Uniós misztika

Az Európai Unió alkotmánytervezetének első tizenhat paragrafusát néhány hete hozta nyilvánosságra az Európai Konvent. II. János Pál pápa ismét szóvá tette, hogy Európa alaptörvényében illenék legalább utalást tenni a kontinens keresztény hagyományaira.

Fáy Zoltán
2003. 02. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vasárnap II. János Pál pápa a római Szent Péter téren összegyűlt hívekhez szólva hangsúlyozta, hogy az Európai Unió alkotmánytervezetének és a majdani alkotmánynak említést kell tennie a földrész keresztény gyökereiről, és ez egyáltalán nem csorbítaná az európai politikai struktúrák jogosan világi jellegét.
A szentatya Európa védőszentjeinek, Szent Cirillnek és Metódnak a példáját említette, akik munkásságukban a kontinens keleti és nyugati részének egységét tudták megjeleníteni: egyformán hűek maradtak a római pápához és a konstantinápolyi pátriárkához, tiszteletben tartva a szláv népek hagyományait és nyelvét.
Sokak számára talán formainak tűnik a kérdés, valójában azonban a lényeget érinti. Az utóbbi hetekben több ország képviselői is nehezményezték, hogy a keresztény gyökerek említetlenül maradtak a tervezetben. Szájer József, az Országgyűlés fideszes alelnöke a konvent tagjaként az Európai Néppárt képviselőivel együtt nyújtott be módosító javaslatot, és erről február 13-án Seregély István érsekkel, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) elnökével, Erdő Péter prímással, érsekkel és Veres András püspökkel, az MKPK titkárával is konzultált Budapesten. A javaslat szerint, amely az alapvető jogok chartáját és a lengyel alkotmány megfelelő részeit veszi alapul, a preambulumnak tartalmaznia kellene, hogy az Európai Unió tagállamai és állampolgárai tudatában vannak történelmük, az egyetemes és oszthatatlan emberi méltóság értékeinek, a szabadság, az egyenlőség és a szolidaritás, valamint Európa spirituális és hitbéli örökségének. „Az unió értékeihez hozzátartoznak mindazok értékei, akik hisznek Istenben mint az igazság, az igazságosság, a jó és a szép forrásában, valamint mindazokéi, akik e hitet nem osztják, és eme egyetemes értékeket más forrásból eredeztetik” – tartalmazná az új preambulum.
A Szentszéknek és személyesen II. János Pál pápának nem a vasárnapi volt az első megnyilatkozása az egységesülő Európa alapvető jogi normáinak szövegével kapcsolatban. A Nagy Károly megkoronázásának (800. december 25.) ezerkétszázadik évfordulója alkalmából a Vatikánban tartott konferencián II. János Pál pápa az Európai Unió chartájának preambulumából kimaradt részek miatt fejezte ki csalódását, hangsúlyozva, hogy az Istentől való elfordulás, a Teremtő parancsainak semmibevétele a XX. században tragédiákhoz, különféle, magukat isteneknek tartó tirannusok rémuralmához vezetett. Bírálta a pápa a charta egyéb tartalmi hiányosságait is; kiemelte például, hogy az emberi személy méltóságát, a családok jogait sokkal erőteljesebben és bátrabban kellett volna hangsúlyozni, és helytelenítette, hogy a dokumentum nem tekinti embernek az embriót, és megengedi a vele való kísérletezést.
2001 májusában a szentatya Krisztodoulosz érsekkel közös nyilatkozatot írt alá Athénban az Areioszpagoszon. Ebben kifejtették: „Örülünk az Európai Unió sikerének és előrehaladásának. Az európai földrész egysége mint egyetlen összefüggő valóság, anélkül azonban, hogy az azt alkotó népek elveszítenék saját nemzeti öntudatukat, hagyományaikat és önazonosságukat, már a földrész »atyjainak« tekinthető politikusok álma volt. Az az erősödő irányzat azonban, amely egyes európai országokat szekularizált államokká kívánja átalakítani a vallásra való mindenféle utalás nélkül, visszalépést jelent, valamint tagadja ezen országok lelki örökségét. Arra kaptunk meghívást, hogy fokozzuk erőfeszítéseinket, hogy Európa egyesítése végbemenjen. Feladatunk, hogy mindent megtegyünk azért: maradjanak sértetlenek Európa gyökerei és keresztény lelkülete.”
