Kinek a keresztje?

Egy futballklub címere kicsit olyan, mint egy ország zászlaja, himnusza.

Gabay Balázs
2017. 02. 04. 11:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy futballklub címere kicsit olyan, mint egy ország zászlaja, himnusza. Ugyanúgy a szurkolói identitás része, mint az állampolgár számára az utóbbi kettő, melyektől jó esetben mocorog benne a nemzeti érzület. A drukker akkor jön lázba, amikor meglátja kedvenc klubja színeit, címerét, meghallja csapata himnuszát. Éppen ezért ideális esetben ezeket a szimbólumokat megtartani igyekszik minden sportegyesület, nem pedig cserélgetni.

A Real Madridnál másképp gondolják. 2014-ben a vezetés úgy határozott, hogy a világ egyik legnépszerűbb futballcsapatának címeréből kiveszik a keresztet – persze csak az Egyesült Arab Emírségekben eladott klubtermékek esetében. Idén januárban kiterjesztették a kört: a Marka, a Real regionális marketingpartnere, amely a csapat mezeit, logóval ellátott csecsebecséit értékesíti, hat Öböl menti országban is úgy látta jónak, ha a keresztény jelkép eltűnik a termékekről.

A cég a helyiek kulturális érzékenységére hivatkozva változtatta meg a Real egyik szimbólumát – természetesen a madridiak egyetértésével, sőt támogatásával. Úgy vélik, ha a szaúdiak, omániak vagy épp a kuvaitiak bemennek az egyesület helyi szurkolói boltjába, elijeszti őket a vásárlástól, ha meglátják a mezen, kulcstartón, bögrén a(z alig néhány milliméteres) keresztet. Ez pedig árt az üzletnek.

Érthető a gondolatmenet, ha az ember úgy tekint a Real Madridra, mint egy márkára, melynek egyetlen küldetése, hogy profitot termeljen tulajdonosának. A Florentino Pérez elnök által fémjelzett korszaknak kifejezetten célja volt, hogy brandet építsenek a klubból, másképp lehetetlen lett volna fedezni az egyre növekvő, euró-százmilliókban mérhető adósságot, amit többek között Zinédine Zidane, Ronaldo, Luís Figo vagy épp David Beckham megvásárlása, a „galaktikus” csapat felépítése okozott. Közel 300 millió szurkolója van a Realnak világszerte, egy részük a Közel-Keleten követi meccseiket, hordja dresszüket, és járult hozzá például ahhoz, hogy a majd 100 millió euróért megvásárolt Cristiano Ronaldo vételára néhány hónap alatt megtérüljön pusztán a nevével ellátott mezek eladásából. De vajon a Real-drukkerek európai többségének, elsősorban a spanyoloknak hogyan magyarázzák meg az egyesület vezetői, hogy pár ezer kilométerre tőlük feleslegessé vált a kereszt a klub címerében?

A Királyi Gárda – így is nevezik a Real Madridot – még a 20-as években XIII. Alfonz királytól kapta nevét, egyúttal a címerükbe bekerült a spanyol korona. Ebben pedig megtalálható a kereszt, hiszen a középkor óta a különböző spanyol fejedelemségek, majd az egyesülő királyság büszkén vállalta katolikus gyökerét. Ezt a kulturális hovatartozást, a szurkolók számára pedig klubszimbólumot cserélte pénzre a madridi elnökség.

Tegyük fel, hogy az isztambuli Galatasaray játéka iránti rajongás a német nagyvárosokba szakadt török kisebbség hatására a keresztény németeket is megszállná. Vajon felháborítaná-e őket a mezen megjelenő félhold? És ha igen, el tudjuk képzelni, hogy ennek hatására a klub kiveszi címeréből a legfontosabb muszlim jelképet?

Ott a kereszt a portugál, a magyar, a svéd, a norvég válogatott címerében, de több olasz futballklub emblémájában is megtalálható, hiszen a kereszténység az európai kultúra szerves része, s ez a sportban is megjelenik. Az elüzletiesedő világban viszont, melynek eminense a Real Madrid, a hagyományt simán előzi a pénzéhség, a profituralom. Fontosabb számukra a keresztnél a „Fly Emirates” felirat a mezen vagy a Real-logó az abu-dzabi hitelkártyán. Az emírségek légitársasága és nemzeti bankja által kifizetett évi több tíz millió euró hiánya valószínűleg jóval fájdalmasabb volna a klubnak, mint saját hagyományainak lábbal tiprása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.