Iskolai perverziók

Csontos János
2005. 04. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most aztán ki vagyunk segítve. Van ez a titokzatos országos középiskolai felmérés, amelyet támogat is meg nem is a feneketlen bukszájú Oktatási Minisztérium, s amely első látásra is tudománytalan: csak annyi benne a biztos, hogy ezúttal nem Vásárhelyi Mária volt a kérdezőbiztos. Talány, hogy miért kell tanárokat és diákokat a jelenig érő történelmi személyiségek elutasításáról kérdezni, majd az eredményt mindenhová szétküldözni: hiszen a regnáló pártok – beleértve az anti-Klebelsberg Magyar Bálintot is – szavakban amúgy távol tartanák az aktuálpolitikát az iskolától. De ha már mindenképp muszáj lajstromozni és bélistázni, érdemes ügyelni a részletekre is.
E konfúz felmérés szerint a magyar középiskolások Adolf Hitler és George W. Bush után Medgyessy Pétert, a pedagógusok meg Orbán Viktort tartják a legellenszenvesebb politikusnak. (Busht duplaannyian utasítják el, mint Oszama bin Ladent. Ennyit a „gonosz tengelye” címkéjű antiterrorista ideológia világméretű sikerességéről.) Orbán e lajstrom szerint a tantestületekben utáltabb személy Szálasi Ferencnél is, ami egyrészt komoly kételyeket ébreszthet a magyar pedagógusok Orbánnal antipatizáló halmazának történelmi tájékozottságát illetően, másrészt tájékozódási pontokat adhat a felmérés valós megrendelői körével kapcsolatosan. (Megjegyzem, a választható elutasítandók között valahogy nem szerepelt liberális politikus. Bár az is lehet, hogy egyszerűen senkit nem találtak, aki történelmi személyiségnek mondható.) Ugyanakkor a tanárok a Fidesz elnökét egyúttal a második legelfogadottabb közéleti személynek is rangsorolták, míg Gyurcsány Ferencet holtversenyben a sor legvégére tették – ami azt mutatja, hogy aki Orbánt utálja, az attól még nem szereti meg automatikusan Gyurcsányt.
Ezért írtam, hogy most aztán ki vagyunk segítve. A perverz ötletgazdák ugyanis a harmadik évezred elejének Magyarországát – bár szándékaik ellenére – mégiscsak valós fényben világítják meg. Feledve ugyanis Busht, Hitlert, Oszamát meg Szálasit (vajon hol van erről a listáról Sztálin meg Kádár?), a felmérősdi eredménye rámutat arra a tényre, hogy – legyen bármilyen színezetű kormánya az országnak – a véleményalkotás lényegében Orbán Viktor személye körül forog. S ennek nem csupán az az oka, hogy a túlsúlyos kormánypárti médiában sokszor annyi kritika fogalmazódik meg az ellenzék vezetőjével szemben, mint amennyi a Medgyessy–Gyurcsány-kormányzás mélyrepülésével foglalkozik, hanem az, hogy tényleg nincs rajta kívül történelmi személyiség a porondon. A mi korunk: Orbán kora. Ha tehát alternatíva fogalmazódik meg vele szemben, az szükségképpen nem állít, hanem őt tagadja. Emiatt aztán felcserélődik ok és okozat: a komprádor értelmiség az ellenzéki politikust hatalomgyakorlónak maszkírozza; a demokrácia működtetőjévé pedig nem a támogatottság, hanem az elutasítottság válik.
Vajon a középiskolai diákok bölcsebbnek vagy ostobábbnak tekinthetők-e tanáraiknál, amikor Medgyessyt romlatlan ösztönnel ellenszenvesebbnek tekintik, mint Orbánt? A felnőttek (ez esetben a pedagógusok) a kétféle kreatúra, kétféle politikai kínálat között rangsorolnak, a nagyobb esendőséggel, emberi gyarlósággal rokonszenvezve – míg a diákok a stílus púderrétege mögül hajlamosak kihámozni a tartalmat is. Ha a jelmez alatt nincs valóságos színész, ha a politikus orcája mögött nincs valóságos program, az feldühíti őket. Néhány év múlva hosszú sorokban ott kanyarognak majd az urnák előtt, s nem feszélyezi őket elnézőbb tanáraik véleménye. Magyarország sorsa tehát mégsem reménytelen – addig meg fél lábon is kibírjuk…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.