Száztíz forint termékdíjat kell befizetniük kilogrammonként az állami költségvetésbe az autógumik gyártóinak az általuk legyártott vagy importált, és belföldön forgalomba hozott abroncsmennyiség alapján, a jelenlegi jogszabályok szerint. Ezt a költséget azonban a cégek a harmadára csökkenthetik, ha szerződést kötnek a gumik hasznosítására jogosult koordinátor szervezettel. Egy nemrég kipattant ügy viszont rámutat arra, hogy a hulladékhasznosítási támogatási rendszer óriási visszaélésekre ad lehetőséget.
A leggyakoribb eset, hogy egyes cégek felveszik a hasznosításért a díjat, a hulladékot viszont ártalmatlanítás helyett illegális telephelyre vagy elhagyott területre szállítják. A környezetvédelmi tárca gyanúja szerint azonban nemrég egy társaság úgy vett fel nagy összegeket a hasznosításért, hogy nem is voltak valós szállítások az igazolt teljesítések mögött. Az említett esetben információink szerint a cég úgy kötött fiktív szerződéseket gumiabroncs-hulladék külföldre szállításáról, és ottani ártalmatlanításáról két kft.-vel, hogy valójában a vállaltnál lényegesen kisebb mennyiségben vittek ki abroncsokat az országból.
Az állítólagos szállítások nagy részéről az átvevő semmit nem tudott. Értesüléseink szerint a csalással gyanúsított társaság tavaly egy osztrák és egy német RTW hulladékhasznosító cégnek szállított gumiabroncsot, a külföldi üzemek azonban a szállítási iratokon feltüntetett mennyiségnek csak a töredékéről ismerték el, hogy valóban meg is érkezett hozzájuk. Az exportáló vállalkozás viszont a szállítóleveleken feltüntetett mennyiség után vehette fel a hasznosításért járó pénzt, és így az ügyben tett feljelentés szerint milliárdos kár keletkezett.
A történteket még súlyosabbá teszi, hogy a hasznosítást vállaló társaság a gyanú szerint a nem létező szerződésekre hivatkozva kért és kapott szállítási engedélyt a Környezetvédelmi Főfelügyelőségtől. Nem véletlen, hogy a BRFK kihallgatja az ügyben érintett minisztériumi alkalmazottakat is, hiszen egyelőre nem tudni, hogyan téveszthették meg az engedélyek kiadóit, és hogy megtévesztették-e őket egyáltalán, vagy korrupciós ügyről van szó.
Az bizonyosnak tűnik, hogy a vizsgált ügynek felelősei vannak a Környezetvédelmi Főfelügyelőségen is, hiszen a hatóságnál kötelesek ellenőrizni a szerződéseket. Kérdés az is, hogy a hulladékhasznosítást koordináló szervezet, amelyikkel megállapodást kötött a nagy értékű csalással gyanúsított cég, mindenben körültekintően járt-e el. A szervezetnek ugyanis a hasznosítással foglalkozó cégek engedélyeit külön ellenőriznie kell, hogy megfelelően gazdálkodhasson a hasznosítási díjjal. Jelenleg három koordináló szervezet foglalkozik Magyarországon gumiabroncs-hulladékkal, a Gumigyártók Magyarországi Egyesülete (GME), az Öko-Gum Kht. és a Kör-Koor Kht., de a társaságok vezetői állítják, hogy nem tudnak semmiről, és egyelőre egyiküknél sem jelentkeztek a hatóságok. A KVM-nél egyelőre nem kívántak nyilatkozni az ügyben, de a Magyar Hírlap információi szerint a szaktárcánál belső vizsgálat indult.
Ódor Péter alezredestől, a BRFK gazdaságvédelmi főosztályvezetőjétől megtudtuk: a rendőrség a környezetvédelmi tárca feljelentése alapján ismeretlen tettes ellen nyomoz csalás megalapozott gyanúja miatt. Tájékoztatása szerint a rendőrség jelenleg a társaság szerződéseit vizsgálja írásszakértők bevonásával, de a nyomozás más körben is folyik majd.
Világosan kiderül a legújabb hangfelvételből: hazudott Magyar Péter a tüntetések költségeiről - de honnan jöhet a pénz?