Markó Béla beleillik a Transtelexbe. Éppen oda való. Így és ezért jelentette meg ott legújabb „versét”. Ebben a sívó, ócska szövegpépben azt akarja üzenni a költő, hogy aki az orosz–ukrán háborúban az azonnali tűzszünet, a béke és a tárgyalásos rendezés pártján áll, az megtagadja a magyar történelem minden nagyszerű, hősi pillanatát.
Vagyis egy Markó Béla vádolja meg haza- és nemzetárulással a normálisokat, a valakiket.
Markó példái között előkelő helyet foglalnak el az 1848–49-es forradalom és szabadságharc pillanatai és hősei, kezdve a Nyerges-tetői csatával – 1849. augusztus 1-jén a Tuzson János vezette körülbelül ezer katonából álló székely honvédsereg vette fel a harcot a hatalmas túlerőben lévő osztrák–orosz sereggel, azóta is úgy emlegetik a Nyerges-tetői csatát, mint a „székely Thermopüla” –, majd felemlegeti a „letagadandó” aradi vértanúkat; ezt követően beszúrja „versébe” a marosvásárhelyi fekete márciust, a leitatott és feltüzelt román surmók magyarellenes pogromját, amelynek során majdnem agyonverték Sütő Andrást; ezt követi Zrínyi és a szigeti veszedelem, majd Dobóék hőstette az egri vár védelmében, hogy aztán eljussunk egészen a Pál utcai fiúkig. Hogy értsd:
aki ma békét szorgalmaz háború helyett, aki nem támogatja bárhogyan és mindenhogyan az ukránokat, az mindezt, vagyis a felsorolt magyar hősöket és hőstetteket megtagadja.
Ezt foglalta „versbe” Markó Béla.
Akkor nézzük, sorjában.
1848–49 történelmünk egyik legfényesebb fejezete, a szabadságharc hősiessége és csodája, Petőfi utolsó éjszakája a székelykeresztúri Gyárfás-kúriában s onnan utolsó útja Fehéregyházára – s ami ennél sokkal fontosabb: a legendák világába. S persze az aradi tizenhárom, a tábornokok utolsó éjszakán írt levelei, például Lázár Vilmos levele feleségéhez, Reviczky Máriához:
(…) Én érted és nyugodalmodért fogok az Istenhez imádkozni. – Te, édesem, mindenem hasonlóképpen értem imádkozz… Isten Veled! Isten veletek! Szeretném beléd lehelleni utolsó sóhajtásom – de az úgyis meg fog történni. Én mártír vagyok, és ártatlanul halok meg. Az Isten, aki még sohasem hagyott el, most sem fog elhagyni – én pedig szellemképp körül foglak lebegni mindenha! Légy nyugodt, és élj boldogul – örök szerelmemben. – Ott fenn ismét látjuk egymást, ha van egy jobblét. – Képzeletemben dobogó szívemhez szorítlak, csókollak – és maradok síromiglan hű, szerető Vilmosod.
Vagy emlékezzünk Vécsey Károlyra, akit utolsónak hagytak a svarcgelbek, aki végignézte társai halálát, s mikor elvonult a bitók előtt, melyeken tábornoktársai kiszenvedett testei lógtak, megállt az előtte meggyilkolt Damjanich János előtt, szalutált, megcsókolta tábornoktársa élettelen kezét, majd bátran állt saját akasztófája alá.