Frekvenciaháború – Hogyan lobbizott a TV2 és az RTL Klub? címmel jelentetett meg tényfeltáró cikket a Manager Magazin, amelyben a kormányszóvivő által korábban cáfolt lobbizás részletein kívül a miniszterelnöknek és feleségének vezető kereskedelmi televíziósokkal fenntartott meghitt baráti kapcsolatai is szóba kerültek.
A kereskedelmi tévék vezetői nem akartak a törvényes határidő végéig, vagyis 2006. május elejéig várni arra, hogy koncessziós szerződéseiket meghosszabbítsa az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT), ezért az elmúlt egy esztendőben folyamatosan lobbiztak a számukra kedvező döntés mielőbbi meghozataláért – derül ki a magazin írásából. A cikk szerint míg az RTL Klub lobbizó csapata a „keménykedést”, addig a TV2 az őszinteséget választotta tárgyalási stratégiának. Egy piaci szereplő pedig azt állította, az RTL Klub a zsarolástól sem riadt vissza a vezető politikusokkal folytatott informális megbeszéléseken.
*
Az írásból az is kiderül, hogy a kormányfő feleségének, Dobrev Klárának az egyik legjobb gimnáziumi barátja és esküvői tanúja Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója volt, míg a TV2-ről ismert Bárdos András–Máté Krisztina házaspárral Gyurcsányék időnként együtt járnak nyaralni.
A Manager Magazin úgy tudja, Gyurcsányék Kolosin keresztül ismerkedtek meg Máté Krisztinával, majd a köztévét és az RTL-t is elhagyó Bárdos Andrással. A Gyurcsány–Dobrev és Bárdos–Máté házaspár – időnként Kolosival kiegészülve – mind a mai napig rendszeresen találkozik egymással, és olykor nyaralni is együtt mennek. A lap úgy tudja, Kolosi csak Dobrevvel beszélt tavasszal a frekvenciáról, és akkor is csak érintőlegesen, Bárdosék pedig azért sem hozták szóba ezt a kérdést a miniszterelnökkel való informális vacsorákon, mert Kolosi – hiába régi barát – a rivális csatorna vezetője.
Ugyancsak a gyors döntés érdekében látogatta meg tavasszal Gyurcsány Ferencet Kereszty Gábor, a TV2 vezérigazgatója. A beszélgetésen egy kormányzati forrás szerint „Gyurcsány bevállalta, hogy jobb a tiszta helyzet. Nyilván nem akarta a választási kampány nyitányát azzal tölteni, hogy a tévékért lobbizók telefonjait fogadja” – tette hozzá az informátor.
Emlékezetes, László Boglár kormányszóvivő korábban lapunknak cáfolta, hogy a két kereskedelmi csatorna bármilyen módon lobbizott volna a kormánynál azért, hogy az befolyásolja az ORTT döntését. Arra a kérdésünkre, hogy a korábban évekig az RTL Klubnál dolgozó Batiz Andrásnak volt-e szerepe a két kereskedelmi tévé koncessziós szerződésének vitatott meghosszabbításában, leszögezte: amióta Batiz kormányszóvivőként tevékenykedik, minden kapcsolatot megszakított az RTL Klubbal. László Boglár a Manager Magazinban megjelentek ellenére tegnapi megkeresésünkkor is fenntartotta azt az állítását, hogy a kereskedelmi tévék nem lobbiztak a kormánynál.
A Manager Magazin emlékeztet arra is, hogy a kormányfő a kereskedelmi tévéket „végigroadshow-zta tavasszal”, és a választási kampányban is feltehetően jobban épít majd ezekre a csatornákra, mint riválisa, Orbán Viktor.
Túlsúly. Az ORTT kimutatásából kiderül, a hírműsorokban nem érvényesülnek a médiatörvényben előírt követelmények. Amíg a kormány átlagosan 70, addig az ellenzék csupán 30 százaléknyi szereplési lehetőséget kapott az április–júniusi időszakban. Ez az arány még az egyes nyugati országokban alkalmazott kétharmad-egyharmados kormány-ellenzéki arányt is felülmúlja. Míg a kereskedelmi adók hírműsoraiban „csak” 66 százalékos a kormánykoalíció szereplési aránya, addig a közszolgálati médiában ugyanez 69 százalék. A legkiegyensúlyozottabbnak a TV2 két vizsgált hírműsora (61–39) és a Hír Televízió Híradó 21 című műsora (64–36) bizonyult, a legelfogultabb pedig az ATV (77–23). A Duna Televízió és az MTV híradójánál az arány egyaránt 70–30 volt. (P. T.)