Az oktatási tárca mindenkit ellenfélnek tekint

Pokorni Zoltán szerint a felsőoktatási reform kapkodó végrehajtása súlyos károkat okoz, amelyeket csak hosszú évek alatt lehet helyrehozni. Az egyes szakok ész nélküli szétverése hatalmas hiba. Lassú, fokozatos átmenetre lenne szükség. A Fidesz-kormány oktatási minisztere egy nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb fejlesztéspolitikában látja a megoldást a jelenlegi kapkodó, dupla vagy semmit játszó politikával szemben.

2005. 03. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi hónapokban szinte mindennap újabb és újabb részletek derülnek ki a kétszintű érettségiről. Tiltakoznak a szülői szervezetek, hangot adnak nemtetszésüknek a tanárok. Későinek tűnnek a radikális változtatások. Lehet még valamit tenni?
– A szervezési, technikai, tájékoztatásbeli ügyetlenségek elkerülhetők lettek volna, ha a kormány jól végzi a munkáját, és 2002–2003-ban nem játszadozik az egyszintű, kompetenciaalapú érettségi gondolatával. Végül az elképzelés megbukott, és a kormány is hozzálátott a kétszintű érettségi érdemi végrehajtásához. Az eltékozolt esztendő azonban nagyon hiányzik. A mélyebb problémák oka az, hogy a szocialista–szabad demokrata kormány hozzányúlt az érettségi szabályozásához. A mi elképzelésünk szerint minden továbbtanuló fiatalnak legalább két tárgyból emelt szintű érettségit kellett volna tennie. Ez a vizsga váltotta volna ki a felvételit. Az új kabinet azonban az egyetemekre bízta, hogy milyen szintű vizsgát kérnek a jelentkezőktől. A változtatás a rendszer szívét szúrta át, mert éppen az összehasonlíthatóságot, a standardizáltságot tette kérdésessé. Mégsem időszerű most ezzel foglalkozni. Az a lényeg, hogy a százezer fiatal nyugodtan készüljön a vizsgára. Néhány problémát azért még lehetne a vizsgák előtt rendezni. Igazságtalan például, hogy az idén érettségizők óriási hátrányban vannak a korábban érettségizettekkel szemben. A felvettek közül minden évben többségben vannak a korábban érettségizettek, az idén azonban a most érettségizők különösen nehéz helyzetben lesznek.
– Ennek mi az oka?
– A polgári kormányt megelőző évtizedekben nagyon kevés gyereket vettek fel a felsőoktatási intézményekbe, és így éveken át halmozódott a továbbtanulni vágyók száma. A mi irányításunk alatt nőttek meg igazán az államilag finanszírozott keretszámok. Így azok is tanulási lehetőséghez jutottak, akik korábban helyhiány miatt kimaradtak.
– Biztosan jó tendencia az, hogy folyamatosan nő az érettségizők száma, miközben egyre több a diplomás munkanélküli, a szakmunkáspiacon pedig hiány van?
– Az életszínvonal emelésének legfontosabb feltétele a képzettségi szint javítása. Az más kérdés, hogy a jelenlegi gazdaság képes-e felszívni a friss diplomásokat. Nem a diák sok, a munkahely kevés, és a gazdaság stagnál. De az oktatáspolitikának nem a jelenlegi válsághelyzetet kell figyelembe vennie, hanem az előttünk álló tíz-húsz év gazdaságát.
– A készülő felsőoktatási reform jelentősen megváltoztatja az egyetemi képzések szerkezetét. A tervezet miatt rengeteg kritika éri az oktatási tárcát, pedig a folyamatot még a Fidesz-kormány indította el.
– Így van, 1999-ben mi írtuk alá a bolognai folyamatban való részvételt. Úgy ítéltem meg, hogy a tömeges felsőoktatás és a minőségi képzés közötti ellentétet fel kell oldani. Jelenleg egyetlen olyan, a valóság által kiformált rendszer létezik, amely egyszerre tesz eleget a tömeges felsőoktatás és a minőségi képzés követelményének, ez pedig a lineáris képzés, vagy angolszász típusú rendszer. Abban mindannyian egyetértettünk, hogy ezt a rendszert kell bevezetni, de míg a Fidesz erre tíz évet szánt, addig a jelenlegi kormány már 2006-ban el akarja indítani az új rendszert.
– Miért kell ennyire sietni a reform bevezetésével?
– Nem kell. Az általam ismert felsőoktatási rendszerek nem is így szerveződnek. Ausztriában és Olaszországban úgy indítják be a bolognai rendszert, hogy nem verik szét azonnal a hagyományos képzéseket, hanem a kettőt egymás mellett működtetik. Nem lehet ugyanis egy évtizedek óta működő rendszert egyik napról a másikra megszüntetni és a helyére állítani egy gyökeresen újat. Kis túlzással ma már Magyarországon kívül egyetlen olyan ország sincs, amely a vegytiszta angolszász rendszert vezetné be.
– A Fidesz ezek szerint a fokozatos átmenet híve?