Az európai alkotmányról 2002. június 20–23. között tartott római értekezlet résztvevőinek küldött hosszú üzenetében is foglalkozott a pápa a földrész keresztény gyökereivel. Európa új intézményes rendje felé haladva nem lehet figyelmen kívül hagyni a földrész keresztény örökségét – írta II. János Pál pápa. Anélkül, hogy engednénk valamiféle nosztalgikus kísértésnek, vagy megelégednénk azzal, hogy mechanikusan lemásoljuk a múlt modelljeit, alkotó hűséggel kell visszafordulnunk az európai történelmet meghatározó keresztény gyökerekhez, és egyben nyitottnak lennünk korunk kihívásaira. A pápa szerint nem könnyű az európai politikusok feladata. Arra van szükség, hogy – a politikai intézmények helyesen értelmezett világi mivoltát tiszteletben tartva – elismerjék az értékek transzcendens gyökereit, ami a vallási dimenzió felé való nyitásban fejeződik ki. Ez lehetővé teszi, hogy a politikai intézményeket és a közhatalmat ne abszolutizálják, éppen azért, mert a személy mindenekelőtt Istenhez tartozik, akinek képmása kitörölhetetlenül bele van vésve minden férfi és nő természetébe. Ha ez nem történne meg, akkor azt kockáztatnák, hogy törvényesítik az Isten és a természeti-erkölcsi törvény kizárásához vezető laicizmust, agnosztikus és ateista szekularizációt, elvilágiasodást. Ennek tragikus következményei – ahogyan ezt maga az európai történelem bebizonyította – elsősorban a földrész polgári együttélését sújtanák. A folyamatban el kell ismerni és meg kell óvni az egyházak és a vallási felekezetek sajátos önazonosságát és társadalmi szerepét. Ezek továbbra is meghatározó szerepet töltenek be az értékre való nevelésben, az élet értelmére adott válaszban, a kultúra, a népek önazonossága megőrzésének előmozdításában. Nem lehet az egyházakat a magánszférába szorítani, hanem el kell ismerni és jogilag érvényre kell juttatni intézményes jellegüket. Le kell küzdeni azt a kísértést, hogy az európai együttélés alapjainak megteremtéséből kizárják a vallási közösségek hozzájárulását.
Az olasz parlamentben 2002. november 14-én tett történelmi látogatásakor mondott beszédében a pápa hangsúlyozta: Olaszország társadalmi és kulturális identitása, civilizációs küldetése Európában és a világban elképzelhetetlen lenne, ha elszakítanánk azt a kereszténység életerejétől.
Ez év elején, január 13-én a Szentszékhez akkreditált diplomáciai testület tagjainak mondott beszédében a szentatya felsorolta azokat az elsődleges feladatokat, amelyeket mindenképpen el kell végezni ahhoz, hogy az emberiség ne rohanjon a vesztébe. E gondolatainak aktualitását a háborús készülődés adta. De külön kitért az egységesülő földrész keresztény gyökereinek kérdésére is: „Az új Európa olyan értékeket hordoz magában, amelyek kétezer éven át megtermékenyítették a gondolkodásmódot, és ebből az egész világnak haszna származott. Ezek között az értékek között a kereszténység kiváltságos helyet foglal el, mivel olyan humanizmus születését eredményezte, amely a földrész egész történelmét és intézményeit áthatotta. A Szentszék és a keresztény egyházak erre az örökségre emlékezve nyomatékosan kérik az Európai Unió leendő alkotmányos szerződésének megfogalmazóit, hogy a szövegben tegyenek utalást az egyházakra és a vallási intézményekre. A laicitás maradéktalan tiszteletben tartása mellett három egymást kiegészítő szempontot kell elismerni: a vallásszabadságot, nemcsak egyéni és istentiszteleti, de társadalmi és egyesületi távlataiban is, a párbeszéd lehetőségét a kormányok és a hívek közösségei között, valamint annak a jogi státusnak a tiszteletben tartását, amelyet az unió tagállamainak egyházi és vallási intézményei már élveznek. Az az Európa, amely megtagadná múltját, amely tagadná a vallási tényezőt, és amely figyelmen kívül hagyná a lelki dimenziót, képtelen lenne megvalósítani az energiáit mozgósító nagyszabású tervet, vagyis azt, hogy létrehozza mindenki Európáját.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.