Aki felesége arcképével beszélgetett

–
2003. 03. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez a Constable nagyon jót tett velem!” – jegyzi fel naplójában Eugene Delacroix, miután megnézte az angol művész festményeit a párizsi kiállításon. 1824-et írnak, és John Constable angol festő ekkoriban nemcsak Delacroix-val tesz jót, hanem a barbizoni iskola művészeivel, sőt általában a XIX. század francia tájképfestészetével is. Ihletője s elődje ugyanis az impresszionistáknak.
Csaknem két évszázad múltán John Constable ezekben a hetekben-hónapokban ismét a francia főváros vendége, és most is ihlető erejű. Ráadásul Párizs először rendez nagyszabású kiállítást életművéből. A Champs-Élysées-n lévő Grand Palais kétszáz alkotását állította ki. Rajzokat, akvarelleket, festményeket, elsősorban tájképeket. Ez természetes, hiszen Constable-t a tájképei tették híressé. Igaz, festett portrékat is, amelyeket azonban nem kedvelt, mondván, a portréfestészet intim műfaj, nem tartozik a nagyközönségre. Tény, hogy John Constable – a Bridges családról festett portrén kívül – csakis a szeretteiről, hitveséről és hét gyermekéről festett arcképet. Őket viszont oly szeretettel örökítette meg, hogy – amint naplójában írja – felesége portréjával még beszélgetett is… Nos, e szép portrék jó része most szintén látható a Szajna partján, mintegy érzékeltetve alkotójuk ellentmondásosságát. John Constable ugyanis portréfestőnek is elsőrangú.
Az ellentmondásosság szerves része e kétszáz évvel ezelőtt élt művész összetett és excentrikus személyiségének – mondják Constable-ról a művészettörténészek. Akiknek ez a retrospektív kiállítás alkalmat ad John Constable tisztességes életének és kifinomult művészetének felelevenítésére.
A művész 1776-ban született Suffolkban, Londontól egy futamodásnyira. Módos család gyermeke, nem küszködik anyagi nehézségekkel. Gyermekkorát Suffolkban tölti, s vásznain később gyakran idézi meg e tájat. Raffaellót utánozva kezd festegetni, így hívja fel magára Sir George Beaumont figyelmét, akit annyira magával ragad, hogy megmutatja neki kedvenc – s ezért minden utazásán magával cipelt – kicsiny festményét, Claude Lorrain alkotását. John Constable-ra ez a kép a felfedezés élményével hat, s a fiatal művész ekkor dönt úgy, hogy végleg a festészettel jegyzi el magát. Édesanyja támogatja őt elképzelései megvalósításában, s ketten elérik, hogy a tehetős, ámde szigorú atya havi apanázst adjon a festőtanonc csemetének.
Huszonhárom esztendős, amikor Londonba megy, hogy a Királyi Akadémián tanuljon. Itt oktat Henry Füssli is, aki gyakran gurul dühbe, s ilyenkor azt vágja növendékei fejéhez: „Egy rakás vadállattal vagyok körülvéve, akiknek kénytelen-kelletlen én vagyok a szerencsétlen őrzőjük.”
A durva stílusú Füsslitől Constable a konvencionális festészet elemeit tanulja meg. Az ifjú Johnt a tájképfestészet vonzza, különösen Poussin, a XVII. század hollandusai és Gainsborough. Carracci és Wilson képeit másolva görnyed a vásznak előtt, s közben anatómiai tanulmányokat folytat, hogy – amint írja – „elsajátítsa a festészet alaptechnikáihoz elengedhetetlen tudást”.
Huszonhét esztendősen rendezik meg első kiállítását a Királyi Akadémián. Négy tájképet mutat be. Ettől kezdve egymás után festi a szebbnél szebb tájképeket; csaknem érzelmesen ábrázolja az angol vidék lágyságát, gabonaföldeket és szénásszekereket, folyópartokat és hidakat fest meg. Szabad ég alatt alkot; ahogyan később a francia impresszionisták teszik.
Constable sokat utazik. Járja Angliát, és sok mindent megörökít belőle. „Kétségtelenül ő korának legnagyobb tájképfestője” – írja róla a londoni Times. „A vízimalmok buktatójánál megszaladó víz zenéjét, a lágy emelkedőket, dombokat, a mocsaras vidék rejtelmét, a piros téglás házikókat szeretem én!” – írja naplójában a művész. Utolsó évei kínszenvedéssel telnek: jobb keze megbénul, s így, családja unszolására, kénytelen korlátozni a szenvedéllyé vált munkát.
1837 márciusának utolsó napján egész nap fest. Egyetlen pillanatra sem hagyja abba a munkát, és „készre csinálja” a Malom és Arundel kastélya című festményét. Aztán leteszi az ecsetet, nyugovóra tér, és soha többé nem ébred fel.
Lucian Freud, a párizsi kiállítás megrendezője – egyébként maga is festő – azt mondja a kiállítás katalógusában publikált interjújában: Constable nem azzal foglalatoskodott, hogy forradalmasítsa a festészetet, hanem azzal, hogy a valót fesse meg. Ez igaz is meg nem is. Az angol művész valóban nem „foglalatoskodott” a forradalmasítással, hanem egyszerűen – forradalmasította a tájképfestészetet. Hiszen ahhoz, hogy „a valót fesse”, a maga korának hagyományait és szokásait kellett megtörnie. Vagyis John Constable, a nyugodt tájak megörökítője mégiscsak forradalmasította a festészetet. De legalábbis megmozgatta a tájképfestészetet. Igaz, közben szívesen elbeszélgetett a feleségéről készített portréval is…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.