A fiatal kínaiakat célozza a luxusipar

A luxusipar Amerikát lassan kezdheti leírni, a másik pólus, Kína viszont még nem nyújtja azt az teljesítményt, amit remélnek tőle. Az ágazat szereplői azonban jellemzően jól kezelik a válságokat, most sem aggódnak túlzottan – írja a Világgazdaság.

Magyar Nemzet
2023. 07. 23. 16:20
Chanel is the hottest luxury brand in China
--FILE--Customers queueing at the entrance of the fashion boutique of Chanel watch a trendy young woman leaving after shopping inside the store at the Plaza 66 shopping mall in Shanghai, China, 20 March 2015. Rich Chinese really do love their Chanel. Chanel has the highest brand awareness among luxury Chinese consumers, followed by Dior, Hermes, Gucci and Louis Vuitton, according to a study by Bomoda Group, a research firm that focuses on Chinese consumers. It's also the most-purchased luxury brand among wealthy Chinese, 41% of whom say they've bought a Chanel product in the last year, compared to 32% for Dior. Forty-six percent of those surveyed said they hope to buy more Chanel goodies in the coming year. And in a country where gift-giving is very important, Chanel is the present of choice for wealthy consumers. The high-end fashion house has "invested very seriously in advertising and retail," said Brian Buchwald of Bomoda. Chanel is courting Chinese consumers through "websites, with strong social media ... they're leveraging Chinese celebrities [and] Western celebrities who are well-known to the Chinese. (Photo by Zhou junxiang / Imaginechina / Imaginechina via AFP) Fotó: AFP/Zhou junxiang
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A luxusipar két fellegvára közül az Egyesült Államok megtorpanni látszik, Kína pedig a gazdaság vártnál jóval gyengébb és ütemtelen talpra állásával sodorja veszélybe az európai luxusipar gigászainak profitrátáit – olvasható a Világgazdaság cikkében.

Míg az idei évre a Bain & Company elemzőház előrejelzése szerint ötszázalékos globális növekedés várható az iparágban, később már előjöhetnek a probémák, amik rányomják bélyegüket a keresletre. Az említett öt százalék egyébként a Bain szerint egyértelműen Kínának lesz köszönhető, és az egyes piaci szereplők körében is nagyok lesznek a forgalombeli eltérések. 

Az Egyesült Államokban a luxusipar eladásai a pandémiát követően megugrottak, a 2021-es és 2022-es két számjegyű emelkedés azonban már a múlté, a gazdasági bizonytalanságok, a recessziótól való félelem és főképp a történelmi magasságokba szökött, s most onnan visszaereszkedő infláció, a hitelköltségek elszabadulása véget vetettek ennek az aranykornak. 

Rossz előjel, hogy luxusmárkák első-második negyedéves eladásai legtöbbjüknél már csak egy számjegyű bővülést mutatnak Észak-Amerikában.

Ez történt a világelső LVMH Moët Hennessy Louis Vuittonnal és a Chanellel, míg a Kering és a Salvatore Ferragamo egyenesen két számjegyű mínuszról adott hírt. És ezt korántsem lehet a divat változásával vagy szezonális anomáliákkal magyarázni. Azzal viszont igen, hogy az amerikai célközönség megfontoltabban költekezik.

A svájci székhelyű Richemont-csoport, ami Európa második legnagyobb luxusipari vállalatcsoportja – amely a többi között a Cartiert, a Montblanc-t, az IWC-t, a Van Cleef-et és a Piaget-t is magába foglalja – Kínában sem remekelt, legalábbis a 32 százalékos pluszforgalomnál jobbat vártak az elemzők. 

A Richemont-nak az elemzők felróják az igen jelentős kínai kitettségét, az utóbbi negyedév 5,32 milliárd eurós forgalmának 42 százaléka Ázsiából származott (leszámítva Japánt), ám a bevétel oroszlánrészét a kínai piac szolgáltatta a cég közleménye szerint.

A luxuscégek úgy gondolják, hogy amit Amerikában elveszítenek, azt majd Kínában bepótolják. 

Azonban a tavaly decembertől, a Covid-korlátozások teljes feloldásától számított gazdasági visszapattanás nem volt olyan mértékű, mint azt sokan várták. Kína gazdasági növekedése a második negyedévben csak 6,3 százalékos volt éves alapon, szemben a 7,3 százalékos elemzői konszenzussal. A kiskereskedelmi forgalom bővülése júniusban szerény háromszázalékos volt. A gyenge teljesítmény kapcsán a nyugati elemzők már azt találgatják, hogy egyáltalán meglesz-e az az ötszázalékos GDP-plusz, amit a pártvezetés elvár a gazdaság szereplőitől a 2023-as évre. A Citi elemzői szerint a fogyasztás felzárkózása a megszokott szinthez jó pár éves folyamat lesz.

Érdekesség, hogy a kínai luxuspiaci keresletet a tehetős, fiatal városi réteg dominálja, a BCG elemzőház adatai szerint a vásárlói átlagéletkor 28 év. Ez pozitívum abban a tekintetben, hogy ők sokáig a „képben maradnak”, a másik oldalon viszont épp e fiatal korosztályt veszélyezteti leginkább a gazdasági bizonytalanság, ami a munkanélküliségi adatokon is visszatükröződik.

Egy másik trend is megfigyelhető, nevezetesen a kereslet inkább az értékállóság irányába tolódik el, azaz az ékszereket, márkás órákat jobban viszik, mint a cipőket vagy az egynyári proccos ruhakölteményeket. Ami nem jelenti azt, hogy a kiegészítők és ruhák ne fogynának átlag feletti ütemben, különösen igaz ez a Chanel, a Dior és a Balenciaga kézműves termékeire.

Borítókép: A Chanel az egyik legnépszerűbb luxusmárka a tehetős kínaiak körében (Fotó: AFP/Zhou junxiang)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.