Orbán Viktor miniszterelnök 2017. február 28-án beszédet tartott a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara rendezvényén. A beszéd bizonyos elemeire az ellenzéki sajtóban és a közösségi médiában is heves reakciók születtek.
Írtam erről a Facebookon egy rövid szöveget. Néhány nap alatt 353 érzelmi reakció és 87 megosztás lett ennek eredménye, valamint az, hogy az országos médiában a legkülönbözőbb helyeken jelent meg tudósítás arról, amit írtam ismerőseim számára.
Tőlem függetlenül vita bontakozott ki a miniszterelnök beszédének „etnikai homogenitásra” vonatkozó részei felett. A beszéd szövegvariánsaiban hol az „etnikai”, hol a „kulturális” kifejezés volt olvasható. Én először a második ismeretében reagáltam, majd látva, hogy az eredeti kifejezés az első, leszögeztem annak vállalhatatlanságát, fenntartva, hogy az ügyről egyébként lehetett volna értelmes vitát folytatni.
A miniszterelnök „etnikai homogenitás” fogalomválasztása elfogadhatatlan, mert ordas eszmék által foglalt. Ezt a problémát beszédének kontextusa sem oldja fel. Abból ugyan kiderül, hogy Orbán nem olyan Magyarországot vizionál, amelyben csak magyar származásúak élnek, hanem „a bunyeváctól a svábig” sok más európai is, de akkor hogy lehet szó egyáltalán etnikai homogenitásról? Léteznék európai etnikum?
Más szempontból ugyan, de reakciómból az olvasók egy része nem azt olvasta ki, amit mondtam, hanem azt, amit hallani akart. Példa erre, amikor a bulvármédiában az jelent meg, hogy Ungváry „elhatárolódott magától” és „megtört” – azért, mert egy második posztban kifejezte felháborodását amiatt, hogy a miniszterelnök valójában nem a „kulturális”, hanem az „etnikai” kifejezést használta.
Továbbra is érvényesnek tartom írásom lényegét. Őszinte beszédre szeretném késztetni a demokratákat az iszlám vallású bevándorlók tömeges integrációjáról. Egyrészt azért, mert az iszlám nem pusztán vallás, hanem politikai rendszer alapja is. Az iszlám joga, a saría egyben az állami jogrendszer alapja, és egyedül Tunézia olyan muszlim többségű állam, ahol az alkotmány ezt nem tartalmazza. Az iszlám tehát politikafelfogás is, és mint ilyen (ameddig a saríán alapul), nem összeegyeztethető a felvilágosodás óta létező és a nyugati világot jellemző értékrenddel. Nyilvánvaló, hogy nem minden muszlim vélekedik egyformán a saría alkalmazásáról, de ettől még fontos lenne megvitatni, hogyan viszonyuljon egy demokrácia a nem demokratikus országokból érkező bevándorlókhoz. Azért is kell az őszinte beszéd, mert szinte kizárt, hogy az európai választópolgárok többsége támogatná azt a politikát, amely az iszlám bevándorlás következtében rájuk zúduló, teljesen egyenlőtlen arányban megoszló integrációs feszültségeket fokozná. Ezek a feszültségek a szélsőjobboldali válaszokat fogják népszerűsíteni, ami végső soron az Európai Unió destabilizálásához vezet. Ezért politikailag helyesnek tartom, ha ezt a folyamatot fékezik és ellenőrzés alatt tartják.