Fantomdemokrácia

2004. 09. 22. 18:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem a miniszterelnöknek van kormánya, hanem a kormánynak miniszterelnöke – harsan fel gyakran a politikai közélet fórumain a méltatlankodó kiáltás. Mindhiába. A kormányfői túlhatalom nem egyéni ambíció függvénye, hanem alkotmányos berendezkedésünk sarokpontja. A kancellári rendszer nehezen viseli a gyenge miniszterelnököt, aki – mint Medgyessy Péter – nem képes a közjogi keretek által alig korlátozott széles mozgásterét kihasználni. Gyurcsány Ferenc kormányalakítási előkészületei az alkotmánytanból alulképzett kétkedőket is meggyőzhetik: nálunk nem a tucatnyi miniszter keres magának egy bármikor elcsapható karmestert, hanem a leendő vezető válogat a rendelkezésére álló garnitúrából.
Nagyjából két héttel a tervezett eskütétel előtt meglepően keveset tudni a leendő kabinetről. A kormányprogram napokban elkészült tervezetét hétpecsétes titokként őrzik, az úgynevezett SZDSZ ügyvivőinek is vissza kellett adniuk tanulmányozás után példányaikat (azért meglepődnék, ha nem kerülne a szöveg vagy annak megszűrt változata „idő előtt” nyilvánosságra), de homály fedi a kormányzati struktúrát, illetve – Kiss Pétert és Draskovics Tibort leszámítva – a miniszterek listáját is. Nem tudni, hogy a gyökeres változtatás ígéretével az MSZP-t meghódító miniszterelnök-jelölt a kormány szerkezetét és személyi összetételét is radikálisan átszabja, vagy az apró, elkerülhetetlen korrekciókat leszámítva mégis Medgyessy Péter kabinetjével menetel tovább.
Csupán egy dolog látszik biztosnak: a kormányalakítás menetrendje. E forgatókönyv tele van furcsa, néhol már-már abszurd elemmel. Így például Gyurcsány Ferenc, ha minden igaz, az egyeztetéseken lecsiszolt programot pénteken bemutatja a Medgyessy-kormány tagjainak. Annak a kormánynak, amelyik – s ez csak a miniszterelnök-jelöltön múlik – akár nagyobb részében is kicserélődhet. Miféle színjáték ez? De a csúcspont a kormányfőről és a programról határozó jövő szerdai parlamenti szavazás lesz: a képviselők várhatóan úgy nyomják meg a gombot, hogy még mindig nem ismerik a kabinet névsorát, tehát egy fantomkormányra voksolhatnak. A miniszterelnök-jelölt szándéka a zsákbamacskamódszerrel nyilvánvaló: nehogy megremegjen valamelyik leváltandó miniszter, államtitkár vagy a bársonyszék formájában beígért jutalmára hiába váró hívének a keze.
Azzal, hogy a kongresszus az MSZP szorult helyzetében és a pancser puccsot végrehajtó pártelitből kiábrándulva a profi puccsista lábai elé omolt, lényegében kiszolgáltatta neki a koalíciót (és döntése mellékhatásaként az egész országot). Megválasztása után Gyurcsány alkotmány adta jogával élve kénye-kedve szerint formálhatja kormányát; ambícióját, elszántságát nézve párton belüli ellenfelei bajosan blokkolják terveit. Érdemes megfigyelni, hogy a kormány közeli sajtóban az Orbán Viktor esetében kárhoztatott „vezéri” tulajdonságok – határozottság, erő, sikerre törekvés – miként nemesülnek politikusi erényekké Gyurcsány Ferencnél.
A szemünk előtt zajló kormányalakítási folyamat az iskolapéldája annak, hogy Magyarországon igenis a miniszterelnöknek van kormánya. A kancellárváltás nem technikai kérdés, az szükségképpen új kormányt és újragondolt politikai programot feltételez. Nem véletlen, hogy az alkotmány és az abból kifejlődő szokásjog alapján a köztársaság miniszterelnökéről nem 450 kongresszusi küldött, hanem a választópolgárok közössége szokott dönteni. Ha a törvényeket nem is sérti, amit Gyurcsány tesz, mégsem más, mint a demokrácia fantomizálása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.