Az élhetetlen magyar metropolis

Budapest csődbe jutott, Magyarország fővárosán tizenöt év elteltével tragikusan megmutatkoznak a materiális, morális és szellemi romlás jelei – hangzott el a Baross Gábor Nemzeti Gazdaságpártoló Társaság minapi tanácskozásán. A fórum három felkért vitaindítója, Cselovszki Zoltán, az Új Budapest Központ vezetője, Szegvári Péter, a Magyar Terület és Regionális Fejlesztési Hivatal elnöke és Finta József építész ugyan más-más szemszögből, de egybehangzóan azt állította: alapvető változások – egy új közigazgatási rendszer, világos, értékelvű jövőkép és következetes munka – kellenek ahhoz, hogy Budapest élhető metropolis és valóban a nemzet fővárosa legyen.

2005. 05. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vitathatatlanul kitört az utóbbi hónapokban az a szellemi vulkán, amely hosszú évekig fortyogott, de mára maga alá temette a városvezetést – állapította meg a Baross Gábor Nemzeti Gazdaságpártoló Társaság vezetősége a Budapest több mint város! Mi a budapestieké, és kié Budapest? címmel a napokban megrendezett vitaestjének témavázlatában. – Be tudja-e tölteni Budapest a főváros szerepét gazdasági, kulturális és szimbolikus értelemben, ha az egyre szaporodó kátyúk miatt már a főutakon sem lehet autóval végighajtani, ha félve megyünk a Citadellára, ha bedeszkázott, teleplakátozott ablakú üzletek fogadnak a belvárosban és a Nagykörúton? Budapestet ma a magántőke fejleszti kisszerű alkuk következményeképpen, s mindenben a megosztottság, az infrastruktúra idegen kézbe adása, a közigazgatási rendszer működésképtelensége, az itt élő emberek együttműködésének, közösségi tereinek a hiánya jellemző az egész városra – olvasható a vitaindítóban. A kérdések sorjáznak, az állításokat kutatások és a mindennapi tapasztalatok támasztják alá.
– Bár tizenöt éve működnek a kommunista hatalom által 1950-ben létrehozott tanácsokat felváltó önkormányzatok, a közjogi rendszert valójában nem változtattuk meg 1990-ben – jelentette ki Szegvári Péter, a Magyar Terület és Regionális Fejlesztési Hivatal elnöke. Emlékeztetett, már a fővárosi törvény létrehozásakor is jelentős volt a politikai megosztottság, ám az első időszakban kísérlet történt egy közmegegyezéses modell létrehozására. Ez arra épült, hogy bebizonyítsa: a demokrácia nem a többség uralmát jelenti a kisebbség felett, hanem azt, hogy minél többen vegyenek részt a közéletben. A kísérlet megbukott, hiszen az 1994-es választások után a többségi modell győzött, s a mai napig így működik a döntéshozás.
Szegvári szerint a jelenlegi kétszintű közigazgatási rendszer (a fővárosi önkormányzat és a vele jogilag egyenrangú huszonhárom kerület) nem megfelelő és nem hatékony. A szakember szerint – Bibó István után szabadon – hatalmi, hivatali és polgári szinten is egységesíteni kellene Budapestet. Magyarország egyéves EU-tagságának tapasztalatai alapján Szegvári Péter hangsúlyozta: az uniós pénzek bűvölete helyett koncepción, térségi irányokon, új intézményi struktúrákon kellene gondolkodni, s a második Nemzeti fejlesztési tervet már így lenne jó összeállítani. – A regionális huzavona időszaka véget ért: Budapestet szoros egységben kell kezelni a 78 településből álló agglomerációval, s nem csupán vízió az országhatárokat is átlépő térségi metropolis kialakításának a lehetősége sem. Mára az is bebizonyosodott, hogy a politikai elitek mellett más érték- és érdekrendszerek bevonása szükséges a döntéshozási folyamatba. Budapesten ezt a célt szolgálná a közmunkák tanácsának újraélesztése – fogalmazott Szegvári Péter.
