Lejtmenet

Most ne kezdjük a történetet azzal, hogy volt egyszer egy Zsolnay Vilmos, aki pécsi gyárában európai hírű porcelánt tudott készíteni. Ne folytassuk annak felsorolásával sem, hogy a család mi mindennel járult hozzá a sikerhez, hiszen ki művészi tehetségével, ki üzleti érzékével gyarapította a gyárat és annak jó hírét. A jelenlegi pécsi gyárnak ugyanis már nem sok köze van a Zsolnay névhez, és tulajdonosa, az állam mindent elkövet, hogy ne is legyen.

Hanthy Kinga
2005. 04. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétmilliárd forint közpénz felszívódott, több száz ember az utcára került, reorganizáció címszó alatt a pécsi Zsolnay-gyárat felszabdalták, egy részét eladták, majd visszavették, az egykori eozinmázas porcelán receptjét a mai dolgozók közül már szinte senki nem ismeri. A kétmilliárd forint persze nem tűnt el, csak átalakult: közpénzből magánpénzzé vált végkielégítés, üzleti tévedés címszó alatt. A családot azonban, amelyiknek valóban érdekében állna, hogy a gyárat és a termékeit ismét régi színvonalára emelje, soha nem engedték a tulajdonosi kör közelébe.
Most éppen az MSZP-berkeken belül erős pécsi lobbi egyik tagja, Toller László polgármester munkálkodik azon, hogy ingyenes átadással államiból önkormányzati tulajdonba kerüljön a gyár, pontosabban a 6-os út mellett lévő hathektáros terület, amelynek hasznosításáról már tervek is készültek az Európa kulturális fővárosa pályázat keretében. Bár a szociálliberális kormány minden mozgathatót pénzzé próbál tenni, Draskovics pénzügyminiszter állítólag megígérte Toller polgármesternek az ingyen-hathektárt. Szép lakóparkot, szórakoztató- és bevásárlóközpontot lehet oda építeni. Ha a lepusztított, adósságokkal terhelt és piacát veszített gyár nem is kell a városnak, a Zsolnay névre azért igényt tart. Az önkormányzat megalakította a szellemi városépítő és tervező Zsolnay Társaságot. A névválasztáshoz nem kérte ki a család előzetes belegyezését.
A Mattyasovszky-Zsolnay családot jelenleg tizennégy örökös jelenti. Az üzem az 1948-as államosításig volt családi tulajdonban. Ekkor a cégtábláról lekerült a Zsolnay név, de 1974-ben visszaírták. Az öttornyú márkajelet azonban az állami vállalat mindvégig használta. Emiatt névhasználati pert indítottak a leszármazottak. Volt olyan régi iparoscsalád, amelyik megnyerte, Zsolnayék azonban elbukták. A bíróság szerint a Zsolnay név már tárgyiasult, nem kötődik a családhoz. Elutasították 1992-ben a családnak azt az igényét is, hogy képviselőiket vagy megbízottaikat delegálhassák a vállalat igazgatóságába.


A pécsi porcelángyárat 1991 végén alakították át részvénytársasággá. Előbb az Állami Vagyonügynökség, majd az Állami Vagyonkezelő Rt., később az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. volt a gazdája. Akadtak jelentkezők, akik megvásárolták volna, de valahogy egyik sem jutott célhoz. A Zsolnay Porcelángyár Rt. 1995 áprilisában, ha nem is magántulajdonba, de új tulajdonoshoz került. A Magyar Befektetési és Fejlesztési Bank Rt. (MBFB) egy négytagú magánbefektetői társasággal közösen vásárolta meg a 74,28 százalékos tulajdonrészt az ÁPV Rt.-től. A magánbefektetői társaságnak tagja volt az MBFB akkori elnök-vezérigazgatójának, Medgyessy Péternek a veje és Somogyi Lászlónak, a Lázár-kormány egykori építésügyi és városfejlesztési miniszterének a fia is. A vételár harminc százalékát készpénzben, hetven százalékát pedig kárpótlási jegyben lehetett fizetni. Ugyanakkor a vevők vállalták, hogy 120 napon belül saját forrásból megemelik a Zsolnay Rt. jegyzett tőkéjét 150 millió forint készpénzzel.
A konzorcium 1995 júliusában ki is fizette az ÁPV Rt.-nek az összeget, de a tőkeemelést az MBFB már egyedül hajtotta végre. Előtte ugyanis a négy magánbefektetőtől névértéken vásárolta meg a birtokukban lévő részvényeket. Gazdasági elemzők bizonyosan ki tudnák számolni, mekkora nyereségre tettek szert a magánszemélyek, akik az akkoriban igen alacsony áron beszerezhető kárpótlási jeggyel fizethettek, és néhány hónap múlva már névértéken adhatták el szerzeményüket – készpénzért. Az állam tehát, hisz ne feledjük, hogy az MBFB Rt. állami tulajdonú bank, már itt veszített a Zsolnayn, pontosabban magánzsebbe került az állami pénz. Hasonlóképpen felesleges és pazarló akció volt a következő évek eseményeinek fényében az a 130 millió forintért elvégzett átvilágítás is, amelyet a Czipin & Partner cég végzett.


