PISA-sokk: amiről nem beszélünk

Jó tankönyvek és megbecsült pedagógusok nélkül nincs színvonalas oktatás.

Egedy Tamás
2016. 12. 15. 19:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gondolkodó emberek többségét megrázta a legújabb PISA-felmérés eredménye, pedig egyáltalán nem volt előzmények nélkül való. Már a 2012-es felmérésben a 34 OECD-tagország közül a 30. helyen végeztünk szövegértésben. Az idén jelent meg az EU immár sokadik tanulmánya az egyes tagországok innovációs teljesítményéről (European Innovation Scoreboard 2016), ahol is a 28 tagország közül a 21.-ek lettünk, ami erős korrelációt mutat az általános tudás-, illetve kompetenciaszinttel. Történik mindez a 20. századot meghatározó tudósgenerációkat kinevelő, Eötvös és Klebelsberg nevével fémjelzett országban. Én nem vagyok oktatáskutató-szakértő, de pontosan ezért nem homályosodott még el a tisztánlátásom: vannak olyan alapösszefüggések, amelyeket egyszerűen csak észre kell venni.

Ami közismert, hogy az oktatásból – kormányoktól függetlenül – permanens forráskivonás történt, történik. Se nem kicsi, se nem közepes, hanem óriási. Hazánkban – Európában példátlan módon – nincs oktatási minisztérium. Ez önmagában jelzésértékű. A központosított Klik fantazmagóriáját maga Balog Zoltán nevezte „kicsit túltolt biciklinek”. Ezek azok a problémák, amelyekről mindenki tud és beszél. Van viszont két olyan lényeges probléma, amelyekről nem szabad, de legalábbis nem illik beszélni.

Nyilván óriási pénz és hatalmas érdekek állnak a tankönyvkiadás mögött, de talán pont ezért a könyvek rosszak. A régi és igaz közmondással élve: aki sokat markol, keveset fog! Kisebbik lányom 2010-ben érettségizett egy úgynevezett budai elit gimnáziumban. Láttam a tankönyveit, valóban riasztóak voltak. Mert milyen új, feltétlenül megtanulandó alapismeretekre (hangsúlyozom, alapokra, és nem technikai-műszaki csodákra!) tett szert az emberiség az elmúlt negyven évben? A fizikában ott a Gell-Mann-féle kvarkelmélet, a biológiában az emberi genom feltérképezése. A matematikában a nagy Fermat-sejtés 1993-as bizonyítása, ami igazán még a szakembereket sem rázta meg. Mindezek egy tankönyvben öt oldalon elintézhetők. Az ember fiziológiájával foglalkozó, sokszínű ábrákkal illusztrált és változó betűméretekkel szedett biológiakönyv mégis 340 oldalas, míg az enyém anno – nem röstelltem előkeresni – 94 oldalt tett ki, fekete-fehérben. Fizikában-kémiában ugyanez a helyzet.

Lányomék matematikából valószínűségszámítást tanultak, természetesen semmit sem értettek belőle – mi csak harmadévben vettük az egyetemen. Viszont az akkori tankönyveket jellemző „minimal art” stílus engem nem akadályozott meg abban, hogy két egyetemi diplomát szerezzek – egyet éppen az említett biológiakönyvre „alapozva” – orvosbiológus szakmérnökként. A mostani könyvek azért nem jók – a szerzők becsülendő munkáját nem vitatva –, mert demoralizálóak. Hiába van más színnel, apró betűkkel szedve a nem kötelező, csupán „informatív” rész, ettől még inherens része a könyvnek. Sem a gyerek, sem a tanár nem tudja magát függetleníteni az ott leírtak mennyiségétől, az tudat alatt dolgozik mindenkiben. Amikor szeptember elején a diák kezébe veszi az új könyveket, és csak úgy tallózva átlapozza, nem a színeket és a betűméreteket figyeli, hanem az összbenyomást értékeli – ami kifejezetten riasztó. Talán nem ártana a tankönyveket a szaklektorokon túl pszichológussal is átnézetni.

A másik nagy, de szinte kimondhatatlan probléma, hogy az oktatásban mindennek az alfája és ómegája a jó tanár. No, itt van a bökkenő. Mert kik lettek tanárok, tanítók az elmúlt negyven-ötven évben? (A kivételek természetesen mindig tiszteletet parancsolnak.) Mit tett, mit tehetett az átlagos képességű és szorgalmú lány az érettségihez közeledve egy jobb gimnáziumban, ahol bizonyos morális kényszer is van a továbbtanulásra? Egy fiúnak millió egyéb lehetősége van munkára, jó állásra – gondolhatta, egyébként teljes joggal –, én hová menjek, mit tegyek? És akkor – bridzshasonlattal élve – belicitálta a két legjobb színét. Vagyis azt a két tárgyat, amiből az elmúlt négy évben a legjobb volt, amiből felvételizve a legnagyobb esélye volt arra, hogy bekerüljön a bölcsészkarra vagy a tanár-, illetve tanítóképző főiskolára. Teszem azt kémia–német szakra. Holott valójában a Nernst-egyenlet legalább akkora púp volt a hátán, mint a német kötőmód. Mielőtt a feministák felháborodnának, leszögezem: természetesen sok elkötelezett, nagy hivatástudattal rendelkező lány (és fiú) is végzett tanár szakon, akikből többnyire emblematikus, kiváló pedagógus lett. De a zöm nem ilyen volt.

Mi kellene ahhoz, hogy valóban motivált fiatalok válasszák a tanári pályát? Mindenekfölött megbecsülés! Régen, amikor a vasárnapi mise után a helyi kocsmában leült kvaterkázni a falu értelmisége, a tanár, a pap és az orvos a polgármesterrel, ők voltak a megbecsült elit. Sok pénzt akkor sem kaptak a tanárok, de szolgálati lakást és megbecsülést igen. Mai világunkban a megbecsülés egyedüli fokmérője egyre inkább a pénz lesz. A 21. században, amikor egy bankban üldögélő Micike vagy egy alibi „munkaidejében” értelmetlen rendeleteket gyártó miniszteriális ember lényegesen többet keres, mint egy pedagógus, ki megy el tanítani? Csak a megszállottak, akik viszont egyre kevesebben vannak. A többit már az írásom elején körvonalaztam. Az államot mindenhonnan ki lehetne hagyni, kivéve a két stratégiai ágazatot: az oktatásügyet és az egészségügyet. Ehelyett az állam minden más területen erőteljesen nyomul, kivéve ezt a kettőt, amelyeknek még önálló minisztériumot sem biztosít. Akkor mit várunk? Maradnak a legjobb „lapjaikat” kényszerből belicitálók a pályán, és a magukat kizsákmányoló megszállottak, próféták.

Utóirat: a botrányos PISA-eredmények nyilvánosságra kerülésének estéjén a televízióban beszélgettek az egyik neves gimnázium igazgatónőjével. Úgy ránézésre kortársak lehetünk. Beszélt erről-arról, de engem csak egy mondata ragadott meg: „A problémák ez miatt vannak.” No comment. Kikapcsoltam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.