Vajon a budapestiek hány százalékban mondják azt, hogy szeretik a fővárost? Cselovszki Zoltán, az Új Budapest Központ elnöke a Gallup egyik felmérése alapján közölte: az itt élők mindössze 18 százaléka. A kutatás megállapította, hogy a többség nem szeret itt élni, nem büszke a városra. – Többé nem lehet úgy városfejlesztési terveket készíteni, hogy a szakemberek és a politikusok megmondják, megszavazzák, azután úgymond elfogadtatják. Meg kell hallgatni a budapestieket, ők mit szeretnének. Ezt szolgálja a nemzeti konzultáció, amelynek budapesti sorozata pénteken indult. Összesen 230 fórumot szervezünk, hét kiemelt tanácskozással. Az emberek véleményének összegzése után októberre elkészül az Új Budapest-terv, amelynek összeállítását Orbán Viktor volt miniszterelnök ígérte meg a második Nemzeti fejlesztési terv kidolgozása érdekében tartott év eleji négypárti találkozón. A munkafolyamat részeként két-három héten belül már előrukkolhatunk az ország egészét érintő panelfelújítási programmal is – emelte ki Cselovszki. Mint hangsúlyozta, nem mehetünk el a politikai megosztottság okozta bénultság mellett, hiszen Budapest rendkívül jó potenciállal rendelkező város, mégsem fejlődik. – A felelősség azonban nem azonos: az Orbán-kormány 19 olyan beruházást indított el és fejezett be a fővárosban, amelyek összértéke meghaladja például a 4-es metró építésének költségét. Határozottan állítom, a rendszerváltozás óta a polgári kormányzat tett a legtöbbet Budapest fejlesztéséért. Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy az Antall-kormány finanszírozásában épült meg a Lágymányosi híd, s bár a tervezett világkiállítás elmaradt, de megépült a Duna-parti egyetemi negyed. S, hogy a kicsinyességről is szóljak, Demszky Gábor 1994-ben közvetlenül az expó lemondása után az érintett terület közműfejlesztését is azonnal leállíttatta, s csak a fővárosi hivatali apparátus makacssága akadályozta meg ezt az őrültséget. Ha összehasonlítjuk a különböző politikai erők városfejlesztésbeli gondolkodását, megállapíthatjuk: a baloldaliak problémákat gyűjtenek, s azokra keresnek megoldásokat, a liberálisok minimális üzemeltetéstől, a piac úgymond mindent megoldó szerepétől várják a fejlődést, míg a polgári erők előbb jövőképet készítenek, majd ehhez eszközöket rendelnek a cél érdekében. Tehát elsőként arra kell választ keresnünk, hogy milyennek képzeljük el Budapestet 2020-ban. Én azt mondom, hogy Budapest a nemzet fővárosa. Az Európai Unióban a valódi határok ugyan eltűnnek, de újra kialakulnak a kulturális határok. Mindaddig azonban nem beszélhetünk a nemzet fővárosáról, amíg Budapest a nemzettel ellentétben áll, nem lakható, nem élhető, s nem az itt élők alakítják – állítja az Új Budapest Központ vezetője.