Miután az MBFB 1996–97-ben kettévált, és létrejött a Magyar Fejlesztési Bank Rt. (MFB), illetve a Magyar Befektetési és Vagyonkezelő Rt. (MBV), a Zsolnay Porcelángyár vagyonkezelésre az MBV-nek jutott, amiért az MFB-től jelentős vagyonkezelői díjat is kapott. A bank 1996-ban újabb, 136 millió forintos tőkeemelést hajtott végre, amelyekből fejleszteni kellett volna a gyárat. Fejlesztés valóban történt, ha nem is éppen ott költötték a pénzt, ahol szükség lett volna rá. 1996-ban tatabányai székhellyel az MFB megalakította a Zsolwien Kft.-t, amelynek azt a szerepet szánták, hogy a Zsolnay-porcelánt a határon túl is kínálja. Az alapító tőke szinte teljes egészét, majd tizennégymillió schillinget arra fordították, hogy üzletet nyitottak Bécsben. Ez a vállalkozás, a Zsolnay Porczelan Vertriebsgesellschaft, miután vagyonának nagy részét elveszítette, 1999 márciusában végelszámolás alá került. A bécsi cég alaptőkéjének nyolcvan százalékát egyébként egy kholmarthi üzlethelyiség lelépési díjaként fizették ki, ebből ügynöki jutalékként készpénzben kétmillió schillinget az Ariel Muzicant tulajdonában lévő osztrák ingatlanközvetítő cég kapott.
A Magyar Fejlesztési Bank tehát közel kétmilliárd forintot költött a Zsolnay Rt.-re, ám ennek sok eredménye a gyár működésében nem mutatkozott. A pénz átvilágításra, boltnyitásra, részvény-visszavásárlásra ment el, és az sem volt éppen olcsó mulatság, hogy hat év alatt tizenkét vezérigazgatója volt a pécsi üzemnek, akik távozásukkor jelentős végkielégítést vehettek fel. Volt, aki tizenkétmilliót, más három hónap igazgatás után „csupán” négymilliót, és akadt olyan távozó vezér, aki fájdalomdíjként a hétmilliós Volvót vitte magával. Hatmillió forintot kért és végül kapott a csődbe ment bécsi üzlet vezetője is. Követelését a cég először megtagadta, mert úgy gondolták, csőd után nem jár prémium, végül az akkor még új vezérigazgató, Kovács Gyula kifizette. A gyár dolgozói létszáma közben a harmadára csökkent. Attól azonban nem kellett tartani, hogy bezárják. A Zsolnay név mint nemzeti érték erős védőpajzs volt a pénzügyi tranzakciók előtt.
A leszármazottak, a Mattyasovszky-Zsolnay család tagjai 1994 óta próbáltak beleszólási jogot szerezni a gyár működésébe. Szándéknyilatkozatukra először nem kaptak választ, 2000-ben pedig konkrét vételi ajánlatot tettek. A tulajdonos bank azonban arra hivatkozva, hogy reorganizálni kívánja a Zsolnay-gyárat, tovább halogatta az eladását. A vállalkozás valóban nem volt jó állapotban. Mivel 1998 végére már 678 milliós veszteséget halmozott fel az akkor 850 millió forint jegyzett tőkéjű társaság, a tulajdonos újabb, 1,4 milliárdos tőkeinjekcióról, valamint a gyár szétdarabolásáról döntött.
Így jött létre a Zsolnay Manufaktúra Rt., amelyhez az eozinműhely, valamint a pirogránit- és az edénydíszműgyártás tartozik. A cégcsoport másik tagja lett a Zsolnay Porcelángyár Rt. Ebbe áttették a korábbi adósságokat, valamint ott maradt az őrlőüzem, ahol a gyártás alapanyagát készítik, és ez lett a szétdarabolt gyár energiaszolgáltatója. A harmadik tag az immár műemlékké nyilvánított üzemépületek kezelője, a Zsolnay-örökség Kht. Kérdéses, jogszerű-e a három új cég névhasználata. A vállalat negyedik részlegét, a szigetelőüzemet eladták. Pontosabban majdnem eladták.
