A természetvallásokat felváltó ókori vallások istenei helyett az Ó- és az Újszövetség hatalmas változást hozott: a világot teremtő lény, az Isten, majd megtestesült fiának istenkénti imádásával. Néró korának elmebeteg kereszténygyűlölete pusztulással fenyegetett. Amikor aztán Nagy Konstantin államvallássá tette a kereszténységet, megszűnt üldözésük, de egy újabb veszély keletkezett.
A világi hatalommá váló egyház létrejötte. Ennek hibái fél évezreddel ezelőtt kiváltották a protestantizmust. Amely ugyancsak beleesett a vallási intolarencia gödrébe, s maga is sok kemény vétket követett el. A felvilágosodás eszmeáramlata eredményeként azonban még nagyobb változás jött: a katolikus templomokban a francia forradalom az Ész istennőjét állította a trónra.
Megkezdődött a történelmi fejlődés azon szakasza, amelyben az ember istenülésének különböző formáit imádják: absztrakt közösségi eszmék, izmusok formájában. Kommunizmus, fasizmus, liberalizmus. Ahol a párt, az elvont ember terrorisztikusan követeli meg az alárendelődést. Napjainkra pedig a maga természetes mivoltában jelentkezik az ember istenülése: az egyén, az individuum „imádata”. Megszületett az Istentől adott törvényeket is relativizálni igyekvő társadalom. Tény, hogy a technika elképesztően gyorsan fejlődött.
A világ valóban képes lenne a földi paradicsom megteremtésére, a szabadság alapját jelentő gazdasági feltételek létrehozására. S hogy mindez mégse történik meg, hogy nyomor és szenvedés még mindig sok embertársunk sorsa, ez egyértelműen az emberi fejlődés erkölcsi, társadalmi viszonyokban tapasztalható elmaradásának tudható be. Ezért különleges fontosságú a világethosz kérdése. Fontos annak elismerése, hogy vannak olyan isteni törvényei az igazságosságnak, az igazságnak, amelyeket nem sérthetünk meg büntetlenül.
XVI. Benedek enciklikája s tanításának egésze is azt hangsúlyozta, hogy az Isten – szeretet. Deus caritas est – ez volt egyik enciklikájának a címe.
A társadalmi viszonyokkal foglalkozó Caritas in veritate enciklika azonban világossá tette, hogy igazság nélkül a szeretet szentimentalizmusba süllyed. Nem létezhet igazságosság szeretet nélkül, s fordítva. A szeretet (ajándékozás, megbocsátás) megelőzi a jogok és kötelezettségek egyensúlyán alapuló társadalmi rendet.
Az emberek és népek közötti kapcsolat és függés a mai globális világban nem felel meg az etikus kölcsönviszonyoknak, amelyből fejlődés származhat. Világossá tette, hogy „nem adhatok senkinek a magaméból, ha nem adtam meg neki eleve azt, ami az övé”.