A fürdővízzel a gyereket is

Épp az előremutató elemeit nem vesszük át az ázsiai gazdasági modellnek.

Hajdú Péter
2017. 01. 31. 16:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a kormányzati propagandát hallgatja az ember, az az érzése, talán még soha nem voltak olyan fényes napjai az országnak, mint amióta a kezébe vette a kormányrudat a hazánkat hetedik éve vezető koalíció. Amennyiben viszont a nemzeti együttműködés rendszerének bírálóira figyelünk, az juthat eszünkbe: kizárólag a haverok zsebének megtömése, a demokrácia szétverése és egy újfajta hűbéri rendszer felépítése zajlik a nemzeti nagytőkésréteg megteremtésének leple alatt.

Nehéz kiigazodni a kibékíthetetlen vélemények között, de talán mégis sikerülhet. Erre mutat példát Szentkirályi Balázsnak az Indexen tavaly megjelent értekezése, amely a kiépülőben lévő magyar berendezkedést a hozzá hasonló ázsiai modellel veti össze. A miniszterelnök gondolatmenete világos: az idejétmúlt nyugati gondolkodásmódot és társadalmi berendezkedést a Kelet-Ázsiában több helyütt is virágzó autoriter rendszerrel váltaná fel. Ez utóbbiban ugyanis nem kell a fölösleges demokratikus fékekkel bajlódni, s a nagyarányú parlamenti többség birtokában a demokrácia látszatát keltve úgy intézheti az ország ügyeit, ahogy a víziója diktálja.

A napokban a jegybank Lámfalussy-konferenciáján, majd a Hungarian Review című lapban megjelent cikkében Orbán Viktor ismét megerősítette: ideje már túllépni a lassú és túlkorlátozott nyugati demokráciákon, s Donald Trumpot, Vlagyimir Putyint, valamint a kommunista piacgazdaságot építő Kínát hozta föl példának. Bírálatának kétségtelenül van alapja, hiszen a menekültáradat kapcsán kiderült az unió döntési és irányítási rendszerének működésképtelensége. A kormányfőnek azonban eszébe sem jut az idejétmúlt rendszer megreformálása, ehelyett a délkelet-ázsiai fejlesztő állam sajátosan magyar változatát kezdte építeni. S első pillantásra úgy tűnik, még igaza is lehet, hiszen amíg a „dekadens” nyugati világ alig tud gazdasági növekedést fölmutatni, a kiválasztott ázsiai modell sikert sikerre halmoz.

Erősíteni látszik az orbáni modell megvalósíthatóságát, hogy például a szingapúri sikertörténet alapjául szolgáló két tartópillér 2010 óta nálunk is megvan. Egyfelől a kétharmados vagy ahhoz közeli parlamenti többségen alapuló politikai stabilitás, másfelől pedig a helyi – szinte kizárólag baráti – vállalkozásokból kiépített, állami és uniós pénzekkel kistafírozott nagyvállalkozói réteg. Az elgondolás akár helyes is lehetne, mégis lényegi problémák vannak az Orbán által is példának nevezett szingapúri modell magyarításával.

A távol-keleti ország papíron ugyan parlamentáris köztársaság, de valójában egyetlen párt feuduma. Kísérteties a hasonlóság a 2010 utáni magyar helyzettel, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ott is a kormánypártok számára kedvezően alakították át a választási rendszert, illetve korlátozták a véleménynyilvánítás szabadságát. A kemény politikai jogkorlátozással Szingapúrban valóban hihetetlen gazdasági eredményeket értek el, amelyek korábban csak néhány kiválasztott kezében összpontosultak. Óriási különbség azonban, hogy míg ott e kiválasztottak a legtehetségesebbek és legképzettebbek közül kerültek ki – így képességeiknél fogva alkalmasak voltak a vagyon kezelésére –, addig nálunk szinte kizárólag a politikai-baráti kapcsolatok döntenek a pénzek elosztásánál. Ott kitiltották a külföldi tőkét és az importot, s eközben az állam kezében lévő vállalkozások hatalmas tőkét fektettek azokba az ágazatokba, amelyekkel az ország megjelenhetett a nemzetközi piacon. Ezzel lendületet adtak a gazdaságnak. Ma már az állami konglomerátumok csak a GDP ötödét állítják elő, s a szingapúri cégek kétharmada az országon kívül termeli a profitot. Az egy főre jutó bruttó hazai termék pedig 85 ezer dollár, szemben a magyar 25 ezerrel.

Mi a rendszerváltás óta olcsó bérmunkával csábítjuk a külföldi tőkét, így esély sincs a fölemelkedés legfontosabb tényezőjének, a magas hozzáadott értékű munkafolyamatoknak a kialakulására. Szingapúrban ezzel szemben hatalmas összegeket öltek az oktatásba, az egészségügybe és az innovációba, tudták, csak jól képzett, egészséges munkaerővel és kizárólag magas technikai színvonalú gyártással tudnak sikert elérni a harmadik évezredben. Kifejezetten üldözték a korrupciót, csökkentették a bürokráciát. Mi eközben egyre rosszabb helyre csúszunk a korrupciós listán, az ígéretek ellenére növekszik a bürokrácia, elhibázott az oktatáspolitika, romlik az egészségügy finanszírozása, és csak nyomokban látni az innovációt.

Szingapúrban az erőltetett iparosítás hibáit még az elmúlt évezredben korrigálták, mi viszont – ötven évvel ezelőtti logikát követve – most költünk vagyonokat olyan iparágakra, amelyek képtelenek magas hozzáadott értéket termelni akkor, amikor már egyre inkább képzett emberfőkkel és a szolgáltatásokból termelhető ki a profit. Ezzel viszont beleesünk a közepesen fejlett országok csapdájába, s így álom marad az igazi kitörés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.