Friss felmérés szerint az oroszok többsége úgy véli, Sztálin több jót tett az országért, mint amennyit ártott neki. Ez az értékelés összecseng azzal, hogy mind gyakrabban bukkan fel ismét a „népek atyjának” alakja a nemzet hősi panteonjában. Jó példa a rehabilitációs törekvésekre, hogy Nyikita Mihalkov felvetése után a duma is foglalkozott Volgográd visszakeresztelésének ötletével. Tíz-tizenöt éve ez elképzelhetetlen lett volna. Akkor a megkérdezettek kevesebb mint egy százaléka említette Sztálint azok között, akire néhány évtized múlva majd emlékeznek az oroszok. Mindez nagyon jól mutatja, hogy a politikai széljárással, a társadalom hangulatának változásával miként alakult Sztálin megítélése is.
A „vezér” halálától az ötvenes évek a lelkiismerettől gyötört önvizsgálat jegyében teltek. A hatalmi harcokba feledkezett pártvezetés hathatós segítségével, a félelem lassú elpárolgásával a görcsből oldódó társadalom nagy részének tudatában Sztálin is leszállt az égi magasságokból. Ezt jelezte, hogy csendben fogadták el a „generaliszszimusz” kikerülését a mauzóleumból. Ezzel neve is átkerült a nyilvános szférából a szürke zónába. Az új vezetés identitásának alapja e tiltás volt, Sztálin azonban nem szűnt meg szimbolikus figura lenni. Sőt a 60-as, 70-es években komoly kultusza alakult ki egyes társadalmi csoportokban. A periférián, a Kaukázusban ezt mutatta, hogy Grúziában nem hivatalos zarándoklatokat, idegenvezetéseket szerveztek a sztálini helyeken, míg a fővárosban buszok, teherautók szélvédőin bukkant fel előszeretettel a képe.
Születésének 100. évfordulóján, 1979-ben a legitimációjában erősödött brezsnyevi vezetés visszaengedi Sztálint a pártsajtóba, s figurája érezhetően pozitívabb megítélést kap. Ez egyebek mellett azzal is magyarázható, hogy közben a Lenint övező rutinpropaganda kiüríti a forradalom vezérének alakját. Az is a népszerűség emelkedésének kedvez, hogy a 70-es évek elejétől ismét erősödik a „szovjet nép”, a „szovjet ember” mint különleges történelmi fenomén mítosza. Sztálin ezzel párhuzamosan egyre gyakrabban szerepel nagy stratégaként, az ország ipari potenciáljának megteremtőjeként és a második világháború megnyerőjeként.
A modern közvélemény-kutatások kezdetén, a 80-as évek közepén ismét fordul a kocka. Sztálin potenciális figurája e kornak, a peresztrojka sajtójában azonban alakja egyértelmű kritikával, negatív felhanggal – sztálini kultusz, sztálinizmus szófordulatokban, s a parancsuralmi rendszer, a zárt, katonai társadalom szinonimájaként – jelenik meg. E démonizáció eredményeként magasan vezeti a történelem legszörnyűbb figuráinak rangsorát.
E kompozíció 1993 körül ismét változik. A Szovjetunió szétesése, a puccs, a gajdari reformok, a parlament lövetése, a vadkapitalizmus káosza érezhetően rontja a reformerek népszerűségét, ugyanakkor erősíti a Brezsnyev-éra utáni nosztalgiát, s emeli Sztálin nimbuszát is. A deliberalizáció, az izolacionalizmus erősödésével, a Nyugat átértékelésével az évtized közepétől ez a trend még markánsabbá válik. Az értékelésben kiütközik alakjának kettőssége. Egyre pozitívabb lesz mint országvezető, államférfi, míg a negatívumokat személyes tulajdonságaihoz kötik. A birodalmi-hazafias hangulat emelkedésével népszerűsége tovább nő, s ennek kedvez az ezredfordulón a kemény kéz utáni vágy, majd ezt követően a belpolitikában megmutatkozó finom putyini etatista fordulat is. Jellemző, hogy Sztálint ekkor már háromszor annyian sorolják az orosz történelem panteonjába, mint tíz évvel korábban. Morális hitele, tekintélye is magasabb az elvárhatónál, s talán e tekintetben többen választják példaképnek, mint Szaharovot. A fejlődést plasztikusan mutatja be felmérésében Borisz Dubin szociológus. Eszerint 1989-ben az orosz történelem tíz legkiemelkedőbb alakjának rangsorába 12 százalékkal éppen csak befért Sztálin, míg a listát Lenin vezeti 75 százalékkal a 41 százalékos I. Péter és a 27 százalékos Puskin előtt. Öt évvel később Nagy Péter áll az élen, megtartva 41 százalékát, Lenin a második 34 és Puskin a harmadik 23 százalékkal. Húszszázalékos eredménnyel azonban már a negyedik Sztálin. Öt évvel később, 2000-ben ugyanez az első négy sorrendje, azzal a különbséggel, hogy mindannyian növelték népszerűségüket, a százalékarány 45, 43, 42, illetve 35. Sztálin iránt ma az orosz társadalom szinte ugyanolyan arányban viseltetik szimpátiával, mint amennyien elutasítják. Az első csoport érdemeit emeli ki – az iparosítást, hogy a második világháború éveiben szuperhatalommá tette a Szovjetuniót, szociális biztonságot, stabilitást, rendet teremtett –, míg az utóbbi a diktatúrára, az éhínségre, a represszióra, a gulagra fekteti a hangsúlyt.
Fellázadt Európa Brüsszel migrációs terve ellen
