Hogyan biztosítható a jogegység?

Balogh Zsigmond
2001. 01. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valamennyi országos napilap 2000. január 17-i száma tudósított arról, hogy a Nyilvánosság Klub tisztújító közgyűlést tartott, amelyen megválasztotta az ügyvivő testület kilenc tagját, közöttük Vásárhelyi Máriát, aki úgy is mint független médiakutató, előadást tartott.Ebben kifogásolta, hogy a Magyar Televízió működése alkotmány- és törvénysértő, amiért a parlamenti pártokat és a gyáva ítéleteket hozó magyar igazságszolgáltatást tette felelőssé. A legalacsonyabb példányszámú Magyar Hírlap pedig Bírálta a közszolgálati médiát a Nyilvánosság Klub című cikkében már arról is tudósított, hogy az előadó szerint a Magyar Televízióban cenzúra működik, amelyet a Fidesz, a kisgazdapárt, esetenként a MIÉP székházából irányítanak. Példaként említette, hogy tévések beszámolója szerint Schmidt Mária, Orbán Viktor tanácsadója rendszeresen egyeztetett szerkesztőkkel a Híradó tartalmáról. Schmidt Mária kellő időben helyreigazítási kérelmet juttatott el a lap főszerkesztőjéhez, amely szerint: „... valótlanul híreszteltük dr. Schmidt Mária főtanácsadóról, hogy a Tv-Híradó tartalmát rendszeresen egyeztette volna a szerkesztőkkel”. A helyreigazítási kérelmet a főszerkesztő indokolás nélkül elutasította. Megindult tehát a közvélemény által nagy érdeklődéssel kísért, helyreigazítás közlésére irányuló per, amelyet első- és másodfokon – egymástól eltérő indokok alapján – Schmidt Mária felperes elveszített, azonban a felülvizsgálati eljárás során a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéleteket – újonnan kifejtett, az alsóbb fokú bíróságok ítéletétől eltérő indokok alapján – hatályon kívül helyezte,és a Magyar Hírlapot mint alperest a keresti kérelem szerint elmarasztalta. Napilapunk a folyó évi január 4-i számában közölte Molnár Pál: A híresztelés híresztelése is törvénysértő című dolgozatát, amely mindhárom ítélet tartalmát korrektül és kimerítően ismerteti, ezért arra ehelyütt csupán utalok.Most e per utóéletéről kívánok beszámolni, levonva annak tanulságait. E körbe tartozik már Molnár Pál imént említett dolgozata is, mégpedig – értékítéletünk szerint – pozitív értelemben azért, mert a legmagasabb bírói fórum döntését olyan módon fogadja, amint az jogállamban akkor is elvárható, ha az állampolgár e döntéssel történetesen nem ért mindenben egyet. Látni fogjuk, hogy a per utóéletében a pozitív jellemzők ezzel véget is értek. A Magyar Hírlap a folyó évi január 5-i számában – bizonnyal annak aposztrofálására, hogy milyen „gyáva” és ellentmondó ítéleteket hoztak bíróságaink az ellene indított perben – közli a három ítélet szövegét. A szerkesztőség a Három ítélet címszó alatt aggodalmát fejezi ki a tudósítás szabadságának a jövőjét illetően – írja most már ugyanezen napilap január 8-i számában Halmai Gábor, a Nyilvánosság Klub másik ügyvivője úgy is mint alkotmányjogász, aki ennek az írásnak a műfaját „szabad vélemény” megjelöléssel illeti. Schmidt Mária kontra Magyar Hírlap című dolgoztában ismerteti mindhárom bírói ítélet tartalmát. Ennek során vitába száll a Legfelsőbb Bíróság ítéletének indokolásával. Kifogásolja, hogy az elsőfokú bírói ítélet kapcsán a legmagasabb bírói fórum egyszerűen nem vesz tudomást arról, hogy sem a bírálatot mondó Vásárhelyi Mária, sem pedig a tudósítás nem arról szól, hogy a főtanácsadó bizonyosan rendszeresen egyeztetett a tv-híradó tartalmáról a szerkesztőkkel, hanem csupán arról, hogy a „tévések beszámolója szerint” ez történt.Vagyis az alperesnek nem az egyeztetés megtörténtét, hanem az ezzel kapcsolatos vélekedést kellett volna bizonyítania. Majd részletesen kifejti, hogy miért téves az ítélet indokolásának a sajtótörvény ötödik paragrafusával kapcsolatos indokolása. Szerinte a Legfelsőbb Bíróság által sugallt gyakorlat szinte lehetetlen helyzetbe hozza a sajtószerveket, hiszen közügyekről folytatott viták esetében nem elegendő ügyelniük arra, hogy korrekt módon tájékoztassanak az egyes álláspontokról, de vállalniuk kell az állítások bizonyításának feladatát, mert ellenkező esetben – akár a vitapartner kiiktatásával is – ők lesznek a szenvedő alanyai a közvéleményre tartozó tudósítások megjelenésének. Kifogásolja, hogy a polgári bíróságok gyakorlata lényegesen szigorúbb a közszereplőket bíráló sajtóval szemben, mint az Alkotmánybíróság intenciója. Azt állítja, hogy ez a gyakorlat nem állja ki az emberi jogok európai bírósága gyakorlatának a próbáját, ám precedens határozatra nem hivatkozik. Így álláspontja legfeljebb irodalmi