– Igen, ez lenne az ésszerű. A másik oldal érvelése szerint olyan konzervatív a magyar felsőoktatás, hogy vagy egyszerre minden pontját megreformáljuk, vagy megbukik a mutatvány. Ez az elvrendszer a felvilágosult abszolutizmusra emlékeztet, amely nem partnert lát a felsőoktatás szereplőiben, hanem legyőzendő ellenfelet. Mindig a szégyenpadra kerül valaki. Most éppen a felsőoktatás van soron. Előttük a testnevelő tanárokat pécézték ki, mondván, miattuk senyved a magyar ifjúság, mert a sok szadista tornatanár sípját pergetve zavarja fel a duci gyerekeket a mászórúdra. Nincs más megoldás, meg kell tiltani a testnevelés osztályozását. Még korábban a tanítók kerültek a szégyenpadra, mert a kormányzat szerint okkal, ok nélkül buktatták a nebulókat. Nem jó ez így. Rosszul gondolja a miniszter, ha azt hiszi, hogy paragrafusokkal lehet irányítani egy rendszert. Az egész semmit nem ér, ha nem állítja az ügy mellé az érintetteket.
– Miközben zajlik a felsőoktatás gyökeres átalakítása, az egyetemek súlyos pénzügyi gondokkal küzdenek. A rektorok az elbocsátások elkerülésének érdekében azt kérték a miniszterelnöktől, hogy a szeptemberi kötelező béremelést minősítsék ajánlottá. Valóban ez az egyetlen megoldás?
– Nem, sem az elbocsátás, sem a béremelések fakultatívvá tétele nem megoldás. Szinte minden egyetem leépítéseket tervez. Ilyen mértékű elbocsátási hullám legutóbb a Bokros-csomag idején volt. Hiába mondtuk a költségvetési törvény tárgyalása során, hogy a tervezett összeg nem elég a béremelések kifizetésére. Az oktatási miniszter kötötte az ebet a karóhoz, és két hónap elteltével most ő mondja, hogy legyen fakultatív a bérfejlesztés. Biztosítani kell az emelések fedezetét, és ehhez meg is van a pénz a költségvetésben.
– A kormány programok bevezetésével igyekszik javítani a felsőoktatási intézmények infrastrukturális helyzetét. Mi erről a véleménye?
– A kormány 160 milliárd forintos adósságba kergeti az egyetemeket, és az elkövetkezendő húsz év összes fejlesztési forrását a következő húsz hónapban akarja elkölteni. A filléres gondokkal küszködő iskolák húsz évre szóló, évi több milliárd forintos kötelezettségeket vállalnak. Ezzel nemcsak az egyetemeket hozza lehetetlen helyzetbe, hanem a következő
öt kormányt is. Az úgynevezett PPP-program a lehető legpazarlóbb megoldás. A magánbefektetőknek ugyanis – akiknek építeniük, illetve korszerűsíteniük kellene – valójában nincs pénzük, és banki kölcsönből kezdik el a munkát. A kamatok drágábbá és átláthatatlanabbá teszik az építkezéseket. A kormány ezzel a lépéssel évente hárommilliárd forintot „dob ki az ablakon”, húsz év alatt ez jelen értéken 60 milliárd forintot jelent.
– Magyar Bálint szerint a Fidesz szándékosan kelt pánikot, és erkölcstelen kampánnyal igyekszik elriasztani a diákokat.
– Sajnos az oktatási miniszter is kezd beleszürkülni azon kormánytagok sorába, akik azonnal a politika mezejére terelik a problémákat, és azt gondolják, hogy ütközeteket vívnak. A kormány dolga a problémák megoldása. Lehet minket vádolni, attól még nem tűnik el a probléma.
– Ha egy kormányváltás esetén ön ülne újra a bársonyszékben, milyen intézkedésekkel kezdené a munkát?
– Az oktatásnak legalább olyan fontos feladata a nemzeti közösséget egybetartó kultúra újrateremtése, mint a gazdaságorientált, praktikus tudás. A diák ne csak leendő munkaerő és megtöltendő koponya legyen, hanem érzelmekkel, értékrenddel bíró hús-vér lény. Az oktatás és a nevelés elválaszthatatlan egymástól. Pontosítani és támogatni kell a nevelési feladatokat. Értéknek tekintjük azt, ha a gyermek szülőhelyén járhat óvodába és az általános iskola alsó tagozatába. A felső tagozatokon már kiemelten fontos a színvonalas oktatás biztosítása. Ennek egyik lehetséges útja a társulások támogatása, de lehetővé kell tenni a talpon maradást az önálló kistérségi intézményeknek is. Azon dolgozunk, hogy 2006-ra egy olyan rendszert alakítsunk ki, amely az önkormányzati támogatásokon belül garantálja a tanárok fizetését. A felsőoktatásban figyelni kell arra, hogy a képzések jobban igazodjanak a gazdasági igényekhez. A nemzet legfontosabb erőforrása a tudás, ezért ösztönözni kell azt. Jóval nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb fejlesztéspolitikára van szükség a mostani kapkodó, dupla vagy semmit játszó politika helyett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.