Megegyeztek Nizzában?

Skrabski-MTI
2000. 12. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió nizzai csúcsértekezletén a francia elnökség közzétette harmadik javaslatát, amelyben a leginkább vitatott kérdések: az országonkénti szavazatok újraszabályozása és a minősített többség. Uniós körökből származó információink szerint a tagországok vezetői ma hajnalban valószínűleg a legtöbb kérdésben megegyeztek. 2004-ben újabb kormányközi konferencia várható.A megerősített együttműködés, az alapjogok és a bizottság összetételének kérdésében nagyjából egyetértés van a tagok között. Az Európai Bizottságba 2005-től minden ország egy biztost delegálhat addig, amíg a bizottság el nem éri a 27-es taglétszámot. Nem várható megegyezés viszont a minősített többség kérdésköreiben, és nagy vita támadhat a Nizzát követő menetrend kialakításáról és a szavazatok elosztásáról is. A francia elnökség harmadik javaslata szerint a négy nagy ország egyformán harminc szavazattal rendelkezne a szótöbbséggel eldöntendő kérdések szavazásánál. Belgium és Portugália elvetette ezt a javaslatot, mert Belgium elfogadhatatlannak tartja, hogy a nagy tagállamok között a jelentős német népességi fölény ellenére is fennmaradna a szavazategyenlőség, míg Hollandia és a nála mintegy öt-hat millióval kevesebb lakosú Belgium és Portugália között nem. A tagjelölteknél a legutolsó javaslatban inkább a nagyok pozícióját javították: Lengyelország kettővel, Magyarország, Románia, Csehország, Szlovákia és Bulgária egy-egy szavazattal kapna többet, Litvánia eggyel kevesebbet, a többiek változatlanul maradnának. Magyarország így 11 szavazati lehetőséget kaphat az Európa Tanácsban.Az Európai Parlament elégedetlen volt a harmadik kompromisszumos javaslatcsomaggal. A szavazatok újrasúlyozására tett indítvánnyal kapcsolatban Elmar Brok, az EP külügyi bizottságának elnöke azt kifogásolta, hogy a képlet egyre bonyolultabbá válik, ami a tanácsban megnehezíti, a polgárok számára pedig hovatovább áttekinthetetlenné teszi a döntéshozatalt. Sajtóértekezletén Brok azt is bírálta, hogy az Európai Parlament módosítandó összetételére tett legutóbbi javaslatával az elnökség megszegte azt – az amszterdami szerződésben rögzített – elvet, amely szerint a képviselők száma nem haladhatja meg a hétszázat.A külügyi bizottság elnöke „katasztrofálisnak” nevezte, hogy a britek merev ellenállása miatt adózási ügyekben nem lehet megvalósítani az egyhangúról a minősített többségi szavazásra való áttérést. Súlyos kifogásokat hangoztatott az Európai Parlament a minősített többségre való áttérésnek a közös külkereskedelmi és a kohéziós politikában, valamint a bel- és igazságügyek területén javasolt módjával szemben is, amely még mindig számos, egyhangúlag meghozandó döntést feltételez.Pozitívnak nevezte ugyanakkor Brok az Európa jövőjéről szóló nyilatkozat elfogadását, amely szerint a tagországok 2004-ben újabb kormányközi konferenciát hívnak össze a közösségi és tagállami hatáskörök megosztásának, a szerződések átszerkesztésének és leegyszerűsítésének, valamint az alapjogok európai chartája végleges státusának a megvitatására.A francia elnökség első kompromiszumos javaslata szerint az Európai Bizottság tagjainak számát 2010-től húsz főben maximálják, a tagországokra jutó szavazati súlyok újraosztásában pedig az egyszerű újrasúlyozás módszerét alkalmazzák. Az első javaslat nagy felháborodást váltott ki, főként Lengyelország részéről, hiszen a hasonló méretű Spanyolországnak két szavazattal többet javasoltak. A második javaslatban az állt, hogy akkor lesz végleges döntés az EU-bizottság tagjainak létszámáról, amikor az Európai Uniónak 27 tagállama lesz és a bizottsági tagok száma ennél kevesebb lesz. A harmadik változatban már azonos számú szavazattal rendelkezett Spanyolország és Lengyelország.Brit elemzések szerint Franciaország és az Európa irányítását célzó francia törekvés a legnagyobb vesztese az intézményi reformokról folyó vitának az unió nizzai csúcstalálkozóján. A The Observer megállapítja: „komoly csapást mért Franciaország tekintélyére az intézményi reformokról folyó tárgyalások kezelése az elmúlt hat hónapban, amely Nizzában egy rosszul vezetett, időnként kaotikus és gyakran zsörtölődő találkozóban csúcsosodott ki”. A franciák megdöbbentették EU-partnereiket azzal, hogy az EU elnökségének tisztségét szűk nemzeti érdekeik érvényre juttatására használták fel. „Ha ez az a mód, ahogyan Európát az úgynevezett nagy tagállamok irányítják és nem az Európai Bizottság és az EU intézményei, akkor mi ennek nem akarunk részesei lenni” – idézte a liberális brit lap egy finn diplomata véleményét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.