Reformokra szorul az ENSZ

György Zsombor
2003. 02. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha számos állam továbbra is fenntartásokkal kezeli az Irak ellen tervezett háborút, Washington és London elszántsága töretlennek tűnik. Ennek legékesebb jele, hogy a szövetségesek akár a jogilag felülbírálhatatlan Biztonsági Tanács felhatalmazása nélkül is lépnének. Kérdéses azonban, hogy akkor mit ér valójában az ENSZ, s miként változik meg a korábban szövetséges államok viszonya, ha ezután érdekeik miatt szembe kerülnek egymással.
– Volt, amikor az ENSZ 1945-ös alapokmányában kialakított rendszer jól működött, volt, amikor kevésbé, a szervezet mégsem kívánt eddig komolyabb változásokat eszközölni – mondta el lapunknak Kovács Péter nemzetközi jogász, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem professzora. A ruandai és balkáni konfliktus is rámutatott ugyanakkor, hogy a kilencvenes években történt némi előrelépés, hiszen lehetőség nyílt arra, hogy a belső konfliktusokat is a nemzetközi biztonságot fenyegető veszélyforrássá minősítsék.
Kardos Gábor nemzetközi jogász, az ELTE jogi karának docense szerint a legjelentősebb előrelépések ezen a téren az egyéni felelősség meghatározásának kérdésében mentek végbe, hiszen ma már van lehetőség a személy szerinti felelősségvonásra a nemzetközi jog alapján. Ugyanakkor sokat elárulhat az alapokmány naprakészségéről, hogy abban névleg még létezik a Szovjetunió, sőt a hajdani Kínai Köztársaság is.
Az elmúlt időszakban mindenesetre jól tudott működni az ENSZ – tette hozzá Kovács Péter –, mindez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség változásokra. A professzor szerint „nem maga a nemzetközi jog mint tudományág szorul reformokra, sokkal inkább az az intézményrendszer, mellyel kapcsolatban áll”. Nagy kihívás például a világszervezet és a regionális szervezetek kapcsolatainak rendezése, az ENSZ-tagok státusának tisztázása, illetve a definíciók pontosítása. Egy máig érvényes, 1974-ben megfogalmazott definíció szerint például csak a valódi fegyveres konfliktusok (így egy másik ország bombázása, lerohanása) minősülnek agressziónak, holott egy nagyváros ivóvízkészletének megmérgezése vagy kommunikációs-informatikai rendszerének megbénítása akár sokkal nagyobb veszélyeket is rejthet magában. Ugyanakkor – mint Kovács Péter rámutatott – az államok akarata hozhat csak változást, egyelőre mégis inkább a reformoktól való tartózkodás a jellemző. A valódi kulcs azonban a második világháborúban győztes s azóta is nyeregben lévő nagyhatalmak kezében van, melyek azonban igencsak féltik pozícióikat. Kardos Gábor szerint kérdéses, hogy miként fog tudni együttműködni a nemzetek szövetsége, ha a vezető hatalmak szemben állnak a többiek akaratával. A nemzetközi jogász elmondta, az ENSZ alapokmányában egyértelművé tették, hogy a BT intézkedései megkérdőjelezhetetlenek, határozatait senki nem bírálhatja felül.
Amerikai nyilatkozatok szerint azonban az Egyesült Államok kész lenne akár felhatalmazás nélkül is támadni, ezzel mintegy semmibe véve a tanács döntését. Irak kapcsán a fő kérdés – Kardos Gábor szerint – az, hogy képes lesz-e a BT döntést hozni, sor kerül-e valamelyik állandó tag vétójára, s mi történik az államok között ezután.
A szakemberek abban egyetértenek, hogy számos ponton lehetne változásokat eszközölni. Az egyik legfontosabb lépésről például, vagyis a BT bővítéséről korábban többször is volt szó, a jelenlegi tagok azonban presztízsveszteségként élnék meg, ha Németország, Japán és esetleg India, valamint Brazília állandó taggá lépne elő. Így kérdés, hogy a BT és a nemzetközi jog alapján szabályozott rendszerek modernizálására ki lehet-e egy olyan konstrukciót találni, amely minden fél számára elfogadható, s egyben lehetővé teszi az előrelépést is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.