Az egekben a sertéshús ára

Az elmúlt héten ötven-hatvan százalékkal emelkedett a sertéshús fogyasztói ára. Az áremelkedésért mintegy harminc százalékban a sertéstartók „felelősek”, ugyanis másfél év után egy hónapja sikerült olyan helyzetet kialakítani a piacon, hogy végre önköltségi ár fölött tudják értékesíteni az élő sertést. A maradék húsz-harminc százalék a húsiparon kérhető számon.

2004. 07. 14. 18:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ország legnagyobb sertéstermelő megyéjének számító Hajdú-Bihar megyei agrárhivatalának (FM-hivatalának) főállattenyésztője, Jóna László kifejezetten üdvösnek tartja az áremelkedést, hiszen így végre megállni látszik a sertéstartók tömeges csődje. Amint mondja, így is több volt az áldozat a kelleténél, hiszen a kistermelői kocaállománynak mintegy harminc-negyven százaléka áldozatul esett a csaknem két éve tartó válságnak. A nagy vesztesek közé tartozik a létavértesi Aranykalász Termelőszövetkezet, amelynek elnökétől, Csige Józseftől megtudtuk, hogy a szövetkezet tavaly decemberben véglegesen leállt a sertéstenyésztéssel. Kérdésünkre, hogy foglalkoznak-e a sertéstartás újrakezdésével, az elnök határozott nemmel felelt, mert, amint elmondta, néhány évvel ezelőtt, amikor 380 forintra kúszott föl a sertésár, letettek arról, hogy felszámolják az ágazatot, és ennek következtében egy éven belül százmilliós veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni. Csige József szerint a piac hektikus ingásai teljesen kiszolgáltatottá teszik a termelőket, s amíg ez így van, nincs értelme óriási beruházással EU-konform sertéstelepeket üzembe állítani.
Jóna László tájékoztatása szerint Hajdú-Biharban tavaly december elsején 552 ezer sertés volt, amiből a kocaállomány 41 800 darabot tett ki. A teljes sertéslétszámnak 46,9 százalékát tartották kistermelők. A falugazdászok havi jelentése alapján a tavaly év végi állapotokhoz képest most több mint 25 százalékkal kevesebb sertés van a megyében, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag alig van kínálat. A keresleti piac megint csak arra ösztönzi a kistermelőket, hogy süldő kocákat állítsanak be, vagyis arra lehet számítani, hogy tíz-tizenegy hónap múlva újra kínálati piac lesz a sertéságazatban. Ez azonban mit sem változtat azon a tényen, hogy jelenleg nem igazán tudnak a termelők árualapot produkálni. Hasonló véleményen van Gorzsás János, a Magyarországon előállított sertésállomány tíz százalékát produkáló Alföldi Sertésértékesítő és Beszerző Szövetkezet elnöke is, aki szerint a jelenlegi hiányhoz erősen hozzájárult, hogy a tönkremeneteltől félő termelők, kicsik és nagyok még tavasszal is tekintélyes menynyiségű – heti 10-15 ezer – malacot exportáltak Romániába, Boszniába és Spanyolországba a válság levezetésére. Ilyen körülmények között, és tekintetbe véve a sertéshús valóban magasnak tekinthető fogyasztói árát is, meglehetősen nehezen érthető, hogy a húsipar árcsökkentéssel próbálkozik – véli az elnök.
Kiss László, a Debreceni Hús Rt. vezérigazgató-helyettese érdeklődésünkre elmondta, valóban meghirdettek a mostani és a jövő hétre egy ötforintos árcsökkentést. Ezt azért tették, mert a nyugat-európai piacokon, így Franciaországban, Hollandiában és Belgiumban is elkezdett lassan lefelé mozogni a sertéshús ára, illetve nem tudnak értékesíteni a Magyarország Európa után legfontosabb piacának számító japán, illetve koreai piacokon sem a magas felvásárlási ár miatt. Kiss László szerint annak ellenére, hogy valóban kevés sertést kínálnak megvételre a termelők – a néhány héttel ezelőtti 90 ezerrel szemben most csak 70 ezer darabot vágnak országos szinten hetente. Mégis elegendő sertéshús van a piacon. A magyar vásárló ugyanis a magas ár miatt kevesebbet vesz, és hasonló okok miatt nincs igazi exportkereslet sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.