Manapság a masiniszta is vonatpótlóval jár

A vasutat szidni a szocializmus évtizedei alatt vált szokássá, s a helyzet a kilencvenes évektől csak rosszabbodott. A hajdan óraműpontossággal működő rendszer az örökös pénzhiányban csendes pusztulásnak indult. Az azonban talán még háborús viszonyok között sem fordult elő, hogy egyik pillanatról a másikra 34 vonalon állt volna le a vasúti közlekedés. Ráadásul minden előzetes bejelentés nélkül…

Szarka Ágota
2003. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tartozik az ország gazdag kisrégiói közé a Nógrád megyei Galgamente. A falvak lakói közül, aki dolgozni akar, általában Vácra, Gödöllőre vagy éppen Budapestre kénytelen járni. A fiatalok többsége szintén ezekben a városokban végzi a középiskolát. Az itt élők számára létfontosságú a Balassagyarmatot Aszóddal összekötő vasút, de hogy mikor fognak ismét járni errefelé a motorvonatok, egyelőre nem tudni. Addig a legtöbben egy órával is kénytelenek előbb elindulni reggelente a vonatpótló buszokhoz, és bizony sokkal később is érnek haza.
A péntek reggeli ködös hidegben az aszódi vasútállomás a szokásosnál is szürkébbnek látszik. Az épület előtt a nyolcórási vonatpótló buszra vár néhány ember, a forgalom nagyja már lement. K. László éppen az éjszakai műszakból igyekszik haza, Galgagyörkre.
– Ez egyszerűen felháborító. Nem is értem, hogy merték megcsinálni. Ha nem éjszaka dolgoznék, tegnap be se tudtam volna menni a munkahelyemre. A maszekot nem érdekli, hogy mi van a vasúttal, páros lábbal rúgja ki az embert… De nézzen szét, lát itt valami tájékoztató feliratot? Mert én sem. – mutat körbe.
– Azt sem tudom, hogy mikor indulunk. A vonat legalább hazavitt negyven perc alatt, ezekkel a buszokkal meg több mint egy óra az út. Ráadásul tegnap két órával kellett előbb elindulnom – mondja legyintve.
A váróteremben két idős úr kémleli a menetrendet, végül a pénztároshoz fordulnak felvilágosításért. Balassagyarmat felől jöttek a vonatpótlóval, Hatvanba mennének tovább:
– Ilyen nem fordulhatott volna elő a régi világban – mondja jelentőségteljesen egyikük.
– Tudja, mi ráérünk, csak azokat a csinos diáklányokat sajnáljuk. Meg hát hosszú az út, és ezeken a buszokon még WC sincs, de persze le se lehet szállni – mondja a másik öregúr ecsetelve a nehézségeket. Aztán persze szóba kerülnek a vandálok is, akik tönkreteszik, összefirkálják a fülkéket, az, hogy rendszerint nincs fűtés sem, döcög a vonat, de azért a jegy árát bezzeg elkérik… Persze most jó lenne akár egy marhavagon is, csak járna rendesen – tromfolnak egymásra nevetve.
Káposztás György, az állomásfőnök, azt mondja: minden személyvonatot pótolnak buszjárattal, bár a menetidő 10-15 perccel hosszabb. A Volán is besegített a reggeli járatokhoz, úgyhogy mindenkit el tudtak vinni, és remélhetőleg nem is lesz fennakadás.
Mint mondta, a térség Volán-járatainak menetrendje olyan, hogy rendes körülmények között is csak több átszállással tudnak eljutni például Vácra az iskolába a gyerekek, ezért a MÁV a lehetőségei függvényében igyekezett az igények szerint kialakítani járatainak rendjét, és ezt a továbbiakban is fenntartják. Az utasok egyébként tapasztalatai szerint türelemmel viselték a megpróbáltatásokat, nem volt semmiféle atrocitás – magyarázza, hozzátéve, azt nem tudja megbecsülni, hogy a mozdonyok leállításáról szóló bejelentés napján hányan kényszerültek otthon maradni az iskola vagy a munka helyett.
