időjárás 4°C Virág 2022. november 26.
logo

Vadászgépügylet Csehországban

2003.07.25. 22:00

Hosszú késlekedést követően tegnap előrelépés történt Csehországban is a légierő modernizációja terén. A védelmi minisztérium – Magyarországhoz hasonlóan – összesen 14 nyugati vadászgépet akar bérelni ötéves időtartamra addig, amíg az ország pénzügyi lehetőségei nem biztosítják új gépek beszerzését.

Az illetékesek tegnap tájékoztatták a feltételekről a kilenc potenciális szállítót, akik hajlandók egy repülőszázadnyi gépet saját légierejükből vagy tartalékaikból kölcsönözni. A korábbi sajtóhírek szerint Nagy-Britannia légvédelmi (ADV) változatú Tornadókat, Kanada feleslegessé vált F/A–18-asokat, az Egyesült Államok használt F–16-osokat ajánl, de használt Gripenjeivel jelen van a semleges Svédország is.
A lépésre hosszas késlekedést követően került sor, mely során a nagy hagyományokkal rendelkező cseh légierő elvesztette harcértékének túlnyomó részét. Csehszlovákia felbomlását követően kivonták MiG–29-eseiket, eladva azokat Lengyelországnak, majd az elmúlt években megszabadultak a MiG– 23-as vadászgépektől és a Szu–25-ös, illetve Szu–22-es csapásmérő gépeiktől is. Mára a cseh légtér védelmét régi MiG–21-esek látják el, melyekből mindössze néhány darab üzemképes. A szövetség modernizációját és az új tagországok felkészülését sürgető tavaly novemberi, prágai NATO-csúcs is rávilágított a súlyos hiányosságra. A MiG–21-esek képtelenek voltak elégséges szinten biztosítani a magas rangú eseményt, be kellett segíteniük a szomszédos Németországban állomásozó amerikai F–16-osoknak is.
Az amerikai típus, mely a jelenleg szolgálatban álló negyedik generációs vadászgépek legsikeresebbje több mint négyezer darab eladásával, Csehországban is nagy eséllyel pályázik. Lengyelország áprilisban 48 darabot rendelt, míg Olaszországba idén érkeznek a 32 darabos bérlet első gépei 800 millió dollárért.
Az amerikaiak legnagyobb riválisa a svéd Gripen, melyből az előző cseh kormány egyszer már megrendelt 24 újonnan gyártott példányt, ám az árvízi károkra hivatkozva lemondta az ügyletet. Most Magyarországhoz hasonlóan 14 repülőt adnának bérbe Prágának a svédek, ám esélyeiket a korábbi kudarcot vallott ügylet kapcsán kirobbant korrupciós botrány éppúgy rontja, mint az a tény, hogy a gépszámban megegyező tízéves magyar Gripen-lízingcsomag ára immár 1,2 milliárd dollárra duzzadt, fegyverzet nélkül.
A képet árnyalhatja, hogy az ínséges években beszerzett egyetlen hazai gyártmányú repülőgéptípus, az L–159 ALCA révén érintett az amerikai Boeing cég (a gyártó Aero Vodochody meghatározó részvényese), mely a kanadai F/A–18-asokban, azaz saját egykori gyártmányaiban érdekelt.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.