Kezdje Líbiában, elnök úr!

Óriási hiba, hogy Amerikának nem volt semmilyen terve a Kadhafi utáni időkre.

Torba Tamás
2017. 01. 26. 18:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Beiktatási beszédében Donald Trump amerikai elnök meghirdette az iszlám terrorizmus elleni harc fokozását. Ismeretes, hogy az Obama-adminisztráció működése során az Egyesült Államok legalábbis ellentmondásosnak nevezhető politikát folytatott a kérdésben, hiszen valós helyismeret hiányában aktívan dolgozott a demokrácia akár fegyverrel is történő terjesztésén. Ennek keretében a republikánus John McCain szenátor éjt nappallá téve kereste a szíriai „mérsékelt” ellenzéket, szívélyes tárgyalásokat folytatva az al-Kaidából kinőtt, radikális dzsihadista an-Nuszra Front vezetőivel. Szintén ide tartozik az arab tavasz egyiptomi fejezete. A Hoszni Mubarak elnök megbuktatását követő választások után hatalomra jutott, amúgy terrorista szervezetként nyilvántartott Muszlim Testvérek kormányát mint a demokrácia letéteményesét üdvözölte az amerikai vezetés, megalapozva ezzel az egyiptomi–amerikai kapcsolatok későbbi mélypontra süllyedését. Szólnunk kell továbbá Líbiáról, amellyel kapcsolatban Obama elnök annak idején legalább elismerte: óriási hiba, hogy nem volt semmilyen terv a Moammer Kadhafi utáni időkre. Ezt a beismerést nyugodtan ki lehet terjeszteni bármely országra, ahol az Egyesült Államok a demokráciát terjesztette az elmúlt évtizedekben, hiszen ugyanígy nem volt semmilyen terv a poszttálib Afganisztánban vagy Irakban, ahol a hatalomra jutott síita kormány szunniták ellen folytatott hadjárata közvetlen oka volt az Iszlám Állam megjelenésének.

Őszintén remélem, hogy Trump elnök nem McCaintől kér tanácsot a régiót illetően, hanem, felmérve az egyes országokban fennálló helyzetet és erőviszonyokat, kiválasztja azt a hadszínteret, ahol valóban van esélye arra, hogy látványos, mind regionálisan, mind globálisan érzékelhető, tartós eredményeket érjen el. Ez a helyszín pedig Líbia.

Líbiában jelenleg bizonytalan a nagy nehezen összetákolt nemzeti egységkormány helyzete, amit több milícia, valamint az Egyiptom pártfogását is élvező Haftar tábornok sem támogat egyértelműen. A kormány viszonya az Európai Unióval legalábbis ambivalens: előbbi megtiltja (!) a Frontex hajóinak, hogy a felségvizeik határán elfogott, migránsokat szállító lélekvesztőket visszavontassák a líbiai partokra. Ezért minden, az afrikai parttól néhány tíz kilométerre kimentett menekült olasz befogadótáborokba kerül. Ez a közvetlen oka annak, hogy a menekültek körében a líbiai útvonal ma a legnépszerűbb, amit bizonyít, hogy 2016-ban rekordszámú, 180 ezer menekült érkezett innen Európába. De ez csak az egyik probléma.

Az Iszlám Állam is megvetette a lábát Líbiában. Ugyan a legutóbbi tudósítások arról szólnak, hogy sikerült őket visszaszorítani a fő bázisukat jelentő Szirt városából, de ez nem jelenti azt, hogy ne térhetnének vissza úgyszólván bármikor. Gazdasági oldalról pedig tény, hogy a líbiai olajkitermelés a mai napig nem az állam, hanem jórészt különféle milíciák, törzsi szabadcsapatok és az Iszlám Állam számláit hizlalja.

A Líbiában ilyen-olyan céllal működő fegyveres csoportok – köztük iszlamista terroristák, kábítószer- és fegyvercsempészek, szervkereskedők, emberrablók – folyamatos fenyegetést jelentenek, nemcsak az Európai Unió tagállamaira, hanem a szomszédos országokra is. Ezt bizonyítják az algériai olajmunkások elleni támadások, a Tunéziában turisták ellen elkövetett terrorista merényletek, vagy az Egyiptomban sűrűn előforduló merényletek és támadások. De arra is vannak bizonyítékok, hogy a Mali és Mauritánia területén tevékenykedő szervezetek is Líbiát használják fegyverutánpótlásra mint afféle hátországot. Líbia tulajdonképpen ellenőrizetlen átjáróház a Magreb régión belül, amely egyrészt a migránsok, másrészt a terroristák, csempészek és egyéb bűnözők számára belépőhely az unióba. Ezt az állapotot az EU – döntésképtelensége folytán – önerőből nem képes megszüntetni.

Egy líbiai intervenció sok szempontból különbözne az iraki vagy az afgán beavatkozástól. Először is az ország népessége (6,2 millió fő) nagyrészt a tengerparti városokban és az összekötő sávban összpontosul. Hamar, relatíve kis költséggel újra megteremthetők a parti zóna lakossága számára a néhai Kadhafi ezredes uralma alatt megszokott jólét feltételei. A partvidék ellenőrzése lehetővé teszi a migránsprobléma kontroll alá helyezését, az embercsempészek visszaszorítását, az olajexport zavartalan lebonyolítását. A sivatag ellenőrzése a modern technika felhasználásával, valamint a nomád törzsek számára biztosított autonómiával és az életmódjuk fenntartásához szükséges javak akár ingyen rendelkezésre bocsátásával kezelhető. Lezárhatók a csempészútvonalak.

A beavatkozást vezető hatalom az egyiptomi hadseregre bizton számíthat. Egyiptom nemzetbiztonsága szempontjából a líbiai határ kulcskérdés. Egyiptom jelenleg is komoly erőfeszítéseket tesz ezen a téren, és ha partnerként kezelik, az erőfeszítéseknek rövid idő alatt komoly eredményük lehet. Itt lehetne kipróbálni a gyakorlatban a Trump által többször javasolt orosz–amerikai együttműködést. Oroszország egyiptomi befolyása folyamatosan növekszik, de nincs abban a helyzetben, hogy a vázolt projektet Egyiptom egyetlen szövetségeseként végigvigye, és részben finanszírozza. Az Egyesült Államokkal, Olaszországgal és Franciaországgal közösen azonban létrejöhetne egy öttagú koalíció, amelyhez csatlakozhatna Tunézia és Algéria. Líbia stabilizálása a regnáló kormánynak történő segítségnyújtás útján gyors és látványos eredményeket hozna. Ráadásul a feladat során nem kell olyan geopolitikai kihívásokkal megküzdeni, mint Irakban, Afganisztánban vagy Szíriában. Az elért eredményeknek azonban közvetve jelzésértékük lenne az említett országokban is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.