A „chicagói hetek” tárgyalása szinte egész Amerikát foglalkoztatta az 1960-as évek végén, a polgárjogi mozgalom talán legmozgalmasabb éveiben.
A hét vádlottat a köznyelvben a Rap Brown-törvényként ismert zavargásellenes szabályozás alapján vádolták meg azon események nyomán, hogy 1968 augusztusában a vietnami háború ellen tiltakozó megmozdulások és tömeges tüntetések zajlottak Chicagóban, éppen akkor, amikor a Demokrata Párt országos konvencióját tartották az illinoisi nagyvárosban.
A „hetekkel” szembeni vád azon alapult, hogy több szövetségi államra is kiterjedő zavargás szításáért tartották büntetőjogilag felelősnek őket. Ennek alapja a zavargásellenes jogszabály volt, amely valójában az 1968-as polgári jogi törvény X. címét takarja. Ez a törvényi rész – szövetségi szinten – bűncselekménnyé teszi a szövetségi tagállamok közötti vagy külkereskedelmi útvonalak, vagy létesítmények használatát garázdaság, önbíráskodás, rendbontás szítására, zavargások megszervezésére, előmozdítására vagy azokban való részvételre, vagy zavargással kapcsolatos tevékenységének kiterjesztésére, illetve ilyen tevékenységet végző személyek segítésére vagy bántalmazására. A rendelkezést informálisan Rap Brown-törvénynek nevezik H. Rap Brown 1967-es letartóztatása és későbbi tárgyalása óta; ellene azért indult eljárás, mert a vád szerint fegyvert szállított az államközi határokon keresztül.
A zavargások elleni törvényt kezdettől fogva éles kritikák érték politikai és szakmai körökben, többek között a szabályozás csupán látszólagos haszna miatt, mintha a törvényi rész alkalmas volna arra, hogy a zavargásokat azok forrásánál tudják kezelni. Nyelvezete homályos, s inkább jogbizonytalanságot eredményezhet gyakorlati alkalmazása, továbbá sérti a szólásszabadságot, a véleménynyilvánítás szabadságát. Sokan úgy is értelmezték, hogy a demokrata baloldal így akarta elnyomni a véleménynyilvánításhoz való jogot.
A dolog igazi pikantériája, hogy a szabályozás az Egyesült Államok azon 1968. évi polgári jogi törvényének (más néven Fair Housing Act – szövetségi törvény) része, amely éppenséggel meg akarta szüntetni a különböző hátrányos megkülönböztetéseket. A jogszabállyal kiterjesztették az 1964-es polgári jogi törvényt, és Lyndon B. Johnson elnök írta alá 1968. április 11-én; a törvény tulajdonképpen Johnson elnök Nagyszerű társadalom nevű politikai reformprogramjának egyik sarkalatos állomása, egy olyan programé, amelynek fő célja elvileg a szegénység felszámolása, a bűnözés csökkentése, az egyenlőtlenségek és a faji igazságtalanság teljes megszüntetése volt.