Szavazatszámlálók

Szüksége van-e egyáltalán Európának alkotmányra? – vetődött fel újra a kérdés a kormányközi konferencia brüsszeli kudarcát követően. A válasz Varsótól Berlinig, Párizstól Madridig minden esetben hangos igen volt. Tegyük hozzá: elvileg.

Ruff Orsolya
2003. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tény, hogy a három évvel ezelőtti nizzai tanácskozással ellentétben a kormányközi konferencia résztvevői nem álltak igazán nyomás alatt: nem volt olyan sürgető körülmény, amely Damoklesz kardjaként függött volna az állam- és kormányfők feje felett. Nizzában az Európai Unió bővítése miatt volt elengedhetetlen a megállapodás, most azonban már előzetesen deklarálták az érintettek: egy összefércelt alkotmánynál még az is jobb, ha dolgavégezetlenül állnak fel a tárgyalóasztaltól.
Így is lett.
Az olasz elnökség meglehetősen – sokak szerint túlságosan is – hamar berekesztette a megbeszélést, mondván: olyannyira messze álltak egymástól az álláspontok, hogy nem volt értelme folytatni a tárgyalásokat. Az itáliai kormányfő, Silvio Berlusconi által korábban többször sejtelmesen felemlegetett „csodafegyverek”, az úgymond mindenki számára elfogadható kompromisszumos javaslatok sem hozták meg a sikert.
„Lehet, hogy a zsebében voltak a tervek, de a nadrágja sajnos a bokája körül fityegett” – idézte a brit Financial Times az Európai Parlament egyik tagjának – az unió soros elnökségének munkájára nézvést cseppet sem hízelgő – véleményét.
Szó, ami szó, az utóbbi fél év – az olaszok ambiciózus tervei dacára – nem tartozik a legsikeresebbek közé. Nemcsak az újabb római szerződésről szóló álmok mentek füstbe, de az európaiak közötti bizalom – amelyet az iraki háború és a stabilitási paktum körüli hercehurca is alaposan megtépázott – sem állt helyre.
Nem csoda hát, ha az EU soros elnökségét januártól átvevő íreknek már előre fő a fejük, az uniós alkotmányról folyó vita ugyanis csak púp a hátukon. Ezt mutatja az is, hogy az írek szándékai szerint március előtt nem kezdődnek újra a tárgyalások, így erősen kétséges, hogy röpke három hónap alatt megegyezés születhet a leginkább fajsúlyos kérdésekben. Mindezek ellenére sokan tekintenek bizakodva az ír elnökségre: Danuta Hübner lengyel Európa-ügyi miniszter a héten lapunknak úgy nyilatkozott, hogy ő maga nagyon bizakodó, mert „a kis országok uniós elnökségei általában nagyon sikeresek”. Mások szerint a siker kulcsa Bertie Ahern kormányfő személye lehet, akit – az északír békefolyamatban játszott szerepe okán – egy névtelenül nyilatkozó ír diplomata Európa „legtapasztaltabb tárgyalójának” nevezett.
Legyen bárhogy is, nem valószínű, hogy a következő fél évben megegyezés születik az alkotmányról, sokkal elképzelhetőbb, hogy a vita lezárása az íreket követő holland elnökségre hárul. Az Európai Bizottság azt sem zárja ki, hogy Európának csak egy év múlva, tehát 2004 végén lesz alkotmánya. A „csillagok állása” mindazonáltal az előttünk álló másfél évben egyáltalán nem kedvez az alkotmányozásnak: jövő tavasszal ugyanis választásokat tartanak a megegyezés egyik kulcsfigurájának tartott Spanyolországban, ez pedig még az eddigieknél is jobban megköti José María Aznar kormányfő kezét. Májusban a bővítés, júniusban az európai parlamenti választás vonja el a figyelmet, ezután pedig a következő költségvetési időszak vitája köti le az uniós döntéshozók minden energiáját. Az alkotmányozási vitát azonban nem érdemes sokáig húzni-halasztani, abban ugyanis a többség egyetért, hogy az eredetileg hat–tíz országra tervezett szabály- és intézményrendszer nem fog működni a huszonötök Európájában.
A brüsszeli tanácskozáson tulajdonképpen csak néhány kérdés maradt nyitva, ezek egyike az Európai Bizottság majdani összetétele. Ebben az ügyben azonban viszonylag könnyen létrejöhet a megegyezés, nem hivatalos források szerint ugyanis Európa vezető politikusai elvileg már megállapodtak abban, hogy minden tagállam egy-egy szavazati joggal rendelkező biztost delegálhasson a testületbe. A még nyitott kérdések közül a legnagyobb port talán az uniós szavazati rendszer reformja verte fel. Ez volt tulajdonképpen az a „banánhéj”, amelyen elcsúsztak a kormányközi konferencia résztvevői – ha lehet így mondani –, és zátonyra futottak a tárgyalások. A lengyelek és a spanyolok ugyanis ragaszkodtak a Nizzában rögzített rendszerhez, amely hozzávetőleg annyi szavazatot juttat nekik, mint az igazán nagy tagállamoknak. A többiek azonban – élükön a németekkel és a franciákkal – az úgynevezett „kettős többség” bevezetését akarták elérni, amely jobban figyelembe veszi a népességarányokat, és amely így éppen Madrid és Varsó szavazati súlyát csökkentené a leginkább.
Az európai politikusok és a média nagy része éppen ezért a lengyeleket (főleg őket) és a spanyolokat tartja a brüsszeli kudarc felelőseinek. Ami egyébként a lengyelek szerint nem is igazi kudarc, tragédiának pedig egyáltalán nem nevezhető. Való igaz: ennél már csak az lett volna rosszabb, ha egy erőnek erejével összeállított, a gyakorlatban alkalmazhatatlan, módosítani pedig szinte lehetetlen alkotmányt engednek ki a kezük közül az uniós döntéshozók. Mégis savanyú a szájuk íze, mert a mostani brüsszeli tanácskozásnak – az ott tapasztalható széthúzásnak, bizalmatlanságnak – kétségtelenül rossz az üzenete.
Megfigyelők szerint a kormányközi konferencia kudarcának hosszú távú hatásai lehetnek az unió politikai jövőjére is. Egyrészt számítani lehet az EU népszerűségének csökkenésére és ezzel párhuzamosan az euroszkeptikusok számának növekedésére a régi és az új tagállamokban egyaránt. Mások úgy vélik: Brüsszel megmutatta, hogy ezek után elkerülhetetlen a kétsebességes Európa létrejötte. A tanácskozás befejezését követően az unió alapítói közül öten olyan javaslattal álltak elő, amely szerint a gyorsabb integrációban érdekelt országok hozzanak létre egyfajta élcsapatot, amelyhez bárki csatlakozhat. Megint más megközelítés szerint Brüsszel után könnyen átrendeződhetnek a „régi” és az „új” Európa közötti törésvonalak. A hét végi események ugyanis világosan megmutatták, hogy az ellentétek nem a régi (Spanyolország) és az új (Lengyelország) között feszülnek – a helyzet ennél egy kicsit összetettebb.
Kétségtelen, hogy a brüsszeli tanácskozás alaposan feladta a leckét, és az európai döntéshozóknak lesz min morfondírozniuk a következő időszakban. Egyvalami azonban bizonyos: az Európai Unió első alkotmányára még egy jó darabig várni kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.