánulása. De annak semmi köze a szervezett, szándékos provokációhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.