Szellemi honvédelem – szép, nemes veretű kifejezés. Ha kell, sajnos áruvédjegy, amely hitelesítő jelként ragasztható fel kétes vállalkozásokra, állítható a napi politika kérészéletű szolgálatába. Mint történt ez legutóbb is. „Nyolcvan évvel ezelőtt, 1938-ban Szabó Zoltán író megfogalmazta a szellemi honvédelem szükségességét” – mondta két nappal ezelőtt Csizmadia László, a mai „szellemi honvédők” (reprezentánsaihoz sorolhatjuk a CÖF–CÖKA prominense mellett a videoüzenetben bejelentkezett Bayer Zsoltot és Stefka Istvánt) vezérürüje, a kormánybarát civilek első embere egy díjátadón.
Nézzük sorjában, mi is történt. Kezdjük a leglényegtelenebbel. Csizmadia László rosszul tudja: a Magyar Nemzettől elválaszthatatlan szellemi honvédelem gondolata 1939-es születésű. Szabó Zoltánt egyszerre inspirálta Katona Jenőnek a hasonló nevű svájci mozgalomról szóló beszámolója és Zrínyi Áfiuma, amely nem sokkal korábbi politikai esszéjének, a Két pogány köztnek is ihletője volt. „Félműveltek és karrieristák, filléres hazaárulók magyarázzák a szegény és elhagyott magyarnak az érdekei, a magyar náció ellen való nacionalizmust, a magyar tulajdonságok ellen való »jobboldaliságot«, a magyar nemzet ellen való »népi« reformot” – indokolta 1939 júniusának derekán mai helyzetünket illetően is megrendítő áthallással Szabó a szellemi honvédelem életre hívását.
Az azonos című rovat az ellenzéki Magyar Nemzet hasábjain 1939. július 9-én látott napvilágot. A múlt magyar nagyjaitól való idézetek Szabó megjegyzéseinek kíséretében pontosan megvilágították – persze kendőzetlenebbül, mint a kényszerű hangfogót használó publicisztikák – a magyarságra az adott korban, a háború felé menetelő Európában leselkedő veszélyeket, csapdákat. A rovatból mégsem születhetett mozgalom, a szeptember 1-jén kitörő világháború megakadályozta. A kormányzat által bevezetett előzetes cenzúra az eleinte egyoldalas Szellemi honvédelmet elsorvasztotta, 1940 nyarán pedig rendelet is született arról, hogy a szellemi honvédelem kifejezés használatát „mellőzni kívánatos”.