Beterjesztette a kormány a hétvégén az adótörvény-módosító csomagját, melyből kimaradt a hetekkel ezelőtt óvatosan beharangozott, a munkaerőhiány enyhítésének eszközeként szóba hozott járulékcsökkentés. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Magyar Idők szombati számában úgy nyilatkozott, hogy a kormány kész érdemi járulékcsökkentésre – pontosabban a de jure munkaadók által fizetett szociális hozzájárulási adó (szocho) csökkentésre –, ha cserébe a munkaadók növelik a béreket és javítják a hatékonyságukat. Elmondta, hogy a szaktárca e héten tárgyalóasztalhoz ül a munkaadók és munkavállalók képviselőivel, s ha egyezségre jutnak, már 2017-től jöhet a csökkentés. A munkavállalóknak bizonnyal nem volna ellenvetésük, ha a csökkentés végeredményben a bruttó béreket növelné, ellenben a munkaadók – a kis- és középvállalkozások nehézségeire hivatkozva – erre legfeljebb részben lennének hajlandók.
A kormány elvárása közgazdasági értelemben racionális. Ám magam elképzelni sem tudom, hogy mit is tartalmazna a kormány és a munkaadók megállapodásának utóbbiak kötelezettségeit rögzítő része, a járulékcsökkentés ellentételeként mi is volna pontosan számon kérhető, s ha azt nem vagy csak részlegesen teljesítik, akkor mi lenne a retorzió? Már ha a kormány többet kíván viszonzásul, mint a jámbor óhajára adott hangzatos ígéret.
Kezdjük azzal, miképp is állt elő az a helyzet, hogy a járulékcsökkentés egyáltalán szóba jöhet. Ennek csupán egyik, s nem is legfontosabb oka, hogy a gazdaság az utóbbi években túllendült a válságon és érzékelhető növekedésnek indult, még ha ennek dinamikája a felzárkózáshoz távolról sem elégséges. Ennél fontosabb volt a Bajnai-kormány válságidőszakának három intézkedése. Ekkor törölték el a 13. havi nyugdíjat. Ekkor mérsékelték a nyugdíjemelés mértékét az éves bérnövekedési ütem feléről úgy, hogy megőrizze a reálértéket; az évtizedforduló éveiben ez előnyös volt a nyugdíjasoknak, de mióta ismét – közel négy éve, azonban e vonatkozásban csak a legutóbbi év volt igazán jelentős – növekedésnek indultak a bérek, és a helyzet változott, már nem az. És végül, ekkor döntöttek a nyugdíjkorhatár viszonylag gyors ütemű emeléséről: 2022-ben lesz 65 év. Mindez az IMF–EU–Világbank hitelezőtrojka követelése volt, amit a mai kormánypártok ellenzékben, sőt kormányra kerülve is erőteljesen bíráltak, de egyáltalán nem igyekeztek visszamódosítani. (Valójában köszönték a Bajnai-kormánynak, hogy helyettük végezte el a piszkos munkát.)