A német–magyar, később tiszta magyar tulajdonú Cerins Kft. 2000-ben kötött előszerződést a Zsolnay Rt.-vel, hogy megvásárolja a műszakiporcelán-gyártó üzemet. Az előszerződéssel egy időben a Zsolnay Rt. 134 embert is átirányított a Cerinsbe, és megbíztak egy független ingatlanszakértőt, hogy állapítsa meg az ingatlanarányt. Kiderült, hogy az nagyobb, mint amekkorát a részvénytársaság kalkulált. Emiatt azután 2000 végén a két cég perre ment. Telt-múlt az idő, a magyar perek lassan zajlanak, eredmény nem volt. A Cerins közben érvényes szerződés híján nem fizetett, pontosabban a Zsolnay Rt. sem küldött neki számlát, nem alakította társasházzá az ingatlant, és nem tehermentesítette a céget.
A Cerins az első évben százmilliós befektetést hajtott végre, 2001-ben már öt-, a következő évben tizenöt-, 2003-ban pedig negyvenhárommillió forint volt a nyeresége. Az ingatlanmegosztásra vonatkozó per időközben lezárul: 2004 januárjában a táblabíróság, megváltoztatva az elsőfokú bíróság ítéletét, úgy döntött, a Cerins nem vásárolhatja meg a Zsolnay-cégcsoport területén lévő ingatlanrészt. A Zsolnay Rt. márciusban kezdeményezte a telephelyengedély megvonását, az önkormányzat pedig hivatkozva arra, hogy a Cerinsnek nincs sem bérleti, sem tulajdonosi joga, kilencven napra bezáratta a gyárat. 2003-tól a tulajdonosok hiába tettek bármilyen ajánlatot az MFB-nek, majd az ÁPV Rt.-nek, azok sem a vételt, sem a bérletet nem engedélyezték. (A Zsolnay valójában soha nem volt eladó, mondta egy, a cég történetét közelről ismerő informátorunk. A területet mindenáron egyben kellett tartani. Hogy ez kinek az érdeke? Az évek során nyilván változott az érdekeltségi kör, hogy ki lesz a nyertes, hamarosan elválik.)


Kilencvennapos leállás éppen elegendő egy cég halálához. A megrendelők elpártolnak. A Cerins tehát kifizette az általa felvett és nem a Zsolnay Rt.-ből átirányított dolgozókat, ötvenkilencet pedig, akik az eredetileg átirányított 134-ből maradtak, visszairányított a Zsolnayhoz, mondván, ha nem veheti meg a gyárat, nem veszi meg a tőle származó dolgozókat sem. Azok munkaviszonyának folytonosságát nem vállalhatja. Így került az utcára, sőt ami még rosszabb, a jogi semmibe ötvenkilenc ember Pécsett. A Cerins nem vállalta, hogy harminc-negyven éves folyamatos munkaviszonyuk után fizesse a végkielégítést, a Zsolnay Rt. vezetése pedig úgy gondolta, az emberek elbocsátása és kifizetése az utolsó munkáltató, a Cerins dolga. Ügyvédi tanácsra a dolgozók a Cerinst perelték be. A munkaügyi perben jelenlegi a Cerins áll vesztésre, a bíróság szerint attól, hogy a Zsolnay elállt az eladástól, még nem törvényszerű, hogy a Cerins jogutódlása nem jött létre. Szakértők szerint ha ez az ítélet jogerőre emelkedik, jó mintája lehet a fizetési kötelezettség alóli kibújásnak. Hasznos tippet adhat egy nagyvállalatnak, hogyan lehet sok embertől ingyen megszabadulni.
A Cerins ellen tehát most felszámolási eljárás zajlik. A gyártás megszüntetésével azonban a korábbi vagyon elértéktelenedett, hisz mit ér az a massza, amelyikből nem lesz porcelán, mit a kiégetlenül maradt nyers szigetelő. Legfeljebb hulladéknak való. A kérdés, miért döntött végül is a műszakiporcelán-gyárat visszakövetelő Zsolnay Rt. úgy, hogy megszünteti a visszakapott részleget? Miféle logika mentén cselekedett a vezetése? A Cerins bebizonyította, hogy a termelés nyereségessé tehető. A bezárás után azonban száz ember utcára került, ötvenkilenc jogerős munkaügyi bírósági döntés nélkül még elhelyezkedni sem tudott, ugyanis sehol nem mondtak fel neki, sem munkája, sem jövedelme. Március végén megszületett a jogerős ítélet, amelyik kimondja, hogy a négy éve működő Cerinst terheli a harminc-negyven éves munkaviszony után járó végkielégítések terhe. A Zsolnay Rt., mely a Cerinst látta el energiával, alapanyaggal, a műszakiporcelán-gyártás megszüntetése miatt további harminc embert volt kénytelen elbocsátani, maradt összesen hét dolgozója. És végül rosszul járt e döntéssel a Zsolnay Manufaktúra Rt. is, mert a Zsolnay Rt. csak neki számlázott ki a Cerins leállása után minden, a szolgáltatással összefüggő költséget. A Zsolnay Rt.-nek pedig ki kellett fizetnie a lekötött energiaköltséget annak ellenére, hogy nem használta el. Ez vagy a Zsolnay Rt., vagy a Manufaktúra Rt. költségét növelte, amit a két cég közös vezetője, Kovács Gyula dönthetett el.
