A diktatúra Emlékpontja

Aki nem csupán a jelen ügyes-bajos dolgaival foglalkozik, könnyen rásütik a bélyeget: múltba néző. Hódmezővásárhelyen viszont azt tartják, hogy az a közösség, amely nem dolgozza fel saját emlékeit, történelmét, a mában sem lehet sikeres. Az alföldi városban tradíciói vannak a hagyományőrzésnek, s újabb tanújelét adták: nem félnek szembemenni a kommerszen divatos folyamatokkal, s intézményes kereteket is nyújtanak a múlt és a jelen összekapcsolásának. Egy esztendeje adták át a felújított zsinagógát, valamint a mellette létesített Holokauszt Múzeumot, jövő tavaszra pedig az Emlékpont épülete készül el, amely a település 1944 és 1990 közötti sorsát mutatja majd be.

2005. 06. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

S miért pont emlékpont? A választ Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatója adta meg, aki terveik ismertetésekor úgy fogalmazott: sok ilyen emlékpont kellene az országban, hogy szembenézhessünk múltunkkal, a történelmi féljelennel, hogy megértsük, nem csak fekete és fehér színekből áll öszsze a kép, sokkal árnyaltabb a valóság. Lázár János polgármester mindehhez hozzáfűzte: 1990-től kevéssé beszéltük ki magunkat, közös sorsunkat, s ezek az elfojtott történetek, elemzések okozzák a rendszerváltozás utáni feszültséget s a hiányérzetet. A létrehozók szándéka egyértelmű: pontot kell tenni emlékeinkre, az 1990-ig húzódó történelemre, ha alkotó részesei s nem csak elszenvedői kívánunk lenni a jövőnknek. Hiszen az is igaz: a társadalom, a polgárok túlnyomó hányada inkább elszenvedője volt az utóbbi évtizedeknek. A sok tekintetben felszínes és dilettáns diktatúra egyvalamiben nem ismert könyörületet: a közösségi gondolkodás szétrombolásában.
A hódmezővásárhelyi polgárok közössége viszont nem ismert és nem ismer megalkuvást, s ennek az egybetartozásnak a szimbóluma a vidéken egyedülálló Holokauszt Múzeum, amely a gyönyörűen helyreállított zsinagóga tőszomszédságában kapott helyet. Maga a zsinagóga különösen megkapó látványt nyújt a verőfényes déli napsütésben az alacsonyabb parasztpolgári házak gyűrűjéből kiemelkedő, monumentális tömbjével. A vásárhelyi zsidóság még 1853-ban emeltette a romantikus stílusú imaépületet Busch Miklós szentesi építőmesterrel, de a századfordulón Müller Miksa szegedi építész munkája nyomán kapta azt a szecessziós köntöst, amelyben ma is látható. Vanderstein János, a helyi hitközség elnöke szavainak nyomán tárult fel előttünk az a színes kulturális és hitélet, amelynek színhelye volt egykor a hatalmas belső tér. A legnagyobb vidéki zsinagóga üres, magányos padsorai mégis drámai hátteret adnak a történetnek. A szikár számok tragikus monotonsággal kopognak. 1944-ben nyolcszáz-egynéhány hódmezővásárhelyi magyar zsidóból hétszázharminchét főt lágerbe, százhuszonkettőt pedig munkaszolgálatra hurcoltak el. Ötszáztízen soha nem tértek vissza. Az 1990-ben alakult emlékbizottság adatai szerint háromszázhetvennégyen haltak mártírhalált a deportáláskor, a munkaszolgálat áldozatainak száma pedig kilencvenhat. Mindennél beszédesebb az a tény, hogy a négyszázhetven mártír egynegyede huszonnégy évesnél fiatalabb volt.
Ezek a padok tehát jó ideig nem fognak megtelni a péntek esti istentiszteleteken, ám mint Vanderstein János mondja, miközben kinyitja a tóraszekrényt: mintegy félszázan összegyűlnek minden héten a közös imádságra. Lázár János arról is beszámolt, hogy amikor a páratlan szépségű építmény felújításáról, illetve további sorsáról döntöttek, egyértelmű volt: csak zsinagóga lehet, mert annak építették. Ez a lokálpatrióta közösségformáló szemlélet volt talán az a morális muníció, amely a paraszt Párizsként is emlegetett helység régebbi elöljáróit vezette, amikor Magyarország 1944. márciusi német megszállása után nem hajoltak meg a Sztójay-féle Quisling-kormány intézkedései előtt. A zsinagóga falán található annak a Beretzk Pálnak a neve, aki polgármester-helyettesként egész egyszerűen nem hajtotta végre a gettó