A show-nak vége. A fények kihunytak. A portugál győztes boldogan vihette haza a kristálymikrofont, a televíziós stábok összepakoltak, a kijevi politikusok pedig elégedetten dőlhettek hátra. Nem számít, hogy elköltötték a köztévé éves költségvetését az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjének megrendezésére, hiszen néhány órára Ukrajnára figyelt Európa. Mindez érthető, hiszen az elmúlt években különösen sokat szenvedett ország szomjúhozik a figyelemre és a megbecsülésre. Ezért aztán hiába a háború, a gazdasági összeomlás, a kínzó szociális gondok és a fényes jövőt még ígérni sem tudó politikai elit, az ukránok hatalmas lehetőséget láttak az Eurovízióban. Igazolni akarták, hogy a nehézségek ellenére az ország, ha nem is virágzik, de szép, és többre hivatott, kilépett Oroszország árnyékából, és immár végképp a csupa nagybetűvel írt Európához tartozik.
A show-val nem is volt semmi baj. Európai volt a vendéglátás, a színpadkép, a rendezés, ám az üzenet lényege, maga az európaiság valahogy nem jött át. A verseny körüli kínos botrányok sora azt sugallta, hogy Ukrajna manapság olyannyira el van foglalva önmagával és Oroszországgal, hogy minden, csak nem a nagybetűs Európa része. Ahogy a német Tageszeitung riportere a helyszínről megjegyezte, az ukránok kedvesek, de képtelenek voltak kihozni a rendezvényből a benne rejlő igazi lehetőséget. Ez a cél eleve illuzórikus volt, teszi rögtön hozzá az újságíró, hiszen az ország a keleten dúló háborútól a korrupción és a belső migráción át a gazdaság mélyrepüléséig olyan problémákkal küzd, amelyeket nem takarhatnak el a kíváncsi szemek elől a csillogó színpadképek, és nem feledtethet a sportcsarnokban tomboló hangulat sem.
Már a verseny felvezetésével bajok voltak. Az előkészületek buktatóit ugyan még elfelejtettük volna, hiszen a nyitányra végül minden elkészült, ám a kerekesszékes orosz indulóval szembeni izmozás már hatalmas öngól volt. Julija Szamojlova kitiltása mindenki számára világossá tette, milyen lelki állapotban van manapság Ukrajna. Persze az okokat értjük, s még meg is értenénk a sérült lélek e kétségbeesett sikolyát, ha az egész nem volna rettenetesen kisstílű. Kijev nem tudott felülemelkedni sérelmein, s így dühtől tajtékozva sétált bele a Moszkva által állított csapdába. Ahelyett, hogy elegánsan figyelmen kívül hagyta volna az egészet, mint a Krímben szintén fellépő bolgár–orosz induló esetében, lényegében demonstrálta mindazt, amit főképp az orosz sajtó állít róla.