– Tragikus romlás következett be az elmúlt tizenöt évben Budapesten materiális, morális és szellemi értelemben egyaránt. Bár az európai fővárosok legszebb látképével rendelkezünk, többek között a városvezetés alkalmatlansága miatt csődbe jutottunk – állította Finta József építész. Mint mondta, a több évtizedes diktatúra után láthatóan még nem állt össze Magyarország polgársága, a civil társadalom, amely rákényszerítené a mindenkori hatalmat arra, hogy vessen véget a káosznak. Jelenleg a várost elcsúfítják a graffitik, az utak kátyúsak, hajléktalanok tömkelege kószál az utcákon, és nincs ki ennek a folyamatnak gátat vetne. Az építészeti bajok gyökerei is a kommunista hatalomátvételig nyúlnak vissza: 1948–49-től kitaszíttatott az építészet a magyar kultúrából. A szakma iparrá, tömegtermeléssé degradálódott, s mindez a panelrengetegek felhúzásával vált igazán kézzelfoghatóvá. – Korábban a Kádár-rendszer, ma a piac gyakorol erőszakot a városon, a zabolázatlan tőke fejleszti Budapestet, miközben lehetetlen közlekedni, a belső városrész kihalóban van, gyakorlatilag megszűnt a kiskereskedelem. Az agglomerációba menekülő csaknem 400 ezer ember ugyancsak küszködik a települések rossz infrastruktúrája, s a főváros felé irányuló közlekedés hiányosságai miatt. A városnak nincsenek álmai, vágyai, pedig korábban annyi ötlet, elképzelés volt – kezdve a pályaudvarok lefedésével a kerületeket összekötő promenádos, parkos területek kialakításán át a budai gyaloghidak építéséig –, de semmi nem valósult meg belőlük. Talán a kávéházak számának növekedése, a kivételnek számító Ráday utca vagy a Liszt Ferenc tér kialakuló polgári hangulata jelenthet némi reményt a jövőre nézve. Merjünk álmodni, különben Pozsony és Prága után lehagyhat minket Bukarest is – hangoztatta Finta József.
Felkért hozzászólóként Tarlós István, Óbuda-Békásmegyer független polgármestere több kérdésben eltérő álláspontot képviselt a vitaindító előadókétól. Úgy fogalmazott: nem baj a politikai megosztottság, ám az igen, ha a politika túlterjeszkedik, oda is, ahova nem való. A liberalizmus megengedő álláspontját sem látja kifogásolhatónak, jelenlegi formáját azonban akként jellemezte, hogy az magán kívül senkit meg nem tűr, s le akarja győzni a természetet. – Ezzel a liberalizmussal szemben egy működőképes demokráciát, a döntések végrehajtásához pedig szigorú hierarchiát mutassunk fel! Állítsuk vissza a hatósági munka becsületét és hatáskörét, a pénzügyi uralom helyett pedig az oktatást és a nevelést helyezzük előtérbe! Nem világvárost, hanem élhető várost kell építeni! – szögezte le Tarlós.
A fórumon, amelyen vendégként részt vett Pozsgay Imre, a Nemzeti Konzultációs Testület tagja és a szervező Baross Gábor, a Nemzeti Gazdaságpártoló Társaság elnöke, Bod Péter Ákos és Mitnyan György, a XII. kerület fideszes polgármestere szégyenletesnek nevezte a Fővárosi Közgyűlés tevékenységét, s az önkormányzati és az állami feladatok, illetve a finanszírozási rendszer mielőbbi újraszabályozását, a kormányzatban önálló minisztérium létrehozását szorgalmazta. – Az élhető Budapestért legkésőbb 2006-ban alapvetően kell átalakítani az önkormányzati rendszert, de mindenek- előtt következetes munkára van szükség – mondta Mitnyan György.



Podmaniczky-program– füstbe ment terv?
Munkatársunktól


Budapestnek van jövőképe, van terve, ez pedig a Podmaniczky-program, amelynek alapján kilenc év alatt 130 fejlesztéssel újítjuk meg a város közlekedését, épületeit, környezetét, köztisztaságát, iskoláit, kórházait, 2100 milliárd forintból, amelyből 600 milliárdot a főváros teremt elő – jelentette ki nemrégiben Demszky Gábor. A főpolgármester már március 15-i politikai beszédében a tervre hivatkozott, mondván, „páratlan a történelemben, hogy most először a kormány és Európa is mellettünk áll”. Ezzel szemben a valóság az, hogy még nincs elfogadott program, így nemhogy a kormány, de az Európai Unió sem dönthetett még a finanszírozásról. Tény, hogy a Fővárosi Közgyűlés 2003 márciusában döntött Budapest városfejlesztési koncepciójáról, amely a középtávú terv elkészítését írta elő, végrehajtását a 2005-től 2013-ig tartó időszakra határozta meg. A tervet Tosics Iván vezetésével a Városkutatás Kft. készítette a fővárosi önkormányzat megbízásából, már az év elején feltették az internetre, s első nyilvános bemutatása március 22-én volt a Városházán.

