Gyűlölöm, ha valaki lehülyézi a népet. Egyébiránt nincs bennem gyűlölet, magát a szót sem szeretem, és túl könnyen megbocsátok, próbálom megérteni azt is, aki ellenség. De aki a népet lehülyézi, azt gyűlölöm. Különösen, ha az illető improduktív tevékenységet végez. Hülye a nép, mondja a vesztett politikus, mert nem őutána mennek. És ezzel már végleg le is minősítette magát az értelmes emberek szemében.
Hülye, mosdatlan, büdös a nép, mondja az, akit a produktív munkát végzők tartanak el egész életében, aki semmi mérhető hasznot nem hoz a közösségnek. Az egyik ilyen hülyéző állítólag mindenkinél messzebb ment egyik írásában. Nem tudom, nem olvastam, csak a reakciókat, de attól is összeállt a kép. Nem olvastam el, mert olyan ez, mintha valaki azt mondaná: látod azt a kutyapiszkot ott a járdán, vedd fel, szagold meg, milyen büdös. Minek vegyem fel, láttam a lényt, aki odacsinálta, tudom milyen az. És miért szennyezzem be vele a kezemet vagy az érzékszerveimet?
A művészet, a színház, a film területén nem egyértelmű, mi az improduktív és mi nem az. Ha egy színész okoz felejthetetlen estét az alakításával, a néző több lesz általa, legalábbis egy időre kiszakad a hétköznapokból. Ez produktivitás. Ha egy család meglát egy festményt a nagyáruházban, megtetszik nekik, hazaviszik, kirakják, szebbé válik az életük. Mert ők választották, szeretik, néha rápillantanak. Ha egy új film örömöt szerez, és elrepít bennünket a képzelet, az álmok világába, az is produktív. Ha le lehet ülni nehéz munka után egy jó könyvet elolvasni, amit valódi írói szándékkal és tehetséggel írt meg valaki, képessé válhat az olvasó a fáradtság feledésére. Egy vers pár sora is továbblökheti olykor megzakkant időnket.
De a produktív művészek körül mindig voltak, vannak olyanok, akik ebből élnek, ki tudja, miért. Elemző, kritikus, teljesen értelmetlen kutatóintézet létrehozója, akiknek semmi közük nincs azokhoz, akiknek a produktivitása eltartja a tevékenységet, akik mindennapi munkájukból részt adnak nekik, hogy kalácsot tömhessenek a szájukba. És ezek ahelyett, hogy megköszönnék ezt, lehülyézik a népet. Pedig már egyre inkább lényegtelen a tevékenységük. Ki a fenét érdekel ma már például egy színikritika? Amíg az előző rendszerben urakként, úrnőként tartották a kritikusokat, mert rajtuk keresztül a hatalom elmondhatta, mit gondol az adott előadásról, műalkotásról – mára ez tökéletesen lényegtelen lett.