- Jobb sarok -

2002. 02. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ki lépne be egy olyan klubba, amely más szabályzatot alkalmaz a tagokra és mást a majdan belépőkre? Vajon nem automatikusan beépített viszályforrás-e az ilyen „kettős könyvelés”? Igen, az Európai Unióról van szó. Amely klub tagsága mind kevesebb vonzerőt látszik gyakorolni a jelentkezőkre. Főként a legpolgáribb tagjelöltek lakosságára – a csehekre és az észtekre, ahol az EU-ba belépni kívánók száma kisebb az azt ellenzőkénél.
A kettős mérce persze nem csak az agrártámogatásra vonatkozik. És nem csak a „fasiszta”-klauzulára. Vagyis arra, hogy az olasz kormány köthet koalíciót „fasisztának”, „szélsőjobboldalinak”, „idegengyűlölőnek” nevezett párttal, de egy tagjelöltet azzal fenyegetnek, nem lehet az unió tagja, ha olyan párttal köt egyezséget a kormányzásra, amely Brüsszel jelenlegi vezetésének nincs ínyére. Itt inkább a ’68-as generáció eminens területéről, a médiáról van szó. Arról, hogy amit szabad a német kancellárnak – aggódnia a médiaegyensúly felborulása miatt, sőt belföldi médiakonszern külföldi kézre kerülését megakadályoznia –, annak töredéke is tilos a magyar miniszterelnöknek, vagyis nem szabad aggódnia a médiaegyensúly hiánya miatt. Vagy amit lehet egy tagországnak hivatalosan (a római külügyminisztériumnak egy negatív-semleges-pozitív skálán értékelni a nagy lapokban Olaszországról megjelent tudósításokat), az tilos a tagjelölt Magyarországon akkor is, ha a „kontrollt” egy nem kormányzati diákcsoport végzi.
Aki nem ismeri a lélektant, azt hiheti, az erősebbel szemben a megalázkodás a legjobb orvosság. A legritkábban. Amellett nem is biztos, hogy ami erősebbnek tűnik, valóban erősebb és térdre kényszeríthetetlen. Ha Orbán Viktor vagy Martonyi János külügyminiszter engedett volna a külföldi tudósítók budapesti egyesülete követelésének, és „elhatárolódott” volna a diákokból álló Kontroll Csoporttól, veszített volna. Így nyert. Az, hogy az osztrák liberális Der Standard című napilapban a felfogásáról jól ismert Gregor Mayer (aki ittléte óta annyiszor támadta az SZDSZ-t, mint a mindenkori vatikáni hittani kongregáció a mindenkori római pápát) és egy-két hasonlóan hangolt kollégája szerint a magyar miniszterelnök az ügyben „tisztázta magát”, az az SZDSZ-ethoszból ismert veszíteni nem tudás és a „csak azért is enyém az utolsó szó” visszataszító látványának része.
Nyilvánvaló, hogy Szingapúr és Magyarország nehezen hasonlítható össze. Szingapúr (ahol „van élet az EU-n kívül”) és Magyarország politikai és társadalmi rendszere eltérő. Gazdasági súlyuk is más. De a szigetország a maga hárommilliós lakosságával tagadhatatlanul kicsinek tűnik ahhoz, hogy farkasszemet nézzen külföldi lapóriásokkal. Mégis ezt tette. És minden alkalommal győzött. 1986-ban kezdődött, miután Szingapúrban megelégelték, hogy a külföldi lapok gyakran hamisan állították be az országot, a helyesbítést pedig megtagadták. Ekkor törvényt hoztak, amely korlátozhatja azon külföldi kiadványok értékesítését és terjesztését, amelyek beleavatkoznak Szingapúr belpolitikájába.
„Ki mondja meg, hogy mit jelent a beavatkozás?” – halljuk lelki füleinkkel a tiltakozó kérdést, ha egy hasonló törvényt itt akarnának elfogadni. A választ egyszerűen adták meg. A fő ismérv az, hogy valótlan tény közlése vagy hamis fényben feltüntetés után a szóban forgó kiadvány hajlandó-e leközölni a választ?
