Az a polgári határmezsgye

Csontos János
2004. 08. 05. 17:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerény személyemet vezércikkre méltatta hétfői számában a Népszabadság. Régebben ilyenkor (igaz, akkor a lapot még csúfondáros módon Szabad Népnek nevezték) az ember elkezdhetett csomagolni, a legszükségesebb ruhaneműket meg három- napi hideg élelmet; s nem ártott azt sem, ha ellenőrizte: rendben van-e a végrendelete. Vannak íróbarátaim között, akik évtizedek múltán is hordozzák sajgó sebeiket, amelyeket egy-egy Népszabadság-kritika okozott: a kulturális írásműnek álcázott ledorongolás vagy felmagasztalás életet vagy halált jelentett – évekre, sőt évtizedekre meghatározhatta egy-egy irodalmár boldogulását, presztízsét, sőt egzisztenciáját. A rendszerváltozás látszólag nem ártott ennek az igazságosztó szerepnek: a hithű kommunisták éppúgy átmentették befolyásukat a „mértékadó” sajtóban, mint az üzleti életben. Már másképpen hívták magukat és más nyelven beszéltek, de ha összegyűltek egy kerti partira, akár a régi alapszervezeti gyűlést is megtarthatták volna. A szalonképesítés éppolyan technikával történt meg, mint a nagypolitikában: némi pénzért és befolyásért cserébe táborukba gyűjtötték a szalonliberálisokat. Ők voltak hivatva a rendszerváltó legitimitást szolgáltatni a kommunisták demokratikus cégtáblaátfestéséhez. Szégyen, gyalázat, hogy kaphatók voltak erre a szellemi aljamunkára, hogy demokrata létükre a diktatúra működtetői mellé álljanak. Bizonyos történelmi szituációkban a bűnpártolás megbocsáthatatlanabb, mint maga a bűn.
Jómagam abba a szerencsés nemzedékbe tartozom, amelynek már nem kellett félnie a kommunistáktól. Mire én újságíró lettem, akkorra már korruptak voltak és megalkuvók, épphogy a nyáluk nem folyt. Még átéltem az utolsó lapbegyűjtést, amit amiatt rendelt el a magasságos pártbizottság, mert egy karakán kolléganőm riportjából a széles publikum is megtudhatta: Magyarországon tömegével vannak erdélyi magyar menekültek – de a legendás piros telefont már nem láttam működés közben. Noha az újságírás nem volt többé buli (nem lehetett lakáshoz és más javakhoz jutni általa), kárpótolt a veszteségért a tudat, hogy egyre többet lehetett megírni a valóságból. Egy kitárulkozó világba léptem be – azért viselem mostanság olyan nehezen, hogy a sajtószabadságot önös érdekből sokalló politikai elit ismételten résnyire zárná az ajtókat. A rendszerváltozást a húszas éveim végén egyetlen nagy eufóriában éltem át, mint minden rendes demokrata, aki gyűlöl mindenféle diktatórikus kötöttséget. S már akkor sem bocsátottam meg Antall Józsefnek, hogy a rendszerváltozás szimbolikus betetőzéseként, történelmi igazságszolgáltatás gyanánt nem vonta meg a Népszabadság című újságtól a megjelenés jogát. Emiatt érezhetjük úgy, hogy az 1990-es cezúrában több volt a kontinuitás, mint a szakítás. Többek között ezért érezhetjük tökéletlennek a rendszerváltozást is.