álláspontnak tekinthető. Imigyen támogatja ügyvivőtársa: Vásárhelyi Mária kemény kritikáját mind a sajtószabadságot veszélyezető, diktatórikus végrehajtó hatalommal, mind pedig az ebben állítólag ugyancsak bűnös és gyáván ítélkező bíróságokkal szemben. Nem feledkezik meg azonban a harmadik államhatalmi ágról, a törvényhozásról sem. Dolgozatának mind a bevezető, mind pedig a befejező részében felhívja ezért a figyelmet a lex Pokol felmelegítésének alkotmányos veszélyeire. (Pedig ehhez a polgári anyagi és eljárásjogi szabályok módosítása nem elegendő: szükséges a sajtótörvény módosítása is, ami kétharmados parlamenti szavazatarányt igényel. A jogalkotás veszélye ezért nem kifejezetten nyomasztó.)Láthatjuk tehát, hogy a mediokrácia offenzívája átfogó; a stratégiája tetszetős; az összműködés harmonikus; a főcsapások az alkotmányos intézményeket veszik célba, az azokba vetett bizalmat törekszenek megrendíteni, ezért a jogállamiságot alapjaiban veszélyeztetik. Igaz ugyan, hogy a képzelet zsonglőreinek leleményessége, fantáziájának színessége imponáló. Mégsem lenne helyes pánikba esni. Hiszen ezúttal nem többről, mint arról van szó, hogy a számukra elviselhetetlen nyűgként jelentkező bizonyítási tehertől kívánnak szabadulni. (Objektíve valótlan tényt ugyanis lehetetlen bizonyítani.) Ezért céljuk eléréséért az objektív valóságot – a (köz)vélekedés, meg híresztelés híresztelésének a közbeiktatásával – virtuális valósággá kívánják átvarázsolni. Ennek megakadályozására pedig szilárd joggyakorlatra, a jogegység biztosítására van szükség.Egy hasonló témával foglalkozó, Fiúk a bányában és a jogegység című dolgozatom (Magyar Nemzet, 2000. január 22.) középpontjába állítottam a Fővárosi Bíróság két különböző fellebbezési tanácsa által hozott, ugyanazon jogkérdésben egymással ellentétes tartalmú bírói döntést. Ilyen módon kívántam exponálni a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 1997. LXVI. törvénynek a jogegységről szóló fejezetére alapított azon álláspontomat, amely szerint az ellentétes bírói gyakorlatra tekintettel – a jogalkalmazás egységének a biztosítása érdekében – a Legfelsőbb Bíróság jogegységi határozatára van szükség. Ezt követően ugyan a Legfelsőbb Bíróság e perben meghozta és a bírósági határozatokban (241/2000) közzétette azt a határozatát, amely szerint: I. A sajtójogi felelősség nem kerülhető meg úgy, hogy a valótlan tényállítás közlése mások vélekedésére hivatkozva történik. II. A sajtó-helyreigazítási keresettel szemben az alperesnek kell bizonyítania a sajtóközlemény valóságát, azonban a közzététel folytán ez a határozat a bíróságokra nem vált kötelezővé, csak iránymutatóvá. Nem értek egyet Halmai Gábornak azzal az álláspontjával, amely a Legfelsőbb Bíróság e gyakorlatának alkotmányosságát kétségbe vonja. Abban azonban egyetértek vele, hogy a Legfelsőbb Bíróság ítéletének az indokolásában felhívott kollégiumi állásfoglalással kapcsolatban is az a helyzet, hogy az a bíróságokra nem kötelező (hanem csupán iránymutató).A médiaháború változatlan hevességgel dúl. A médiokrácia továbbra is abban a helyzetben van, hogy képes az alkotmányos intézményekbe vetett bizalmat megrendíteni. Ezért célszerű a jogbiztonságot jogegységi határozat meghozatala által növelni. Ennek keretén belül indokolt a sajtó-helyreigazítás kérdésével foglalkozó (Pk. 12–15.) kollégiumi állásfoglalások felülvizsgálata, azoknak a sajtótörvénnyel (különösen a 2., 4., 5. paragrafusával, továbbá a 20. paragrafus e)pontjával) való összhangba hozatala. A fiúk a bányában című dolgozatomban felhívtam a figyelmet arra, hogy az ÉS, amikor a helyreigazítást közölte, egyúttal közzétett olyan terjedelmes, a helyreigazítás tartalmával konkuráló tartalmú peranyagot is, amely alkalmas volt arra, hogy a helyreigazítás elveszítse ezt a jellegét. Ugyanezt a tendenciát tükrözi a hasonló felfogású Magyar Hírlap január 5-i és 8-i számának fent idézett tartalma. Ezért kívánatos lenne, ha a jogegységi határozat az ügyintéző részben hívná fel a figyelmet arra, hogy ilyen esetben végrehajtás elrendelésének van helye (nem úgy, mint a 15. sz. Pk.-állásfoglalás, amely ezt csupán az indokolás utolsó bekezdésében mondja ki). Vajha a jogegységi határozat megelőzné, vagy legalább korlátozná a visszatetsző csúsztatásokat, a felelőtlen híreszteléseket, a megszilárdult joggyakorlat meggyorsítaná, markánsabbá tenné az ítélkezést és a meggyőző tartalmú, indokolású bírói ítéletek megnyugtatnák a közvéleményt, s véget vetnének a per nem kívánatos utóéletének!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.