Ha a kormányzati propagandát hallgatja az ember, az az érzése, talán még soha nem voltak olyan fényes napjai az országnak, mint amióta a kezébe vette a kormányrudat a hazánkat hetedik éve vezető koalíció. Amennyiben viszont a nemzeti együttműködés rendszerének bírálóira figyelünk, az juthat eszünkbe: kizárólag a haverok zsebének megtömése, a demokrácia szétverése és egy újfajta hűbéri rendszer felépítése zajlik a nemzeti nagytőkésréteg megteremtésének leple alatt.
Nehéz kiigazodni a kibékíthetetlen vélemények között, de talán mégis sikerülhet. Erre mutat példát Szentkirályi Balázsnak az Indexen tavaly megjelent értekezése, amely a kiépülőben lévő magyar berendezkedést a hozzá hasonló ázsiai modellel veti össze. A miniszterelnök gondolatmenete világos: az idejétmúlt nyugati gondolkodásmódot és társadalmi berendezkedést a Kelet-Ázsiában több helyütt is virágzó autoriter rendszerrel váltaná fel. Ez utóbbiban ugyanis nem kell a fölösleges demokratikus fékekkel bajlódni, s a nagyarányú parlamenti többség birtokában a demokrácia látszatát keltve úgy intézheti az ország ügyeit, ahogy a víziója diktálja.
A napokban a jegybank Lámfalussy-konferenciáján, majd a Hungarian Review című lapban megjelent cikkében Orbán Viktor ismét megerősítette: ideje már túllépni a lassú és túlkorlátozott nyugati demokráciákon, s Donald Trumpot, Vlagyimir Putyint, valamint a kommunista piacgazdaságot építő Kínát hozta föl példának. Bírálatának kétségtelenül van alapja, hiszen a menekültáradat kapcsán kiderült az unió döntési és irányítási rendszerének működésképtelensége. A kormányfőnek azonban eszébe sem jut az idejétmúlt rendszer megreformálása, ehelyett a délkelet-ázsiai fejlesztő állam sajátosan magyar változatát kezdte építeni. S első pillantásra úgy tűnik, még igaza is lehet, hiszen amíg a „dekadens” nyugati világ alig tud gazdasági növekedést fölmutatni, a kiválasztott ázsiai modell sikert sikerre halmoz.
Erősíteni látszik az orbáni modell megvalósíthatóságát, hogy például a szingapúri sikertörténet alapjául szolgáló két tartópillér 2010 óta nálunk is megvan. Egyfelől a kétharmados vagy ahhoz közeli parlamenti többségen alapuló politikai stabilitás, másfelől pedig a helyi – szinte kizárólag baráti – vállalkozásokból kiépített, állami és uniós pénzekkel kistafírozott nagyvállalkozói réteg. Az elgondolás akár helyes is lehetne, mégis lényegi problémák vannak az Orbán által is példának nevezett szingapúri modell magyarításával.