Vadászgépügylet Csehországban

Hosszú késlekedést követően tegnap előrelépés történt Csehországban is a légierő modernizációja terén. A védelmi minisztérium – Magyarországhoz hasonlóan – összesen 14 nyugati vadászgépet akar bérelni ötéves időtartamra addig, amíg az ország pénzügyi lehetőségei nem biztosítják új gépek beszerzését.

2003. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az illetékesek tegnap tájékoztatták a feltételekről a kilenc potenciális szállítót, akik hajlandók egy repülőszázadnyi gépet saját légierejükből vagy tartalékaikból kölcsönözni. A korábbi sajtóhírek szerint Nagy-Britannia légvédelmi (ADV) változatú Tornadókat, Kanada feleslegessé vált F/A–18-asokat, az Egyesült Államok használt F–16-osokat ajánl, de használt Gripenjeivel jelen van a semleges Svédország is.
A lépésre hosszas késlekedést követően került sor, mely során a nagy hagyományokkal rendelkező cseh légierő elvesztette harcértékének túlnyomó részét. Csehszlovákia felbomlását követően kivonták MiG–29-eseiket, eladva azokat Lengyelországnak, majd az elmúlt években megszabadultak a MiG– 23-as vadászgépektől és a Szu–25-ös, illetve Szu–22-es csapásmérő gépeiktől is. Mára a cseh légtér védelmét régi MiG–21-esek látják el, melyekből mindössze néhány darab üzemképes. A szövetség modernizációját és az új tagországok felkészülését sürgető tavaly novemberi, prágai NATO-csúcs is rávilágított a súlyos hiányosságra. A MiG–21-esek képtelenek voltak elégséges szinten biztosítani a magas rangú eseményt, be kellett segíteniük a szomszédos Németországban állomásozó amerikai F–16-osoknak is.
Az amerikai típus, mely a jelenleg szolgálatban álló negyedik generációs vadászgépek legsikeresebbje több mint négyezer darab eladásával, Csehországban is nagy eséllyel pályázik. Lengyelország áprilisban 48 darabot rendelt, míg Olaszországba idén érkeznek a 32 darabos bérlet első gépei 800 millió dollárért.
Az amerikaiak legnagyobb riválisa a svéd Gripen, melyből az előző cseh kormány egyszer már megrendelt 24 újonnan gyártott példányt, ám az árvízi károkra hivatkozva lemondta az ügyletet. Most Magyarországhoz hasonlóan 14 repülőt adnának bérbe Prágának a svédek, ám esélyeiket a korábbi kudarcot vallott ügylet kapcsán kirobbant korrupciós botrány éppúgy rontja, mint az a tény, hogy a gépszámban megegyező tízéves magyar Gripen-lízingcsomag ára immár 1,2 milliárd dollárra duzzadt, fegyverzet nélkül.
A képet árnyalhatja, hogy az ínséges években beszerzett egyetlen hazai gyártmányú repülőgéptípus, az L–159 ALCA révén érintett az amerikai Boeing cég (a gyártó Aero Vodochody meghatározó részvényese), mely a kanadai F/A–18-asokban, azaz saját egykori gyártmányaiban érdekelt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.