Halhatatlanok frakkja

Káprázatos anyagok és hímzések, szépség és nemes elegancia. Négy évszázad párizsi divatjának remekbe készült alkotásai a Budavári Palotában. A szeptember 28-ig látogatható kiállítás a francia divatot és magyarországi hatását mutatja be – a pompás öltözékek mellett az irodalmat és a képzőművészetet is segítségül híva a kor szellemének megidézésére.

Ferch Magda
2003. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közhely, hogy Párizs négy évszázada a divat fővárosa. Nemcsak abban az értelemben, hogy az egész világ azt lesi – horribile dictu, próbálja ellopni –, ami a francia tervezők műhelyeiben készül, hanem abban is, hogy mindenki ott tolakszik, hogy bemutathassa saját kreációit.
Amit ma divatnak nevezünk, azt évszázadokon keresztül elsősorban uralkodók s a társadalom felső rétegének asszonyai határozták meg. A XVII. században kialakuló irodalmi szalonok híres szépségei, a Napkirály udvarának hölgyei, majd XV. Lajos szeretői, XVI. Lajos szerencsétlen sorsú hitvese, Marie-Antoinette, illetve III. Napóleon felesége, Eugénia. Az eleganciájáról híres császárnét az a Charles Frederic Worth öltöztette, akit az haute couture megalapítójának tartanak. (Ő készítette Erzsébet királyné koronázási díszruháját is.) Az haute couture a XX. században élte fénykorát. A századelőn valóságos forradalmat robbantott ki a híres táncosnőért, Isadora Duncanért rajongó Paul Poiret. Ő szabadította ki az asszonyok testét a fűzők kalodájából, és a kor jelentős művészeivel – Vlaminkkel, Naudinnel, Fauconnier-val, Dufyvel – készíttette el divatrajzait. Ekkor jelentkeztek sorra a francia divat legendássá vált alakjai: Coco Chanel, a szürrealisták körével, különösen Salvador Dalíval szoros kapcsolatot tartó Elsa Schiapirelli, a selyem ruhacsodáiról nevezetes Nina Ricci. A második világháború utáni időszak legjelentősebb alkotói a spanyol Cristobal Balenciaga, a nőies divatot megteremtő Hubert de Givenchy; a new look életre hívója, Christian Dior; a nála induló, de hamar önállósuló, kifogyhatatlan fantáziájú Yves Saint-Laurent; a készruháival is hódító Pierre Cardin (ő tört be először a magyarországi piacra); az űrkorszak által ihletett Courrèges, a fémruhákat tervező Paco Rabanne, a leheletfinom csipkecsodákat megálmodó Christian Lacroix, majd a minden hagyományra fittyet hányó Gaultier.
A Budapesti Történeti Múzeum kiállítása időrendben vezet végig bennünket a francia divat világán az 1750-es évektől máig. A tárlat megálmodója, Dózsa Katalin arra teszi a hangsúlyt, hogy a divat a legszélesebb értelemben értendő kultúra része, tehát mindvégig a francia kultúra kisugárzását és az erre a kisugárzásra adott választ érzékelteti. A termekben a feliratok egy-egy híres irodalmi alkotásra is utalnak: a Veszedelmes viszonyokra, a Vörös és feketére, a Nanára, Az eltűnt idő nyomában című regényfolyamra. Az adott időszakra jellemző öltözékek együtt jelennek meg grafikákon, festményeken látható ábrázolásaikkal.
Az első teremben megtudhatjuk, mennyire fontos volt a XVIII. században az elegáns otthoni viselet a férfiak számára is. „Otthonkájuk” leginkább köpenyre hasonlít, persze gazdagon van hímezve, s lyoni selyemből készült, ebben fogadták az urak barátaikat. A falon korabeli francia divatlap, vele szemközt egy magyar arisztokrata asszony és egy gyereklány portréja, az összehasonlításból kiderül, hogy mindketten a legújabb francia divat szerint öltöztek. Az egyik vitrinben egymás mellett látható egy magyar hatást mutató francia gyerekruha (fiúgyermeké) s a gyermek II. Józsefnek tulajdonított zöld kabátka és nadrág. Mellette egy festményen a kis II. Józsefet látjuk szakasztott ugyanolyan öltözékben anyja karjában. Egy arannyal átszőtt, gazdagon hímzett mellényen Rousseau és Voltaire néz farkasszemet egymással. Úgy látszik, viselőjük mindkettejük híve volt – ami nem is olyan magától értetődő.
