Az Európai Unió kapcsolata Kínával beárnyékolódott a pandémia óta. A járvány és a háború ugyanis ráébresztette a nyugati világ döntéshozóit arra, hogy stratégiai fontosságú termékek és iparágak terén (az egészségügyi eszközöktől az energián át a hadiiparig) egyoldalú függőségbe kerültek más országoktól. Ezzel pedig leértékelődött a nyugati típusú globalizmus ideológiája, mert át-, illetve – új elvek alapján – repolitizálódik a globális gazdaság.
A nyugati világban ugyan van domináns, de nincs egységes álláspont a Kína-kapcsolatok jövőjét illetően. Az Egyesült Államok a saját nagyhatalmi hegemóniájára nézve elsődleges jövőbeli kihívóként tekint Kínára, így a két hatalom között olyan gazdasági háborús versengés alakult ki, amelyben még a közepes hatalmakat is oldalválasztásra próbálják rákényszeríteni. Miután az amerikai elnök a közelmúltban nemes egyszerűséggel lediktátorozta a kínai elnököt, valamint az amerikaiak belengették a mesterséges intelligenciához használt csipek exportkorlátozását az ázsiai országba, Kína válaszul korlátozta a gallium és germánium kivitelét az országból. A két nyersanyag nélkülözhetetlen az európai zöldátálláshoz, szükségletének előbbiből 71, utóbbiból 45 százalékát szerzi be Kínából az Európai Unió.
A fentiek is rávilágítanak arra, hogy a radikális amerikai fellépés „vak” követése egyáltalán nem érdeke Európának, könnyen két óriáshatalom közé szorulhat. Elemi gazdasági és politikai érdek elkerülni, hogy Amerika határozott és gyors reagálású iparpolitikájával elcsábítsa az európai cégeket, miközben – ezzel egy időben – Kína elzárja piacait és nyersanyagait Európa elől.
Ha túl sokáig a csatatéren ragadunk, úgy Európa belátható időn belül a világgazdaság senki földjévé válik. A baljós jelek már észlelhetők: Josep Borrell, aki az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai képviselője, látogatását Kína a közelmúltban váratlanul lemondta. Ez is azt bizonyítja, hogy a két hatalom között az európai vezetésnek nehéz jól lavíroznia, a politikai-gazdasági béke elérése nehéz feladat. A helyzetet tetézi, hogy amíg az USA-ban gyártóipari, Kínában autóipari, Európában ukrajnai háborús robbanások adják a jelenkor gazdasági „alaphangját”.
Az átpolitizálódó világgazdaságban csodaszámba megy, hogy Magyarországon, mintegy utolsó európai országként, kínai beruházási bumm történik: az unióban szinte csak hazánkban nem apadt el a kínai tőke beáramlása. A németországi Merics Intézet adatai szerint a kínai tőke nagy nyugati célországai (Németország, Nagy-Britannia, Franciaország) mellé Magyarország egyértelműen felemelkedett: ebben a négy országban valósul meg a kínai beruházások 88 százaléka. A kínai beruházások mennyisége ráadásul hazánkban megnégyszereződhet a következő években, ez vált világossá a Kínában tett látogatásunk alkalmával is. Nemzetközi konfliktusaink egy része pont abból származik, hogy bennünket nemcsak fogadnak Kínában, de a kínai beruházási „ugrás” nálunk éppen akkor zajlik, amikor az amerikai gazdasági hidegháborúskodás árnyékában Európa tanácstalanul toporog gazdasági kapcsolatait illetően. Ráadásul még a latin-amerikai középhatalmakkal sem tudja megtalálni a mindenkinek előnyös, közös hangot. Mi, magyarok az amerikai–kínai gazdasági háború időszakának az egyik legnagyobb nyertesei is lehetünk, ugyanakkor hazánknak is elemi érdeke, hogy az Európai Unió ne váljon a konfliktus legnagyobb kárvallottjává. Ez ugyanis gazdasági értelemben visszahúzhatja hazánkat, semlegesítheti az évtizedes munkával elért eredményeink egy részét is.