A Podmaniczky-program Budapest hét térségében jelöl ki feladatokat:
1. A négyes metró vonalának kiépítésével párhuzamosan, a két végpont (Bosnyák tér–Etele tér) közötti felszíni közterületek minőségi fejlesztése.
2. Észak-Buda átalakítása, többek között az aquincumi híd megépítése, a volt gázgyári terület hasznosítása, a Mocsáros-dűlő beépítése, a körvasúti körút kiépítése a 10-es útig, illetve az észak-pesti M3-as autópályáig.
3. A belváros teljes rehabilitációja, a közterületek megújítása, a gépjárműforgalom csillapítása, végső célként kiszorítása.
4. Kelet-Pest szociális megújítása, benne Józsefváros és Kőbánya arculatának megváltoztatása, az Orczy-kert, a Népliget, a volt Hungexpo-vásárváros fejlesztése.
5. Dél-Pest, elsősorban Észak-Csepel úgynevezett technopolisszá alakítása, a Kopaszi-gát fejlesztése.
6. Buda központjának, elsősorban a Moszkva térnek és a közlekedési csomópontnak a rendezése.
7. A városkörnyéki térség, az agglomeráció és a főváros együttes regionális fejlesztése.
n
Tosics Iván márciusi bevezető előadásában azt mondta, jelenleg nincs pénz a középtávú programra, ám megfelelő politikai akarattal, összefogással, hosszú távú döntésekkel előteremthetők a források. A főváros arra számít, hogy az elképzeléseket a kormány beépíti a második Nemzeti fejlesztési tervbe, míg az Európai Unió más pályázatain csaknem egymilliárd euró elnyerését reméli. A budapestiek véleményét különféle formákban kikérik, ám az Új Budapest-terv kidolgozásával ellentétben mindezt az anyag elkészülte után teszik. Ígéretek szerint a vélemények egy részét beépítik majd véglegesítéskor, ám ezek a kijelölt területeket nyilván nem érinthetik majd. A napokban rendezték meg a Podmaniczky-program nyitott hetét, amelyen az érdeklődők mellett elsősorban a kerületeket várták. Hamarosan szakmai napokat tartanak, majd a kulcsszereplőkkel – kormányzati és regionális partnerekkel, a kis- és középvállalkozásokkal, nagy nemzetközi cégekkel, ingatlanfejlesztőkkel, civil szervezetekkel és várostervezőkkel – egyeztetnek a szervezők.
– Nagy valószínűséggel nem fog megvalósulni ez a terv, amely sajnos késve született, s a városvezetés tizenöt éves gyakorlatának mond ellent – jelentette ki lapunknak Lányi András, az ELTE Társadalomtudományi Kara településkutatási és humánökológiai szakának egyetemi docense. A Védegylet Növekedés vagy fejlődés című tanulmányának egyik szerzője szerint a várost mind ez idáig az esetleges beruházási érdekek irányították. – Mára kiderült: nem szabad növekedni, minőségi fejlődés kell. A Podmaniczky-program felvillantja az utóbbi lehetőségét, azonban nem jelöli ki a formákat és a szerkezetet, továbbá a terveket nem támasztják alá hatásvizsgálatok. A legfőbb gátló tényező, hogy hiányzik a partneri viszony a főváros és a kerületek, az önkormányzatok és az itt élők között – vélekedett Lányi András.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.