Abszurd humor

Elképzelhető, hogy minél több közpénzt kap valaki, annál morózusabb lesz? Kálomista Gábor esete legalábbis ezt valószínűsíti.

Ficsor Benedek
2016. 10. 15. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon a közpénz miként aránylik a humorérzékhez? Elképzelhető, hogy minél többet kap valaki, annál morózusabb lesz? Kálomista Gábor esete legalábbis ezt valószínűsíti. Az elmúlt hetekben a kulturális élet a producer körüli botránytól volt hangos. A történet tréfának indult, ám szomorú véget ért.

A Thália Színház menedzser-igazgatója sikeres ember. Produceri minőségében a Magyar Nemzeti Filmalap és a közmédia egyik legjelentősebb beszállítója, filmgyártó cége, a Megafilm az elmúlt években több milliárd forint közpénzt nyert el. És a Tháliának is komoly összegeket kalapozott össze annak idején a Nemzeti Kulturális Alap fesztiválkollégiumánál, igaz, akkoriban épp ő vezette a testületet.

Nem véletlen, hogy Kálomista személye szorosan összefonódott a talán túlzónak tűnő állami szubvencióval. Továbbá azzal a gesztussal, ahogyan a sikerei csúcsán lévő filmes letekint a kulturális élet alsóbb szintjein lévő szereplőire. A téma a mostani történetben is változatlan, csupán a környezet lett líraibb. A producer három másodperc erejéig felbukkant Gigor Attila Kút című, szeptemberben bemutatott filmjében. Az egyik jelenetben egy prostituált bekapcsolja a lerobbant benzinkút ócska tévéjét, a képernyőn pedig a Hír TV egykori Páholy című műsora jelenik meg Kálomistával és Gajdics Ottóval. Rögtön utánuk tengerbe fúlt menekültekről hallunk, majd egy bulvárhír következik.

Egy héttel a bemutatót követően visszahívta a mozikból a filmet forgalmazója, a Vertigo Média, és gyorsan kálomistátalanította: kivágták belőle az inkriminált három másodpercet. Mivel a rendszerváltás óta nem fordult elő hazánkban, hogy egy filmalkotást utólag cenzúrázzanak, a hírre sokan felkapták a fejüket. Kálomista a Népszabadságnak azt nyilatkozta, semmi köze a jelenet eltávolításához. Film­szakmai körökben azonban arról suttogtak, ő maga követelte, hogy tüntessék el a vászonról. Ám azután sem nyugodott meg, hogy ez megtörtént: a hírek szerint összevetette a Kút stáblistáját a Megafilm készülő produk­cióinak szakembergárdájával, és kirúgott mindenkit, aki Gigornak és neki is dolgozott.

Az akció egy ideig visszhangtalan maradt. Szerdán azonban egy nyílt levéllel a szakma megtörte a hallgatást. A producer „személyes bosszúját” elítélő levelet több száz filmes szakember írta alá. Kálomista közleményben válaszolt; azt írta, nem adott rá engedélyt, hogy a Hír TV-s felvételt felhasználják, ám a cenzúráról nem ő döntött, hanem a Kút stábja. Ráadásul nem rúgott ki senkit, a levél aláírói tehát hazudnak, becsapják a közvéleményt.

Mivel eddig senki sem állt elő azzal, hogy az ő szerződését a Kút miatt bontották fel, nem tudjuk, mi az igazság. Persze a több száz aláíró tekintélye hitelt adhat a hírnek, de ahogy az itthon lenni szokott, ez a lista is szinte kötelező érvényűvé vált. Ha valaki nem írta alá, azzal magára vonta a Kálomista-ellenes tábor haragját.

Mégsem ez a legkényesebb része az ügynek, hanem maga a cenzúra. Az történt ugyanis, hogy a kulturális élet egyik meghatározó szereplője megsértődött, amiért valaki gúnyt űzött belőle. Mert ne legyen kétségünk, Kálomista felbukkanása a filmben – ahogy arról a rendező egy interjúban beszélt is – egyértelmű üzenet: abszurd országban élünk. Megsértődni persze szabad, ám amint a sértettség tettekre sarkall, elvész a művészi kritika szabadsága, ami pedig a demokratikus rendszerek egyik alapköve.

A producer lépése egyetlen dolgot igazolt: Gigor tréfája telibe talált. Ha előfordulhat, hogy utólag megvágnak egy filmet, mert az nem tetszik egy potentátnak, akkor valóban abszurd országban élünk. Ezen viszont már nem nagyon lehet nevetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.