A XXI. század elitje

Temesi Ferenc
2003. 02. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

T. Sz. T.-nek
Minden második világháború utáni amerikai évtizednek megvolt a maga társadalombíráló kultuszkönyve. Sokszor nem is egy. Az ötveneseké C. Wright Mills Hatalmi elitje vagy W. Whyte A szervezeti embere. A hatvanas évekből legalább négyre emlékezhetünk: Riesman A magányos tömegét, Marcuse Az egydimenziós emberét magyarul is olvashatjuk, de Roszaktól Az ellenkultúra létrehozását vagy McLuhantól A tömegtájékoztatási eszközök megértését már régen le kellett volna fordítanom, ha lett volna rá kiadó. A hetvenes évekből Leach A nárcizmus kultúrája jut eszembe. A nyolcvanasokból Allan Bloom Az amerikai lélek bezáródására vélek, a kilencvenesekből talán Camille Paglia Szex, művészet és amerikai kultúrájára vagy a Korten-féle Tőkés társaságok világuralmára.
A huszonegyedik század első évtizedének Amerikájáról eddig a legérvényesebben David Brooks A bubók paradicsoma: az új felsőbb osztályok, és hogyan jutottak oda (Simon & Schuster) című munkája szól. A címet rögtön megmagyarázom. A „bubo” az amerikai „bobo” magyar megfelelője, a „bourgeois bohemians” (a „burzsoá bohémek”) rövidítése. A bobo angolul elfogadhatóan hangzik, spanyolul ostobát, butát, bohócot; kínaiul virulót, életerőset; franciául bibit, sebet jelent; magyarul a „bubo” (miként a latinban) fülesbaglyot jegyez – egy népszerű rajzfilmsorozat óta főleg. De ne kukacoskodjunk a néven.
Mindenekelőtt (és után) a pénzről kell szólanom. Hogy valami összehasonlítási alapunk legyen. Mert mit kezdjünk avval, hogy míg a nyolcvanas évek Amerikájában csak 35 százalékkal kerestek többet a diplomások az érettségizetteknél, addig a kilencvenes évek közepétől 70, az egyetemi fokozatot elértek 90 százalékkal keresnek többet? Vagyis a diploma értéke megduplázódott az elmúlt tizenöt évben. A szellemi tőke felértékelődött, a fizikai le.
A kisszerű, mindennapos létharcot lenéző, elit egyetemen (a Yale-en) tanító professzor évi keresménye 113 000 $ (26 555 000 Ft). De egy átlagos, állami egyetemen, mondjuk a Rutgerson is csak 10 000 $-ral kisebb összeget visz haza egy prof évente. (Ez 2 350 000 Ft, amit nagyon sok tanár szeretne megkeresni évente, mondjuk Magyarországon.) A kongresszusi, szenátusi, elnöki munkatársak (most már csak forintban írom le) 29 375 000 Ft körül szakítanak (mielőtt a magánszférában helyezkednek el, megötszörözve jövedelmüket). A sztárprofok, akik szimpóziumról kongresszusra utaznak a világ minden tájára ingyen, 70 500 000 Ft után adóznak évente.
Mindez azonban semmi, ha összevetjük az olyan filozófia (!) és/vagy matek szakot végzettek keresményével, akik egyenest a Wall Streetre húznak, és kvantitatív modelljeikért tízmilliókat vágnak zsebre. (Tízmilkó dezső az 2 350 000 000 Ft). A régi, pénzes szakmák művelői, az ügyvédek, orvosok ehhez képest csórók. Egy közepes ügyvéd 18 000 000 Ft-ot kapar össze (persze a menők itt is kivételek), míg egy átlag orvos meg kell hogy elégedjék 23 500 000 Ft-tal, átszámítva.
Mindeközben a Szilícium-völgyben több dollármilliomos van, mint ember. (Meg kell jegyeznünk, Amerikában nem számít milliomosnak az, akinek csak egymilliója van.) A hollywoodi tévé-forgatókönyvírók hetente 2 585 000–3 055 000 Ft között kaszálnak. A vezető magazinok szerkesztői, mint például a Vogue-é, 235 000 000 Ft-nyi összeget akasztanak le évente. (Szigorúan zárójelben: egy amerikai újság állandó cikkírója 35 250 000 Ft körül keres, és talál.) Ha a gazdaság nem esik vissza (ez a háború is meg fogja erősíteni Amerikát, mint az eddigiek), néhány éven belül tízmillió háztartás lesz Amerikában, amely évente 23 000 0000 Ft-ot szakít. (Vagyis a lakosság kilencvenegymillió háztartása hiányzik ebből a könyvből.) Mi ez, ha nem az értelmiség útja az osztályhatalomig (a Szelényi–Konrád könyv címére utalva)?
