Mel Gibson Passiója

Gyurkovics Tibor
2004. 04. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jezovicsot, alighogy kiemelte fejét az alkonyatból, melynek árnyékában alja irodalmi árnyak settenkedtek, mint a Getsemáne-kert olajfái közt, midőn szépírói kataklizmák surrogtak a feszes égen, fölcsöngette az élénk telefoncsöngés:
– Papa! Láttad már A passiót? Azonnal meg kell nézned. Csoda! Mindent megértettem belőle!
– Jó lehet neked, Violkám. Milyen?
– Elképzelhetetlen! Mit mondjak? Végig Jézus szenvedése „zajlik”. De éppen az a lényege, hogy nem Jézus szenvedése zajlik. Érted?
– Hát… nem nagyon.
– Ide figyelj! Én csak tizenkilenc vagyok. Mindig azt hallottam, Jézus szenvedése megvált bennünket…
– És nem így van?
– Ide figyelj! Így van… de nem csak így! A filmben a pasas, bocsi, a názáreti agyon van verve. Kérlek szépen, egyszerűen ripityára van verve. Kirojtosodik a bőre, a rómaiak – mert azért Pilátus, akárhogy meg akarta menteni, már csak a felesége súgására is, tudod, az asszonyok keze mindenhova elér, különösen a férjek szívéhez – a helytartó parancsára ólomgolyókkal nehezített ostorokkal véresre marták a bőrét, suh, képzeld el, suh, harmincszor is, a két idióta vigyorú katona pöffeszkedve veri a kövön csüngő, kibilincselt Jézust – suh! Az meg csak belehanyatlik a kőbe cafatokra marcangolva – mert Pilátus abban bízott, talán a zsidók megkegyelmeznek ennyi szenvedés láttán, de nem… Azt kiáltották: „Az ő vére rajtunk és fiainkon!”
– Mit akarsz mondani, Violka?
– Hogy Jézus, noha zsidó volt fajilag, vagy hogy mondjam, mégse volt zsidó, vagyis ellenzsidó volt, mert amíg ők a szemet szemért ószövetségi átokistenben hittek, addig ő azt mondta: bocsássatok meg ellenségeiteknek, vagyis maga az Úr bocsásson meg nekik, mert „nem tudják, mit cselekszenek…” Szóval kiragadta a zsidókat évezredes kötelékeikből, az élethalálharc kötelékeiből, ami pusztítja a szellemet és a testet…
– És?
– Mit és? Hát nem érted? Megfordította a szövetséget! A menekülő népből odabúvó népet csinált… De nem ez a lényeg.
– Hát mi a lényeg?
– Papa! A szenvedés! Mindig azt magyarázzátok, hogy Krisztus szenvedése megváltja a világot!
– És nem így van?
– Így van. De… ebből a filmből kitetszik a személyes szenvedés. Nem csak Krisztus szenvedése. Brutálisnak, naturalistának mondják a filmet. Az is. De nem ez a lényeg.
– Hát micsoda, gyermekem?
– Tudod, te is tudod, mikor mormoljuk a hiszekegyet, „szenvede Poncius Pilátus alatt, megfeszítteték”… és…
– És nem így van?
– De ez csak szöveg, papa! Ez a film nem szöveg. Ez maga a verés, tépés, szaggatás, egyenesen a legszomorúbb turisztikai látványosság egy istenfi agyonveretéséről… vagyis nem látvány, nem, nem… pőre gyilkolás, ahogy vitetik föl a Via Dolorosán a keresztet, Jézus akkor már aus, papa, már nem is kell meghalnia, ahogy a kereszttel arcára hull a köves porba, már meg se kell halnia, hiába cipeli néki Cyrenei Simon, ő már aus, papa, érted?
– Megpróbálom. De mi a lényeg?
– Hogy nem Krisztus szenved, hanem te. Te magad! Krisztus szenvedése csak átvétel, mint egy isteni transzfer – tudod, van ilyen a pszichológiában is, átvenni más állapotát, de ez semmi!
– Hogy átveszi?
– Nem, nem! Persze, átveszi, de neked kell szenvedni. Nem csak neki! A te személyes szenvedésed az ő szenvedése, különben csak egy elvonatkoztatott isteni gesztus – tehette akár, mert isten volt, kibírta, mert isten volt, de nem ez a lényeg.
– Édesem, micsoda?
– „Az Isten nem jön ám felénk, / Hogy bajainkban segítsen: / Az Isten: az Én és a kín, / S a terv, s a csók, minden az Isten.” Tudod, Ady. Ezt értsd meg! Istenként megvált az emberi Krisztus, de ehhez nem neki, hanem neked kell a magadét megszenvedned. Az arculcsapást, a pökdösést, tudod, hogy írja Ézsaiás: „Az én testemet adtam a verőknek és az én orczámat a szaggatóknak: az én orczámat el nem vontam a gyalázatok előtt és a pökdösés előtt…” Ötezer éve tudjuk ezt a szöveget. S ez beteljesül. De nemcsak Jézuson, rajtad is. Elsősorban rajtad. Jézus nem úgy „működik”, hogy odaáll, na, adjátok a vállamra a keresztet, majd én fölviszem helyettetek, aztán keresztre vertek, szenvedek, mint a megtiport pók vagy az elsebesedett kutya, szomjúhozom, aztán ecetes spongyát kínáltok méregcseppel, oldalamba döfitek a dárdát, látni, meghaltam-é… nem így van, nem így! Téged szögeznek föl! Te döglődsz, mint a nyívó menyét. Krisztus nem a maga szenvedéseivel vált meg téged, hanem a tieiddel! Hogy kibírd! Hogy üssenek, cafatozzanak, rád zuhanjon a gerenda, szemedbe szálljon a por. Nincs áttétel! Majd ha te is megszenvedtél magadért! Krisztus nem helyetted szenved – általad. És veled. És benned. Nincs kitérés. Hogy majd a szenvedő Krisztus megment. Nem ment meg! Csak a saját szenvedésed menekít meg. De nem csak ez a lényeg.
– Hát mi a lényeg, Violkám?
– Nem tudom, nem tudom, papa, de nézd meg a filmet… Csak te magad léssz magad megváltója. S ez irtózatos. Nem?
– Te mondád.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.