Budapest ostroma

Tudatos háborús politikával, patikamérlegen porciózott lépéssorozattal állunk szemben.

2017. 06. 06. 9:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezúttal nem Soros György, nem a balliberális ellenzék és nem is a Demszky-korszak szelleme rontott Budapestre. Az egyre veszélyesebb 3-as metró felújításának, sőt az egész városnak a térdre kényszerítésére nem más vállalkozott, mint a magyar kormány. S bár Orbán Viktor miniszterelnök kedvenc jelzője, „a nemzet fővárosa” viharos történelmünk legfeljebb néhány kegyelmi pillanatában volt csak igaz, Budapest legújabb ostromával hétéves illúziónk foszlott szét. Az utolsó morzsákat söprik most a szemétbe. A szégyenteljes akció személyes áldozata Tarlós István főpolgármester lenne, az a kormánypárti politikus – nem Fidesz-tagként is –, akire több százezren szavaznának ma is és közvetlenül is.

Félreértés ne essék, szó sincs itt a bal- és jobboldali politikai bulvársajtó (széles a paletta) által időnként fölvetett bárgyúságokról: Tarlós csuklóztatásáról vagy Tarlós–Lázár-csörtékről. Ugyanis tudatos háborús politikával, patikamérlegen porciózott lépéssorozattal állunk szemben Budapest működtetésének-fejlesztésének szinte minden területén.

Fel kell tennünk a kérdést: miért? Lózungokat sorolni bűnös városról, liberális szubkultúráról, tüntikékről nincs értelme, mert ezek ugyan összességében befolyásolják a képet, ám egyenként mégiscsak félrevisznek. A miértre inkább politikai válasz lehetséges; mindaz ugyanis, ami történik, szakmailag és gazdaságilag alátámaszthatatlan. Leegyszerűsítve: a kormány agytrösztje (Habony Árpád és köre) pontosan tudja, hogy Budapesten immár bármit tesznek – akár jót, akár rosszat –, az egyetlen új szavazót sem hoz a Fidesznek. Sőt: a parlamenti választásig hátralévő szűk egy évben csak visz. Akkor pedig oda kell csoportosítani a pénzeket, ahol hoz: a rendszerváltozás előtt, majd utána, más-más eszközökkel, de egyformán szétvert vidékre, ahol ciklusok óta a legerősebbek a kormánypártok, és a „modern”, azaz megyei jogú városokra, amelyekben – pénzzel vagy annak ígéretével – legalább a többséget lehet biztosítani. Így pedig a budapestiek tehetnek nekik egy szívességet, még akkor is, ha az itteni 18 egyéni választókerületből az ellenzék hasítja majd ki magának a kétharmadot, ami a négy évvel ezelőtti 50-50 százalékhoz közeli megoszláshoz képest sem elképzelhetetlen.

Ezért áll a rossz állapotú 3-as metró felújításához Orbán Viktor is úgy, mintha a fogát húznák. Néhány tíz milliárd emide, ugyanannyi amoda: mind-mind értékes szavazatokat jelent számára. Márpedig a Magyar Nemzet feltárta, hogy pontosan 37,1 milliárd forintot a kormánynak kellene kigazdálkodnia ahhoz, hogy a hozzá közel álló építőipari cégek által felvert árakon elkezdődhessen a metrófelújítás. Ami a most megbillent, de kétségkívül rafinált elképzeléssel egy fillérjébe sem kerülne az államnak. Tény, hogy a 137,5 milliárdos eddigi keretet sem a kormány adja. Az összeg száz százalékát a feltétlenül megállítandó Brüsszeltől várják, ezt a pénzt passzolnák úgy tovább, hogy „adta a kormány”. A többibe pedig rokkanjon bele Budapest. Ezzel megszabadulhatnának a szókimondó, túlontúl autonóm, a kormányzati korrupciós nyomásnak – lehetőségei szerint – ellenálló Tarlós Istvántól is. A politikai haszonért cserébe nem nagy kár, hogy nem újul meg a 3-as metró. S mivel felvetettek még 60 milliárd hitelt Tarlósékkal a szerelvények felújíttatására, és azt sem a kabinetnek kell visszafizetnie, számszakilag is nullszaldósra jönne ki a kormány. Csak egy évet kell kibekkelniük. Hátha addig nem történik súlyos tragédia a metróvonalon.

Múlt pénteken Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára Zalaegerszegen bejelentette: „A kormányzat 2022-ig mintegy 4000 milliárd forintot fordít a magyarországi vasúti és közúti infrastruktúra bővítésére.” Szakemberek szerint Magyarországon a legtöbb utast, közel félmillió embert egy budapesti föld alatti vasútvonal, a 3-as metró szállítja. Május 26-án Orbán Viktor Hódmezővásárhelyen dicsérte meg a kormányt és az általa további 3400 milliárd forinttal támogatott huszonhárom „modern várost”.

„Bebizonyosodott, hogy a helyiek össze tudnak rakni olyan fejlesztési programokat, amelyekből kikerekedik egy nemzeti városfejlesztési program” – mondta a kormányfő, aki 2013 tavaszán, amikor Tarlós Istvánnal aláírta a Budapest 21 szerződést, még így fogalmazott: „Ha gazdasági növekedést akarunk, ahhoz Budapestnek is fejlődnie kell”. Ehhez „kiterjeszthető szárnyakat” ígért a fővárosnak a kormányfő. Egy év múlva „az együttműködés módjának a megtalálására” szólította fel a városvezetést, majd 2015-ben kiderült: Budapest egy fillérrel sem kaphat többet 340 milliárd forintnál a 12 ezermilliárdnyi uniós forrásból. Most ennek a keretnek a terhére fizettetnék ki Tarlóssal – akárhogy szépítjük – a 3-as metró korrupciós felárát. Budapest ostroma még eltart egy darabig – és ki tudja, mikor lesz vége.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.