A törvény rendelkezéseit elsőként az amerikai Time magazin sértette meg, amikor az év októberében egy bírósági ítéletről nem a valóságnak megfelelően számolt be. Li Kuan-ju miniszterelnök sajtótitkára levelet írt a Time-nak, hogy helyesbítse a három ténybeli hibát. A lap nem volt hajlandó helyt adni a válasznak. Ezt követően a hetilap Szingapúrban terjeszthető példányszámát kilencezerre korlátozták (tizennyolcezerről), majd kétezerre. A hetilap erre teljes egészében kinyomtatta a miniszterelnöki hivatal válaszát. A kormány pedig nyolc hónappal később feloldotta a korlátozást.
A Wall Street Journal ázsiai kiadása 1986 decemberében valótlan tudósítást közölt a szingapúri értékpapírpiacról. A szingapúri pénzügyi hatóság elküldte helyesbítését. A lap nem volt hajlandó teret adni neki. Sőt azt állította, igaza volt. A kormány 1987 februárjában a lap példányszámát ötezerről négyszázra korlátozta. Az amerikai kormány tiltakozott az amerikai lapok példányszámának korlátozása miatt. A szingapúri külügyminisztérium pedig kikérte magának az országa belügyeibe való „példátlan” beavatkozást, és feltette a kérdést: vajon Washington azt is elítéli, hogy a szingapúri kormány válaszát nem közlik? A válasz kitérő volt: a külügyminisztérium nem akar állást foglalni, pusztán a „szabad és korlátok nélküli sajtó elveihez” tartja magát, ami azt is magában foglalja, hogy a sajtó felelőtlenül is viselkedhet. A szingapúriak azt felelték, hogy nem kötelességük az amerikai sajtótörvények betartása. Két héttel később az Asian Wall Street Journal azzal a javaslattal fordult a távközlési és információs minisztériumhoz, hogy a lapot ingyen juttatja el az előfizetőknek, mert nem akarja „megkárosítani” őket. A minisztérium azonnal beleegyezését adta, azzal a feltétellel, hogy a hozzájuk eljuttatott számokból kihagyják a hirdetéseket, mert ezzel bizonyítják, mely szerint indítékuk valóban önzetlen. A lap elutasította a javaslatot azon az alapon, hogy a hirdetések a lap szerves részét képezik, és eltávolításuk többletköltséggel járna. Szingapúr erre felajánlotta, hogy a reklámok eltávolításával járó költségek felét viseli. A lap az ellenajánlatot szintén elutasította. A minisztérium viszontválasza: „Önöket nem az érdekli, hogy a szingapúri vállalkozók információhoz jussanak, hanem szabadon akarnak jövedelemhez jutni hirdetéseikből.”
1987 szeptemberében az amerikai tulajdonban lévő Asiaweek című hetilap megsértette Li kormányát. A kormány válaszát a lap durván megváltoztatta. A hetilap ezután visszautasította azt a követelést, hogy közölje az eredeti választ. Erre a lap példányszámát tizenegyezerről ötszázra korlátozták. Az Asiaweek egy hónap múlva a levelet változtatás nélkül közölte. A kötélhúzás további állomásai: 1986 decembere: a szintén amerikai tulajdonban lévő Far Eastern Economic Review példányszámát kellett kilencezerről ötszázra korlátozni, majd 1993-ban a brit Economistét.
A szingapúri kormányfő minden esetben győztesen került ki a csatából. Sőt leghangosabb kritikusai – Bernard Levin a londoni Timestól és William Safire a New York Timestól – nem voltak vele hajlandóak kiállni élővitában.
Mielőtt a balliberális média boldogan úgy kommentálná ezt az írást, hogy a „kormány lapja a szingapúri tekintélyuralmi rendszer bevezetését” javasolja: Li Kuan-ju és kormányának módszere nem másolható, hiszen Magyarországon igen szűk a külföldi lapok olvasóközönsége. Csupán példa arra, hogy az, aki úgy érzi, igaza van, ereje megsokszorozódik, és győzelmet arathat a nála jóval erősebb fölött is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.