A vonatpótló autóbusz útja Galgagyörk felé egy jó szakaszon a vasúttal párhuzamosan halad. Iklad, aztán Domony felső következik – a települések nevét szinte ki sem lehet olvasni az elrozsdált táblákon. Az állomásépületek tragikus látványt nyújtanak, leginkább romosak. Összefirkált falak, kitört ablakok. Szomorú torzói a vasút régi nagy korszakának. Ma már szinte hihetetlen, hogy hajdan ez egy fontos, forgalmas szárnyvonal volt, amely a nógrádi egykori megyeszékhelyet kötötte össze a Budapest–Miskolc–
Kassai fővonallal. Az aszódi állomás falán márványtábla emlékeztet rá: ’96-ban ünnepelték a vonal átadásának századik évfordulóját. Annak idején Mikszáth Kálmán képviselő úr is gyakran utazott rajta Balassagyarmatról vagy mohorai kastélyából az ország házába igyekezve.
De nem csak a vasút elhanyagolt errefelé, siralmas állapotban van a lankás dombok között kanyargó út is. Kátyúk, felfagyások, gödrök nehezítik az autósok dolgát. A vonatpótló busz is nagyokat döccen, majd letér egy bekötőúton Galgamácsa felé. A művelődési ház előtt 15-20 utas toporog. Akik nem a vonatpótló buszra várnak, azok sem jártak jobban: a Volán-busznak már fél órája meg kellett volna érkeznie, de nincs sehol.
– Biztos a vasút miatt van, lehet hogy kevés a busz, és kivettek egy pár járatot – morfondírozik az utazóközönség. Az emberek hangulata nem túl rózsás, van, aki keresetlen egyszerűséggel ad hangot véleményének. A legtöbben érthetetlennek találják, hogy miért nem fokozatosan végezték el a mozdonyok kivonását, de leginkább azon háborognak, hogy miért nem tájékoztatták időben az országot az illetékesek, hogy legalább fel lehetett volna készülni a helyzetre.
– Nagyon rosszul érint ez az egész, mivel vonattal jártam be dolgozni Gödöllőre. Most kénytelen vagyok busszal bemenni Aszódra, s ott átszállni a vonatra. Ha késik a busz – márpedig késik –, nem érem el a vonatot. Ha be akarok érni a munkahelyemre, legalább egy órával előbb kell elindulnom – panaszolja Hegedűs Istvánné, aki – mint mondja – szerencsére éjszakás volt a bejelentés napján, így nem hiányzott a munkából.
– Engem nem érint a változás, viszont a két lányomat sajnos igen. Ők vonattal járnak iskolába Ikladra – magyarázza Vaskó Lajos, aki egyébként a Volán-buszra vár.
– Hátborzongató, hogy mi történt velük: szegények vagy egy órát ácsorogtak a kihalt állomáson csütörtök délután, és ha nincs náluk mobil, nem is tudom, hogy jutnak haza. Szerencsére fel tudtak hívni, és átszaladtunk értük kocsival – magyarázza.
– Én is voltam vasutas, tudom, hogy a biztonság mindennél előrevalóbb, de ezt akkor sem szabadott volna így csinálni. Nem hiszem el, hogy ez most derült ki, egyik pillanatról a másikra… Nem beszélve a tájékoztatásról, ami egyszerűen nem volt. Senki nem tudott semmit. Talán ez a legfelháborítóbb az egészben – mondja. A megállóban várakozik egy idős házaspár is, Takács Mátyás és felesége. A Kútvölgyi kórházba készülnek, de úgy néz ki, már nem érnek oda az egyeztetett időpontra.
– Lehet, hogy fordulhatunk is vissza, mert nem tudnak fogadni – mondja a férfi. Felesége csak annyit tesz hozzá: pedig nem kis utazás ez egy magunk korabeli embernek… Nem beszélve a költségekről.
– Írja csak meg: nem ezt vártuk a „humánus” Medgyessy-kormánytól – summázza véleményét búcsúzóul.
Az aszódi állomás elé begördülő vonatpótló buszról körülbelül harmincan szállnak le. Mindenki szedi a lábát, siet a vágányokhoz, a busz késett, kérdés, hogy lesz-e csatlakozás. Egy fiatalember érdeklődésemre csak annyit mond:
– Sajnos nem érek rá beszélgetni…
– Dolgozni megy? – faggatom azért tovább mellette loholva.
– Hát persze, én vagyok a mozdonyvezető – válaszolja, majd nagy léptekkel befordul az állomásépület kapuján.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.