Ha a Népszabadságot annak rendje és módja szerint – a választópolgárok túlnyomó többségének messzemenő egyetértésével – annak idején betiltják, most nem kellene polemizálnom (vagy nem így kellene polemizálnom) Zappe Lászlóval sem. Zappe vezércikkíróban a Harminckét nevem volt című publicisztikám verte ki a biztosítékot, amelyet annak apropóján írtam, hogy Hiller István kultuszminiszter emléktáblája felavatásával rehabilitálta Ságvári Endrét. Zappe talán nem érezte írásomban a bujkáló iróniát, úgyhogy most ezt lehetőség szerint mellőzném is. Zappe úgy gondolja: „a jobboldalon szemlátomást fölöttébb örvendenek” e politikai provokációnak. Hát nem. Szerintem jobb- és baloldalon minden demokrata végtelenül el van keseredve emiatt, s legfeljebb kínjában humorizál. Zappe szerint „a demagóg publicisták” szerint „kibújt a mai szocialisták álarca alól a sztálinista kommunista; hogy Ságvárit valóban annak kell-e gondolnunk vagy inkább az antifasiszta ellenállás mártírjának, az persze történelmi kérdés”. Mivel Zappétól megkaptam a demagóg jelzőt, s szerinte a demagóg publicistát nem érdeklik a történelmi kérdések, kénytelen vagyok azt mondani: vagy olvasni nem tud, vagy hazudik. Hiller provokatív húzását épp azért tartom megbocsáthatatlannak, mert civilben történész, aki pontosan tudja, mit cselekszik. Írásom legfőbb megállapítása pedig épp az volt, hogy a fegyveres antifasiszta ellenálló és a demokrata kizárhatja – s ez esetben ki is zárja – egymást. A „terrorista” jelzőt azért használtam, hogy a mai olvasatban is nyilvánvalóvá tegyem: a fennálló rend ellen fegyverrel fellépőket manapság egyöntetűen így nevezik. (Elmúltak a daliás Szabad Nép-es idők, amikor a „haladó” terroristákat önkényesen meg lehetett ajándékozni a „gerilla” jelzővel.) Ságvári persze Zappe interpretációjában a németek ellen harcol, tehát hazafi. Csakhogy e logika alapján nehéz ide suvasztani a Gömbös-szobrot robbantgató Göncz Árpádot, pláne a háború után hősködő, püspökszobrot döntögető Faludy Györgyöt. Azt írtam, hogy utóbbi urak „túlléptek a civil kurázsi polgári határmezsgyéjén”, s ezt változatlanul így gondolom. Gömböst magam is a magyar történelem leggyászosabb emlékezetű figurái közé sorolom, de berzenkedik bennem a kisördög, ha a (bármily) szobrot felrobbantani képes Gönczről halálosan komolyan azt képes mondani a politikai hátországa, hogy ő „maga a szeretet”. Zappénak abban igaza van, ha megkérdőjelezi, hogy 1944-re vetítve léteztek-e a mai értelemben vett polgári határmezsgyék. Nyilvánvalóan nem. De ma léteznek. Ságvári emléktábláját pedig 2004-ben avatták fel, s jól érzi Zappe, hogy az én dilemmáim XXI. századiak.
Miközben a Népszabadságnak nyilván kínos a védhetetlen Ságvárit védenie (még Hiller is kap egy „kérdéses” jelzőt), a liberális szenteket, Gönczöt és Faludyt mentegetnie kell. Ezért tulajdonít nekem Zappe „általános erőszak-ellenességet” (s mivel a jogállam notórius híve vagyok, nem is jár messze az igazságtól), hogy aztán felfedezze hozzáállásomban a rendszerhibát: 1956 hőseit nem tartom terroristáknak. Sőt, győzedelmesen kivágja a fő érvet is: „És azért sem szerencsés az 1944-es Göncz Árpádot és Faludy Györgyöt terroristának bélyegezni, mert akkor talán az 1956-os szabadságharcosok között is illene megemlíteni őket.” Mea culpa: ezúton ünnepélyesen megemlítem őket az 1956-os szabadságharcosok között. Ez azonban semmit nem változtat azon, hogy Göncz a háború előtt, Faludy meg a háború után megítélésem – s a mai terminológia – szerint terrorista jellegű tevékenységet folytatott. A kettő együtt igaz, nem egymást kizárva. Mint ahogy Ságvári is egyszerre volt antifasiszta és antidemokrata. Utóbbi kizárja, hogy az előbbinek demokrata miniszter emléktáblát avasson.
Zappe ezután még kicsit védelmezi a haladó fegyveres ellenállás megkérdőjelezhetetlennek tartott történetírói doktrínáját, majd nyakamba akasztja „a mai magyar jobboldal két alapvető törekvését”, amely szerint megszépítjük a Horthy-korszakot, s úgy véljük: lőni csak baloldali diktatúrákra szabad. Az első az én esetemen nyilvánvaló tévedés: aki megvizsgálja írásaimat, nem talál bennük Horthy-nosztalgiára utaló jeleket, sőt még a mai baloldalnál is a baloldali értékeket hiányát sérelmezem. Lövöldözni pedig lehetőleg semmikor ne tessék; annak érdekében meg végképp ne, hogy ha ezáltal mi kerülünk hatalomra, az igazságos diktatúra nevében falhoz állíthassunk bárkit, akit nem tartunk elég haladónak. S még valami: felejtsük el az „antifasiszta” jelző abszolút értelemben való használatát. (S nemcsak Kiss János altábornagy meg Bajcsy-Zsilinszky Endre besorolása az érdekes történelmi kérdés: hová tegyük Vásárhelyi Miklóst, aki, mielőtt liberális lett, fasiszta is volt meg kommunista, sőt megemlítendő a neve az 1956-os szabadságharcosok között is?) Az antifasizmus vagy antinácizmus szükséges, de nem elégséges ismérve a demokratának. Antifasizmus és antikommunizmus: ha javasolhatom, húzzuk meg itt azt a bizonyos polgári határmezsgyét…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.