A kormány könyvelési trükkjei

A pénzügyminiszter-váltás jórészt arra szolgált, hogy a költségvetés valós hiányáról elterelje a figyelmet. A helyzetet ismerő szakértők szerint a csere nem jelent irányváltást, csak azt, hogy László Csabának a közvélemény felé vállalnia kell a bűnbak szerepét.

Nánási Tamás
2004. 01. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapunknak nyilatkozó, magukat megnevezni nem kívánó informátoraink emlékeztetnek arra, hogy László Csaba a tavalyi év során több olyan népszerűtlen intézkedést is kezdeményezett, amelyek miatt személye a kormány számára vállalhatatlanná vált. Közfelháborodást okozott például a pénzügyminiszter azon javaslata, hogy a nyugdíjasoknak szánt ötvenharmadik heti apanázs kifizetését az idei esztendőre csúsztassák át. Medgyessy Péter, látva a közvélemény reakcióját, személyesen és a médián keresztül utasította miniszterét a tavalyi kifizetésre. Ilyesmire több alkalommal sor került. Egyes számítások szerint a százmilliárd forintot is elérheti azoknak a politikailag fontos tételeknek az összege, amelyek folyósításáról eltért a kormányfő és beosztottja véleménye.
Ugyanakkor a minisztercsere hátterében olyan könyvelési manőverek állnak, amelyek következtében a 2003-as év mérlege nem a valós pénzügyi helyzetet tükrözi. A kabinet különféle elszámolási trükkökkel több száz milliárd forint összegű kiadást utólagosan a 2002-es évre csoportosított át annak érdekében, hogy azokat végső soron az előző kormány terhére lehessen elszámolni. E szempontból figyelemre méltó Adam Slater véleménye, aki a Crédit Agricole Indosuez befektetési csoport londoni irodájának térségi stratégájaként úgy nyilatkozott, hogy a 2002. évi 9,5 százalékos deficit jelentős részét a költségvetésbe utólagosan bevont tételek okozták, melyek összege az 500 milliárd forintot is elérheti.
Idesorolható a városi közlekedési vállalatok adósságainak elengedése, mely ráadásul a főváros számára jelentős előnyt, a vidékieknek pedig további hátrányt okozó intézkedés volt. A BKV Rt. 38 milliárd forint, a megyeközpontokban működő tömegközlekedési cégek pedig mindössze 3,2 milliárd forint kölcsöntől szabadultak meg. Nem volt szükség parlamenti jóváhagyásra, csupán az APEH, a Pénzügyminisztérium és a kormányfő egyetértéséhez ahhoz, hogy – a 2003-as költségvetés helyzetének mesterséges javítása érdekében – 2002 decemberében 73 milliárd forint áfát az előírtnál jóval előbb visszautaljanak.
Ezt a manővert az Állami Számvevőszék is szóvá tette. A szervezet vizsgálatában megállapította: az általános forgalmi adóból a központi költségvetésnek 2002-ben 1304,9 milliárd forint bevétele keletkezett. Ez az összeg 1,7 százalékkal haladta meg az eredeti előirányzatot, a módosított előirányzattól viszont – ami 1357 milliárd forint volt – 52,1 milliárd forinttal elmaradt. Ez az elmaradás jórészt amiatt alakult ki, hogy decemberben a szükségesnél 30 nappal előbb utaltak vissza 73 milliárd forintot az adózóknak. Ilyen rendkívül gyors intézkedésre addig nemigen volt példa. Ez a visszautalás 2003 januárjára is átvihető lett volna, de a 2002-es büdzsé gyengítése volt a cél. A politikai szándékú lépés szakértők szerint 510 millió forint felesleges kamatkiadással terhelte meg a központi költségvetést. Ez nagy öszszegű kárnak számít, ami miatt eddig még senki sem tett feljelentést, pedig az sem kizárt, hogy a gyors visszautalásnak közvetve a brókerbotrányhoz is köze lehetett.
A kormány jelenlegi célja az ezermilliárd forintot meghaladó költségvetési hiány csökkentése, mégpedig bármilyen módon és eszközzel – hívják fel a kabinet terveire a szakértők a figyelmet. Az eddigi gyakorlatból következően nem kizárt, hogy a 2004-es költségvetés helyzetét újfent utólagos átcsoportosításokkal a tavalyi büdzsé terhére „javítják”. Csak most nem az előző kormány lesz a hibás a vártnál nagyobb tavalyi hiányért, hanem a leváltott pénzügyminiszter nyakába varrható mindez. Ha megteszik vele, nem valószínű, hogy tiltakozik, hiszen – Medgyessy Péter és Draskovics Tibor mellett – László Csaba is a korábbi pénzügyi vezetés „szentháromságához” tartozik – állapítják meg a lapunknak nyilatkozó szakértők, akik szerint már csak e kapcsolatrendszer miatt sem várható, hogy a személyi váltás a pénzügypolitikában is irányváltással jár majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.