A 2024-es párizsi olimpia megnyitója finoman szólva is megosztóra sikerült. Számos olyan produkció volt, amely nyíltan sértette a nem progresszíven gondolkodókat, a látvány a sport rovására ment, így napokkal később is élénk viták folynak az eseményről. De a szélsőséges megnyilvánulások és a sport háttérbe szorítása miatti jogos felháborodás közepette kevesebb szó esik arról, hogy a megnyitó folyamán a Szajna partján tíz új szobor lett felavatva, és amíg az olimpia jó és rossz emlékei idővel elhalványulnak, addig ezek az alkotások hosszú ideig Párizs belvárosának részei maradnak. De milyen szobrokkal is „gazdagodott” a francia főváros?
A történelmi alakokat ábrázoló köztéri szobrok állításának több célja van. Az egyik, hogy az alkotást létrehozó közösség így szeretne emléket állítani egy személynek, ezzel tisztelegve munkássága, cselekedetei előtt. A másik cél már ennél összetettebb, és a szélesebb közönségnek szól. A szobor létrehozói ugyanis az alkotás tárgyát követendő példaképnek állítják be, aki múltbéli cselekedeteivel irányt mutathat a jelen és a jövő társadalmának. Ezért egyáltalán nem mindegy, hogy ki és hol kaphat szobrot, nem véletlen, hogy idehaza is élénk viták szokták övezni egy-egy alkotás felállítását, lebontását vagy áthelyezését.
A Szajna partján nyilván csak úgy lehet tíz új szobrot felállítani, ha abban nem csak az olimpia szervezői, hanem a város, az elnök és a kormány, tehát a jelenleg regnáló francia politikai elit is részt vesz. Az egyik kimondott cél az volt, hogy javítsanak a férfi- és női szobrok arányán, ugyanis Párizsban több száz férfiakat ábrázoló műre alig jut egy-egy női alkotás. Ez a cél talán a nagy többség számára elfogadható.
Csakhogy ami ezután következett, már jóval problémásabb, vagy mondjuk úgy, egyoldalúbb.
Kiválasztották ugyanis azt a tíz nőt, akikről a „Francia történelem hősnői” csoportot készítették, ők pedig a következők:
Olympe de Gouges (1748–1793) egy olyan korban lett ismert drámaíró és politikai aktivista, amikor a nők a hatalmi játszmákban leginkább a kegyencek szerepét betöltve, az intrikákon keresztül tudtak részt venni. Ehhez képest De Gouges nyíltan, írásain keresztül szólalt fel a rabszolgaság ellen és hangoztatta a nők egyenjogúságát, nevéhez fűződik a Női és polgárnői jogok nyilatkozatának elkészítése. Bár ritkábban kerül szóba vele kapcsolatban, de jelen esetben egyáltalán nem mellékes, hogy fellépett az egyházi esküvő ellen és a válás mellett is. A girondista De Gouges élete azonban igencsak jól bemutatja a kort is, amelyben élt: a „felvilágosodásnak” nevezett időszak lehetővé tette, hogy hallassa a hangját, majd a forradalom a legbrutálisabb módon hallgattatta el, guillotine alá került.