A korábban az Óbudai Hajóépítő Rt. végelszámolásában és privatizálásában részt vevő Kovács Gyula 2000 júniusa óta áll a Zsolnay Porcelángyár Rt. és a Zsolnay Manufaktúra Rt. élén. Arra a kérdésre, ha már visszavették, miért szüntették meg a gyárat, a vezérigazgatótól azt a választ kaptuk: a műszakiporcelán-gyár ötéves kényszerű távolléte miatt elvesztek a piaci kapcsolataik, és ezen már nem lehetett segíteni. Kovács egyébként sem hiszi, hogy a műszakiporcelán-gyártás nyereséges lett volna, az elavult technológia miatt ugyanis túl magasak voltak az energiaköltségek, emellett szépítette a pénzügyi mérleget, hogy a cég nem fizette a bérleti díjat. Ugyanakkor elismerte, hogy nem is fizethette, hiszen a megállapított bérleti díj hiányában a Zsolnay Rt. nem küldte ki a számlákat. A részvénytársaság most perli a Cerinst az elmaradt bérleti díj miatt.
A csúf véget ért Cerins–Zsolnay üzlet nagy talánya, miért kellett erőszakkal, jogi furfanggal kiűzni a Cerinst, az „idegen testet” a hathektáros gyárterületről? A szakításon ugyanis mindenki vesztett. A Cerins és dolgozóinak vesztesége nyilvánvaló, sőt a Zsolnay Rt. is csak futhat a pénze után. Nem lesz kin behajtania a követeléseit. A cég 2003 juniusában más állami vállalatokkal együtt az MFB-től ismét az ÁPV Rt. tulajdonába került vissza, a tulajdonos pedig újabb, ezúttal 164 millió forintos kölcsönt adott a Zsolnay Rt.-nek, amelynek egyharmadát a műszaki porcelán gyártásának megszüntetése miatt kényszerűen elbocsátott dolgozók végkielégítésére fordították. Megint közpénz-milliók tehát a nagy semmire. Mindemellett a hitel fedezetéül jelzálogot terheltek a Zsolnay-örökség Kht. ingatlanjaira, tehát a műemlék épületekre. Kovács Gyula arra a kérdésre, hogy ki fogja ezt visszafizetni, azt felelte: a rendelkezésre álló vagyon privatizálás esetén fedezetet nyújt a meglévő tartozásokra, ám ha az ÁPV Rt., pontosabban a kormányzat úgy dönt, hogy mégiscsak Pécs városának adja ingyen a Zsolnay-gyárat, akkor ezekkel az adósságokkal valamit kezdeni kell.
Lapunk ezután kérdésekkel fordult az ÁPV Rt. illetékeséhez, Németh Ákos igazgatóhoz, s a kommunikációs igazgatóság útján az alábbi válaszokat kapta.
– Van-e már döntés a privatizációról? A pályázat kiírását tavaly már bejelentették.
– A Zsolnay-cégcsoport privatizációját a kormány által elfogadott privatizációs ütemterv irányozta elő, így 2004-ben privatizációs koncepció készült, amelynek alapján már 2004-ben megkezdődött a privatizációs pályázati kiírás készítése. Az ÁPV Rt. igazgatósága még nem döntött a Zsolnay-cégcsoport kiírásáról, tekintettel arra, hogy időközben hatályba lépett a 69/A § (7.) bekezdéssel kiegészített, „az állam tulajdonában lévő vállalkozói vagyon értékesítéséről” szóló 1995. évi XXXIX. törvény, melyre való hivatkozással térítésmentes önkormányzati átadást szorgalmazó igényt jelentett be a pécsi önkormányzat. Az ÁPV Rt. igazgatósága a közeljövőben tárgyalni fogja a Zsolnay-cégcsoport önkormányzati tulajdonba adásáról, illetve a cégcsoport nyílt pályázat keretében történő értékesítéséről szóló előterjesztést. A privatizációról vagy az önkormányzati átadásról a kormány hivatott dönteni. Amennyiben a kormány az önkormányzati átadás mellett dönt, Pécs megyei jogú város önkormányzata térítésmenetesen kapja meg a cégcsoportot.
– Ha az árbevétel nem fontos, miért nem szerezhet tulajdonrés

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.