Civil vélemény a MÁV-ról
A Magyar Közlekedési Klub (MKK) egyetért azzal, hogy a MÁV visszahívta ellenőrzésre a Bzmot típusú motorkocsikat – derül ki a civilek közleményéből. Ugyanakkor elhibázottnak tartják, hogy az előre látható döntésről csak az utolsó pillanatban tájékoztatták a lakosságot, hiszen az MKK már két hónapja értesült a „piroskák” műszaki gondjairól. – Az ország több területén óriási felháborodást okozott, hogy nem juthattak el munkahelyeikre az utasok. Az MKK megtudta azt is, hogy több fűtőház más szerelvényekkel képes lett volna elindítani a járatokat, ám a központ nem kérte ki a véleményüket – közölték, leszögezve: az EU-csatlakozással lehetőség nyílik a mellékvonalak magán-, illetve önkormányzati kézbe vételére. Addig is kérik az embereket, hogy ne pártoljanak el a környezetbarát közlekedésnek számító vonatozástól. (MN)
Lemondtak az állatkísérletekről
A British Columbiai Orvostudományi Egyetem (UBC) a múlt héten bejelentette: ezentúl a képzés során nem használnak élő állatokat. Ezzel nincsenek egyedül a szigetországban, hiszen az orvostudományi és gyógyszerészképzők nagy része az elmúlt években teljesen felhagyott az állatkísérletekkel. John Cairns, az egyetem dékánja a sajtónak elmondta: szeptembertől az orvostanhallgatók állatok helyett robottechnikai eszközökön, számítógépes modelleken, vágóhídról származó állati szöveteken gyakorolnak majd. A sebészetet pedig élő emberi pácienseken próbálhatják majd ki. (zoldmagazin.com)
Esély a fáknak Kárpátalján
Az idén Kárpátalja erdeiben 514 ezer köbméter fa vágható ki hatósági engedéllyel, ez ezer hektárnyi területnek felel meg. Miron Cjubik, a kárpátaljai megyei környezetvédelmi főosztály vezetője az ungvári Rio című független hetilapnak elmondta: Kárpátalján évről évre csökken a vágási terület. Tíz éve még 1,2 millió köbméter fa kitermelését engedélyezték. Az idén először nem közvetlenül a vállalatok kapják a vágási engedélyeket, hanem az állami erdőgazdaságok, amelyekből 17 van Kárpátalján. Ezek pályázat alapján kötötték meg a fakitermelésről szóló szerződéseket az alvállalkozókkal. (MTI)
Többmilliós kár az Őrségben
A Nyugat-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség szakemberei még mindig gyűjtik az olajat azokból a mesterséges olajcsapdákból, amelyeket december közepén egy vasúti üzemi balesetben kifolyt kétezer liter gázolaj miatt építettek az Őrségben. Hompasz Gyula, a felügyelőség vezetője szerint a megenyhült időjárás következtében olvadásnak indult hó ismét „felhígította” a szennyeződést, amelyet szakembereik megpróbálnak összegyűjteni a hólé felszínéről. Ez a védekezés még hónapokig eltarthat, s nincs kizárva az sem, hogy esetleg földcserére lesz szükség a területen, e munkálatok költsége pedig akár több millió forintba is kerülhet. A felügyelőség még vizsgálja, a MÁV Rt.-t milyen felelősség terheli a környezetszenynyezés miatt. (MTI)
Ezt nézi a nap végén Zelenszkij + videó