Itt látható Jean-Michel Moreau híres metszete, amely egy nemescsalád reggeli szedelőzködését mutatja, s Gatine bájos metszetsorozata, amely a divatszakmában dolgozó nők portréit. Arrébb pompás magyar és francia udvari díszruhák lyoni selyemből – természetesen kézzel hímezve –, és nemes kiegészítők: legyezők, csipkegallérok. A felvilágosodás hatására alakult ki a „balerinacipő”, a „pici topánka”, amelyben már járni is lehetett (korábban az előkelő hölgyek gyaloghintón közlekedtek). Aranysujtásos vörös bársonyból készült Napóleon udvarmesterének öltözéke, Ferenc József udvarmesteréé, Montenuovo hercegé viszont feketéből, ugyancsak gazdagon díszítve. A XIX. században a hölgyek gyönyörűséges – de föltehetően elég kényelmetlen – krinolinos, uszályos ruhákban pompáztak. (A krinolin hálás témát adott a karikaturistáknak, egy sorozatot láthatunk is műveikből.) A kor érdekes találmánya volt a cserélhető felsőrész, segítségével a hölgyek pillanatok alatt estélyit varázsolhattak délutáni ruhájukból. Az urak öltözékei leegyszerűsödtek ebben a században, de a díszruhákat még gazdagon ékesítették. Az egyik vitrinben a Francia Akadémia tagjainak, a halhatatlanoknak zöld hímzéses fekete frakkja. Kettő is van belőlük, az egyiket Musset viselte, mellette Victor Hugo díszkardja, amely a frakk kiegészítője volt.
A következő teremben két XIX. század végi, XX. század eleji újdonságot láthatunk: a csipkedíszes fogadóruhát, tea-gownt, amelyet fűző nélkül is viselhettek a hölgyek, valamint a kosztüm ősét, persze hosszú szoknyával. Az egyik francia díszruhát a díszmagyar ihlette, de színvilága elárulja, hogy nem nálunk készült. A falon Victor Hugo szalonját bemutató színes nyomat, Rippl-Rónai két képe: a híres szépség, Cléo de Mérode nővére, valamint a Lajos és Ödön című, illetve Csók István feleségének arcképe. Itt van a kiállításon a nemzetközi divattörténet által ma is jegyzett Tüdős Klára néhány alkotása. Mindegyik kizárólag finom szín-összeállítású nemes anyagokból (vert csipke, kézi hímzés) készült. Megcsodálhatjuk a húszas évek charlestonkorszakának csillogó-villogó, gyöngyözött kreációit, a harmincas évek merész újításait: a lágy esésű anyagokból készült, ferde szabású, redőzött ruhákat, pizsamákat s a korabeli strandviseletet.
Az utolsó teremben gyűjtötték össze a rendezők az haute couture 1945 utáni nagyjainak alkotásait (itt található Sarah Bernhard kesztyűje, Erzsébet királyné Worth-bolerója, Blaha Lujza legyezője és egy Rotschild Klára-modell is). Kifelé menet a francia csodáktól fényévnyi távolságra lévő hétköznapi ruhákat látjuk, azokat, amelyeket mi hordtunk a létező szocializmus idején. A bemutatót ezek ellenpontjaként az új nemzedék: Anda Emília és Remete Krisztina ruhái zárják. A barokk csarnokba kiérve ízelítőt kapunk egy másik mai fiatal divattervező-nemzedék: A Nő Négyszer csoport kollekciójából. A kiállítás grafikai háttérét Kemény Gyula tervezte.
Több múzeum példás összefogásának eredménye ez a szemet és szívet gyönyörködtető kiállítás, amelyet a francia főváros Divat- és Kosztümmúzeuma, a Musée Galliéra és a Budapesti Történeti Múzeum rendezett meg. Köszönhetően a két igazgatónő, Catherine Join Diterle és Dózsa Katalin több évtizedes szakmai barátságának és közös munkájának. A Musée Galliéra gyűjteményének legszebb darabjait adta kölcsön Budapestnek – a megszokottnál hosszabb időre. Párizs várostörténeti múzeuma, a Carnavalet metszetekkel, grafikákkal, festményekkel gazdagította a bemutató anyagát. Itthon a Magyar Nemzeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, az Iparművészeti Múzeum segítette mindenben a rendezőket, első szóra átengedve féltett kincseiket: öltözékeket, műtárgyakat. Kár, hogy a kiállítás magyar és francia nyelvű katalógusa még nem készült el. De készül.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.