felállításáról szóló parancsot. Ehhez természetesen kellett a helyi polgárság gerincessége is, hogy kijelenthesse: „Megállapítom, hogy senki nem hajlandó átadni a lakását gettó céljaira.” Nem árt, ha észben tartjuk: az egész országban Hódmezővásárhely volt az egyedüli város, ahol nem jelöltek ki gettót a zsidónak minősített magyarok számára. A városvezetők erőfeszítései mégsem bizonyultak Don Quijote-i szélmalomharcnak: annak köszönhetően, hogy két hétig szabotálták a helyi zsidó közösség deportálását, sok ember élete menekült meg. Számosan elkerülhették így, hogy a hírhedt auschwitzi lágerbe vigyék őket, ezért a kevésbé végzetes Bécs melletti strasshofi táborba kerültek. Megint mások számára elég volt két hét arra, hogy elmenekülhessenek a bevagonírozás elől.
A vészkorszak előtt és alatt más tekintetben is példaadó volt Vásárhely. A lakosság a szó szoros értelmében közösséggé kovácsolódott, amit mindennél ékesebben illusztrál, hogy az izraelita istentiszteleteket reformátusok és katolikusok is nagy számban látogatták. A múlt e tekintetben sem oszlott köddé, hiszen az egy évvel ezelőtti megnyitás óta hétezren látogatták meg a zsinagóga melletti Holokauszt Múzeumot. Van, amikor a kissé elkoptatott, sokat használt kifejezések ismét élettel telítődnek meg, ezt példázza a megrendítően hitelesen installált emlékhely is. Az elhurcolt kisgyermekek összegyűjtött játékai, ruhái éppúgy megtalálhatók a tárlókban, mint a vagonból kidobott konzervdobozokra írt üzenetek. Peregnek a filmkockák a kivetítőn, s a túlélők visszaemlékezései heroikus audiovizuális keretül szolgálnak a látottakhoz. A falon sorjáznak a gyermekfotók, a megszakított élettörténetek, egy másik fényképsorozat pedig a hóhérokat jeleníti meg. Természetesen szintén külön tabló jutott az embermentő igazaknak, s rájuk is érvényes lehet Márai Sándor mondása: „A horogkereszttel szemben áll az egyszerű kereszt.”
Kertész Imre sorai jelképesen hidat teremthetnek a másik nagy ívű vásárhelyi vállalkozáshoz, az Emlékponthoz. Nobel-díjas írónk szerint „a modern tömegtársadalom mélyén ott rejlik Auschwitz lehetősége, mert ennek a társadalomnak az emberét nem kötik vallási értékek és erkölcsi mértékek”. Az idézettel akár vitába is szállhatnánk, ha nem tudnánk, hogy Kertész a Rákosi- és Kádár-rendszer kérlelhetetlen pontosságú diagnózisát is megadta. Beretzk Pál sorstalansága példázza, hogy a jók egy velejéig rossz, embertelen rezsimben rendre elnyerik méltó büntetésüket. A bátor polgármester-helyettest a háború után B-listázták, majd passióját követően 1954-ben elhunyt. És talán Hódmezővásárhelyet is azért kellett oly erősen sújtania a hatalomnak, mert a diktatúrák nem viselik el a független közösségek létét. A kuláklisták, kitelepítések egymást érték, s az 1956-os forradalom és szabadságharc után az erőszakos kollektivizálás, tsz-szervezés sorsát sem kerülhette el az egykori paraszt Párizs. Arról viszont, hogy a totalitárius rendszer minden agymosó erőfeszítése ellenére vereséget szenvedett, bárki meggyőződhet, aki a Hódmezővásárhely környéki földeket járja. A tanyavilágot a hatalom szerencsére nem volt képes teljesen felszámolni. A városban is hiába változtatták Sztálinra az Andrássy utca nevét, az emberek itt is csak a régi nevet használták.
A Terror Háza Múzeum szakembergárdájával kialakítandó Emlékpont talán éppen azáltal lesz páratlan, mert nem csupán a történelem tragikus oldalát mutatja fel, hanem a helyiek szívós túlélőképességét is. Schmidt Mária úgy összegzett: természetesen ma még nem lehet tudni, milyen lesz ez a kép, hiszen maguk a városlakók rajzolják meg élettörténeteikkel, megőrzött tárgyaikkal, személyes sorsvállalásukkal. A cél az, hogy a diktatúra természetével végre helyi közösségi szinten is tisztába kerüljünk. De az is, hogy a manifesztálódó emlékeken keresztül mindenki számára világossá váljon, mennyire sunyi, alattomos módon ülte meg egész életünket a totalitárius rendszer.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.