Hasznosak vagy idióták a fedélzeten?

A piros vonal ott húzódik, ahol az elektronikus asszisztensek már nem a vezető keze alá dolgoznak, hanem magukhoz ragadják a döntést. Ilyen például az intelligens sebességtartó rendszer.

2019. 04. 02. 12:00
Rendkívül fontos egy stratégiai európai folyosó kiépítése Fotó: MTI/Gazda Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vihart arathat az EU intézkedéscsomagja az európai autósok körében, bármilyen nemes célok vezetik Brüsszelt. A minimális elvárás ilyen nagy horderejű döntéssel kapcsolatban ugyanis a Kazinczy-féle „jót s jól” elve. Nincs értelme vitatkozni a céllal, hogy a gyarló emberi képességeket segítsük meg elektronikus asszisztensekkel. Nem következett volna be a veronai buszbaleset, ha a vezetőt ébren tartja vagy a váltótársát figyelmezteti egy erre szolgáló eszköz.

De! A piros vonal ott húzódik, ahol az elektronikus asszisztensek már nem a vezető keze alá dolgoznak, hanem magukhoz ragadják a döntést. Ilyen például az intelligens sebességtartó rendszer, amely figyelemmel kíséri, hogy egy adott útszakaszon mekkora a legnagyobb megengedett sebesség, és annál magasabbat nem engedélyez. Hiába nyomja a vezető a pedált, a fedélzeti rendszer elveszi a gázt!

Tekintsünk el most attól a számos veszélyhelyzettől, ami abból adódhat, hogy egy gépkocsi nem engedelmeskedik mindenben a vezetője akaratának. Például meghiúsulnak manőverek, amelyekhez a megengedettnél több gáz kellett volna. Vagy hogy az intelligens sebességtartóval ellátott gépkocsi egy 70-es tempójú útszakaszon hirtelen lelassít 30-ra egy ott felejtett korlátozó tábla miatt, míg a több kocsi lendületesen haladna tovább. Mondom, most tegyük félre ezeket a helyzeteket, és koncentráljunk a lényegre.

El lehet-e fogadni azt a követelményt, hogy az autós mindig, minden körülmények között betartsa a sebességkorlátozást? Tovább megyek: el lehet-e fogadni, hogy mindig minden KRESZ-szabályt be kell tartani? (Nekem nincs erre szükségem, az biztos. De annak ott, két autóval odább, aki le se veszi a telefont a füléről, a szél csapkodja a hátsó sárvédőjét és dum-dum zene harsog húszméteres körzetében – nos, neki nem ártana egy kis mesterséges intelligencia!)

Vannak bizonyos kultúrájú országok, amelyekben a szabálykövetéshez nem kell intelligens sebességkorlátozó, mert olyan a közszellem, hogy ezt önmagukért megteszik, mi több, az esetleges eltévelyedőktől kikényszerítik. Személyes élményem volt az osztrák autópályán késő éjszaka: a ritkásan járó kamionok miatt bent felejtkeztem a háromsávos sztráda középső sávjában. Egy helyi honpolgár utolért, szabályosan megelőzött, majd nem olyan szabályosan bevágott elém, és tovább a szélső sávba, jelezve, hol lenne a helyem.

Minél délebbre haladunk azonban a térképen, annál jobban elszabadulnak az egók a közutakon, egyre kevésbé népszerű a szigorúság. Az a gyanúm, hogy az EU új közlekedésbiztonsági csomagja még sok vitát kavar majd, amikor az egyes tagországok parlamentjei elé viszik a jogszabály tervezetét. Nem mernék nagy tétben fogadni rá, hogy a jelenlegi formájában valaha is megvalósul.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.