Fél lábbal az Európai Unióban

Értékesítési sajátosságaiból adódóan a magyar hűtőipar tulajdonképpen már az EU-ban van, hiszen termékei hatvan százalékát uniós piacokon értékesíti. Hogy ott továbbra is helytállhasson, legfontosabb feladata a versenyhátrányok kiküszöbölése. Az ágazat eredményein a hazai fogyasztás növelése is lendíthet, amelynek feltornázására jó esély van.

Nagy Ottó
2003. 02. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Negyvenmilliárd forintos éves árbevételével kicsi, de fontos ága a magyar élelmiszer-gazdaságnak a hűtőipar. Az ágazat nagy előnye, hogy termelésének hatvan százalékát már az exportpiacokon, döntően Nyugat-Európában értékesíti. Legfontosabb exportpiacaink sorrendben Németország, Svédország, Svájc és az Egyesült Királyság, de egyre több a görög, az osztrák, a spanyol vevő, illetve a finn és a norvég is, sőt szállítunk gyorsfagyasztott termékeket Japánba, az arab országokba és Dél-Afrikába is – tudtuk meg Cseh Lászlótól, a Magyar Hűtőipari Szövetség elnökétől.
A hazai hűtőipar kilencven százalékát reprezentáló szövetség negyven termelő tagot számlál, amelyek több mint fele zöldséggel és gyümölccsel, maradék részük tésztafélékkel és más gyorsfagyasztott, félkész és késztermékekkel foglalkozik. Fő exporttermékünk a zöldborsó és a csemegekukorica, de jelentős a termelés a hagymából, a zöldbabból, a paradicsomból, a gyökérfélékből és a pritaminpaprikából előállított termékekből, valamint a belőlük készített zöldségkeverékekből is. A gyümölcsök közül a málna, a ribizli, a meggy és a különböző mixek viszik a prímet, de rajtuk túl még 20-25 zöldség- és gyümölcsfajtát fagyasztanak – tette hozzá az elnök.
Cseh László elmondta azt is, hogy a tavaly elért negyvenmilliárdos árbevételi eredményt az exportárbevétel-csökkenés ellenére érték el (az ágazat bevétele 2001-ben is ekkora összegű volt), de csak azért sikerült ismételniük, mert tavaly 4 százalékkal nőtt a belföldi fogyasztás. Az ágazat tavaly 350 ezer tonna alapanyagból 200-220 ezer tonna árut állított elő, amelyből 80-100 ezer tonna magyar piacon talált vevőre, a belföldi fogyasztás így fejenként 8-10 kilogrammra tehető. Az elnök úgy látja, hogy – bár már fél lábbal az unióban vagyunk – az iparág versenyképességét javítani kell az uniós csatlakozást megelőzően. Erre az uniós szabályozás harmonizációja következtében csak a költségek felét kitevő alapanyagok árainak mérséklésével van lehetőség. A tervezett tízszázalékos árcsökkenés megfelelő versenypozíció-javulást jelenthet az iparág számára.
Az eredményjavulás lehetőségeit természetesen a hazai fogyasztás növelése is segítheti, amire szerinte jó esély van, ha tudjuk, hogy az unióban az egy főre eső fagyasztott-termék-fogyasztás 25-30 kilogramm, az Egyesült Államokban pedig még ennél is magasabb, 35-40 kilogramm. Mivel a WTO-val (Kereskedelmi Világszervezettel) megkötött szerződés értelmében a fagyasztott árukra nem adható exporttámogatás, külpiaci esélyeinket javítaná a csemegekukoricára és még néhány más zöldségre az exportkvótán felül kivetett, 8-10 százalékos védővám eltörlése is.
Tavaly az ágazat exportbevételei az erős forint miatt nem a várt eredményt hozták, de a január–februári korrekció ezt az állapotot 2003. évre már némiképp enyhíti – mondta az elnök, hozzáfűzve: ugyanakkor, mivel hazai és nem import alapanyagot dolgoznak fel, az ágazat az elmúlt két évben az erős forintnak csak a hátrányát érezte. Jelenleg stabil a piac, a termékek minősége teljesen EU-konform, és a gyártók is rendelkeznek a legmagasabb minőségi termeléshez szükséges ISO- és HACCP-rendszerekkel.
Cseh László a hűtőipari szövetség elnöki tiszte mellett a nagyrédei Szőlőskert Borászati és Hűtőipari Rt. igazgatói feladatait is ellátja. Utóbbi minőségében elmondta, hogy vállalata a hűtőipari cégek között a közepes kategóriába sorolható, évi 4500 tonnás kapacitásával. Feldolgozott termékeik hatvan százaléka gyümölcs, amelynek 80-90 százaléka exportra kerül. Kapacitásuk maradék részét a zöldségfélék fedik le, melyeket döntően itthon értékesítenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.