Veszélyzónában a nemzetközi repülés?

Az iraki háború rendkívüli megrázkódtatásokat okozhat a repülőgépgyártásnak és a nemzetközi légi közlekedésnek. E két kulcsfontosságú ágazat ugyanis még mindig nem heverte ki teljesen a szeptember 11-i amerikai terrorakció súlyos következményeit, a többi között a húszszázalékos kapacitáscsökkenést, és világviszonylatban több mint százötvenezer állás megszűnését.

MNO-összeállítás
2003. 03. 22. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A francia gazdasági sajtó szerint a kerozin árának emelkedése és az újabb drákói biztonsági intézkedések költségei további áldozatokat szedhetnek a légitársaságok között – írja a Népszabadság.

Mint emlékezetes, 2001 szeptembere óta közel egy tucat légitársaság ment csődbe, köztük olyan jól csengő nevek, mint az amerikai United Airlines és US Airways, a svájci Swissair, a belga Sabena vagy a francia Air Lib. Az Egyesült Államokban a talpon maradt cégek közel 4,3 milliárd dolláros szövetségi támogatást kérnek a biztonsági intézkedések finanszírozásához.

Szakértők szerint a nemzetközi légi forgalom 5-20 százalékkal csökkenhet – a háború hosszától függően. Az Air France, a Lufthansa, a KLM, a Continental és a Northwest az év eleji tarifaemelésekkel elsősorban a kőolaj- és kerozinárak megduplázódásának következményeit igyekezett ellensúlyozni.

Az iraki háború a legrosszabb pillanatban érkezett – idézte a Le Figaro Économie a Légi Szállítók Nemzetközi Szövetségének (IATA) szóvivőjét, aki szerint a légitársaságok a két-három hetes háborús időszak veszteségeit még be tudják majd valahogy pótolni, egy elhúzódó háború viszont tönkreteheti a nyári turistaszezont.

A múlt évet 10,5 milliárd dollár deficittel záró amerikai légitársaságok szerint egy három hónapos konfliktus több mint tízmilliárd dollár veszteséggel járna, és hetvenezer munkahelyet fenyegetne. A Le Figaro Économie-ban megszólaló megszólaló szakértők Európában a British Airwayst és a KLM-et sorolták a veszélyzónába.

Az esetleges újabb csődök, a légitársaságok által megrendelt gépek lemondása, illetve a beszerzések elhalasztása a gyártókat is felettébb kellemetlenül érintheti. Az Airbus és a Boeing az idén egyes becslések szerint 35-60 százalékkal kevesebb utasszállító gépet adhat át a tervezettnél.

Az 1991-es öbölháború után az Airbusnak és a Boeingnek egyaránt négy év kellett ahhoz, hogy a gépátadások csökkenő tendenciáját meg tudja fordítani. Ezt alapul véve, a repülőgépgyártók legkorábban 2006–2007-ben reménykedhetnek egy újabb fellendülésben.

Forrás: Népszabadság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.