Ami tény: a mai Egyesült Államokban egy (európai) kávét szürcsölő művészt nehéz vagy inkább lehetetlen megkülönböztetni egy kapucsínót kortyoló bankártól. (A cigaretta, a pia ciki, mert nem egészséges, de a munkára serkentő kávé az király.) Hogy miért? Erre nézve szellemes módszerrel állt elő Brooks. Megfigyelte a The New York Times házassági híreinek rovatát. Már nem az örökölt pénz házasodik a fehér-angolszász-protestáns presztízzsel, hanem a Harvard a Princetonnal, a Columbia a Cornell-lal, a Yale a Berkeleyvel. És a magna cum laudénak nem elég jó a summa cum laude.
A hatvanas évek ellenkultúrájának lázadói közül sokan az egyetemre mentek (a többiek elhullottak a harcban, vagy iszonyúan gazdag zenészként kerültek az elitbe, mint Lou Reed), és a nyolcvanas évek konzervativizmusába is belesimultak. Nem ellentétként él bennük a kettő, hanem kiegyenlítődésként. Összeegyeztetés, egyensúly, kibékítés. Ezek a bubók kulcsszavai. Egyik lábukkal az alkotás világában állnak, a másikkal a pénzében. A yuppie munkamánia és pénzéhség találkozott a piacképes hippi bohémmal, és az információs korban megszületett egy új hibrid. A burzsoá bohém, vagyis a bubo.
Brooks magát is közéjük számítja, vagyis belülről írja le a folyamatot. A Nike Borroughsszal hirdet, a Burger King kampányának alapmondata, hogy „át kell hágnod a szabályokat”, a Rolling Stones marketingkampányokban vesz részt, Bob Dylan a Numora Biztosítótársaságnak ad koncertet; míg orvosok forgatnak filmsorozatokat borospincékről, jogászok írnak regényeket, bankárok rendeznek darabokat, és pszichológusok készítenek tévésorozatokat a kertművészetről, brókerek laknak művészek padlásszobáiban (igaz, megérnek vagy négymillió dolcsit). Szegény Marx, mármint a Károly, csak ezt kellett volna megérnie!
A fogyasztás lett a nagy kiegyenlítő, nem az osztályharc, a forradalom. A bubók iszonyú gazdagok, de másképp. Képesek kiadni száz dollárt egy régi kerti kapára, háromezret egy jó frizsiderre, akárhány ezret egy négykerék-meghajtásos dzsipre – csak hasznos legyen. A régi amerikai világ kulcsszavai ezek voltak: finom, kecses, finnyás, tiszteletre méltó, dekoratív, elegáns, méltóságteljes. Az új elit szavai mások: autentikus, természetes, rusztikus, parasztos, organikus, őszinte, kényelmes, kézműves, érzékeny.
A bubo lenézi a bunkó yuppie-t, de keresnie kell évi négy-ötmillió dollárt, hogy megvesse a pénzt. Egy szerszámnak tekintett Range Roverre hatvanötezer dolcsi oké, de egy ötezer dollárral olcsóbb Corvette már ciki, mert kérkedő. A bubók nem mutogatják a pénzüket. Ellenkezőleg, igyekeznek úgy viselkedni, mintha nem is lenne. Iparkodnak (de jó szó!) egyszerűen öltözni, és egyszerűen, de nagyon egészségesen étkezni. (Egész őrlésű kenyér, biokaja és társaik.) A konyhájuk akkora, mint mások egész lakása, de hát az kell. Több felszerelésük van, mint hat NATO-országnak. A státusszimbólumokat lenézik, de újakat teremtenek.
Emlékszem, egyszer Amerikában beszéltem egy barátommal, aki jó nevű professzor, és olyan gyönyörűen beszél szegediül, mint kevesen. A Park Avenue-n lakott New Yorkban. (Persze már átköltözött a Brooklyn Heightsre, ami drágább, de nem a régi gazdagok lakják.) Mondtam, hogy veszek egy pulóvert, mert jön a tél Iowában. Hosszú előadást hallgattam végig a telefonban arról, hogy nem szabad új cuccot venni. Ők csak a turkálóból vásárolnak, de yuppie milliomosokéból. Nekik ízlésük is van, nem csak pénzük. Itthon meg egy taxisofőr aszonta: Maga biztosan művész. Mondom, miből gondolja. Azért, mert hosszú ősz hajuk csak művészeknek van. Meg a hajléktalanoknak, mondtam. Azok nem ülnek taxiba, mondta a fószer.
Marx egy helyütt azt írta, hogy a burzsoák, vagyis a polgárok mindent a magukévá tesznek, ami szent, és közönségessé, világiassá változtatják. A bubók a burzsoátevékenység lényegét, a vásárlást a művészi cselekvés kvintesszenciájává alakították: filozófiát, művészetet, társadalmi tettet csinálnak belőle. Olyanok, mint egy fordított Midas király. Amit megérintenek, annak lelke lesz. „They have the soul above money” – fölötte állnak az anyagiaknak, nem sokat törődnek a pénzzel. Mert túl sok van nekik. Ezt én mondom, nem Brooks.
Folyt. köv.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.