Lobbi és kemény harc a frekvenciákért

2005. 09. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Frekvenciaháború – Hogyan lobbizott a TV2 és az RTL Klub? címmel jelentetett meg tényfeltáró cikket a Manager Magazin, amelyben a kormányszóvivő által korábban cáfolt lobbizás részletein kívül a miniszterelnöknek és feleségének vezető kereskedelmi televíziósokkal fenntartott meghitt baráti kapcsolatai is szóba kerültek.
A kereskedelmi tévék vezetői nem akartak a törvényes határidő végéig, vagyis 2006. május elejéig várni arra, hogy koncessziós szerződéseiket meghosszabbítsa az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT), ezért az elmúlt egy esztendőben folyamatosan lobbiztak a számukra kedvező döntés mielőbbi meghozataláért – derül ki a magazin írásából. A cikk szerint míg az RTL Klub lobbizó csapata a „keménykedést”, addig a TV2 az őszinteséget választotta tárgyalási stratégiának. Egy piaci szereplő pedig azt állította, az RTL Klub a zsarolástól sem riadt vissza a vezető politikusokkal folytatott informális megbeszéléseken.
*
Az írásból az is kiderül, hogy a kormányfő feleségének, Dobrev Klárának az egyik legjobb gimnáziumi barátja és esküvői tanúja Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója volt, míg a TV2-ről ismert Bárdos András–Máté Krisztina házaspárral Gyurcsányék időnként együtt járnak nyaralni.
A Manager Magazin úgy tudja, Gyurcsányék Kolosin keresztül ismerkedtek meg Máté Krisztinával, majd a köztévét és az RTL-t is elhagyó Bárdos Andrással. A Gyurcsány–Dobrev és Bárdos–Máté házaspár – időnként Kolosival kiegészülve – mind a mai napig rendszeresen találkozik egymással, és olykor nyaralni is együtt mennek. A lap úgy tudja, Kolosi csak Dobrevvel beszélt tavasszal a frekvenciáról, és akkor is csak érintőlegesen, Bárdosék pedig azért sem hozták szóba ezt a kérdést a miniszterelnökkel való informális vacsorákon, mert Kolosi – hiába régi barát – a rivális csatorna vezetője.
Ugyancsak a gyors döntés érdekében látogatta meg tavasszal Gyurcsány Ferencet Kereszty Gábor, a TV2 vezérigazgatója. A beszélgetésen egy kormányzati forrás szerint „Gyurcsány bevállalta, hogy jobb a tiszta helyzet. Nyilván nem akarta a választási kampány nyitányát azzal tölteni, hogy a tévékért lobbizók telefonjait fogadja” – tette hozzá az informátor.
Emlékezetes, László Boglár kormányszóvivő korábban lapunknak cáfolta, hogy a két kereskedelmi csatorna bármilyen módon lobbizott volna a kormánynál azért, hogy az befolyásolja az ORTT döntését. Arra a kérdésünkre, hogy a korábban évekig az RTL Klubnál dolgozó Batiz Andrásnak volt-e szerepe a két kereskedelmi tévé koncessziós szerződésének vitatott meghosszabbításában, leszögezte: amióta Batiz kormányszóvivőként tevékenykedik, minden kapcsolatot megszakított az RTL Klubbal. László Boglár a Manager Magazinban megjelentek ellenére tegnapi megkeresésünkkor is fenntartotta azt az állítását, hogy a kereskedelmi tévék nem lobbiztak a kormánynál.
A Manager Magazin emlékeztet arra is, hogy a kormányfő a kereskedelmi tévéket „végigroadshow-zta tavasszal”, és a választási kampányban is feltehetően jobban épít majd ezekre a csatornákra, mint riválisa, Orbán Viktor.



Túlsúly. Az ORTT kimutatásából kiderül, a hírműsorokban nem érvényesülnek a médiatörvényben előírt követelmények. Amíg a kormány átlagosan 70, addig az ellenzék csupán 30 százaléknyi szereplési lehetőséget kapott az április–júniusi időszakban. Ez az arány még az egyes nyugati országokban alkalmazott kétharmad-egyharmados kormány-ellenzéki arányt is felülmúlja. Míg a kereskedelmi adók hírműsoraiban „csak” 66 százalékos a kormánykoalíció szereplési aránya, addig a közszolgálati médiában ugyanez 69 százalék. A legkiegyensúlyozottabbnak a TV2 két vizsgált hírműsora (61–39) és a Hír Televízió Híradó 21 című műsora (64–36) bizonyult, a legelfogultabb pedig az ATV (77–23). A Duna Televízió és az MTV híradójánál az arány egyaránt 70–30 volt. (P. T.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.