Korzika harca pénznyelő zsákjáért

Bernard Thibault, a CGT szakszervezet főtitkára gátlástalan privatizációt emleget, és tiltakozik a francia szárazföld, valamint Korzika kikötői közötti kompforgalmat bonyolító komptársaság tervezett privatizációja miatt.

Loppert Csaba
2005. 10. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csakhogy ez az állami cég 1976-os alapítása óta nyeli a pénzt. Túlfoglalkoztatás, udvariatlan kiszolgálás, ráfizetéses gazdálkodás – a helyi tudósítások szerint minden rosszat, ami egy régi típusú szocialista nagyvállalatot általában jellemez, el lehet mondani róla. 1996-ban alapított magántulajdonú versenytársa, az olasz zászló alatt hajózó – és így persze kedvezőbb adózási feltételekkel működő – Corsica Ferries padlóra is küldte. A privatizáció tehát indokolt. Nem arany tojást tojó tyúkról, hanem a pénzt nyelő feneketlen zsákról van szó. Ezek a száraz közgazdasági tények, erről tudósítanak a számlák.
Csakhogy a történetnek emberi szereplői is vannak. Illusztrálja ezt az a temérdek viszálykodás, ami a múlt héten kezdődött Marseille-ben és a korzikai kikötőkben, és ami miatt több ezer turista rekedt Korzikán. A mai franciaországi országos demonstráció után dől el, hogy komoly szociális mozgalomig fejlődnek-e az események. És valószínűleg hosszú hónapok telnek még el, mire kiderül: mi lesz a korzikai állami hajótársaság sorsa. Sikerül-e az Európa más részein szokatlanul radikális szakszervezeteknek – a függetlenség vágyától és önálló nemzettudatuktól fűtött korzikaiak támogatásával – meghátrálásra kényszeríteniük a jakobinizmus vádjától gyötört, rossz lelkiismeretű francia államot és képviselőjét, az új jobboldali kormányt? A közszolgálatiságra hivatkozó francia baloldal nyomása előtt esetleg kapitulál a fél szemmel már a 2007. évi elnökválasztásra figyelő miniszterelnök? És akkor mégis többségi állami tulajdonban marad a feneketlen zsák? Vagy Párizs némi uniós segítséggel végigviszi a brüszszeli akaratot? A francia közlekedési biztos, Jacques Barrot már jelezte: ilyen esetekben az uniós szabályok tiltják az állami mentőöv alkalmazását, legalábbis hosszú távra.
Groteszk tény: a kormányhoz közel állónak tartott, konzervatív Le Figaro napilap a szocialistákat jól ismerő kommentátora, Alain-Gérard Slama az, aki a legélesebben bírálja Villepinéket. Óvja őket az elvtelen kompromisszumtól. Az elmúlt évtizedekben zajlott francia– korzikai konfliktusok hosszú sorával igazolja: az engedményekért az államnak mindig fizetnie kellett. Az elszakadást akarók rendszeresen még merészebb követelésekkel álltak elő.



Késések a vasútnál. A franciaországi vasútvonalakon a sztrájk miatt késésekre és járatkimaradásokra lehet számítani mind a helyi, mind a nemzetközi vonatforgalomban – közölte Kavalecz Imre, a MÁV Rt. szóvivője. A Bécs–Párizs– Bécs útvonalon közlekedő Orient vonatpár azonban a munkabeszüntetés ideje alatt is menetrend szerint közlekedik. A Magyarországon váltott menetjegyeket – az érvényességi határidőn belül, az utazás megkezdése előtt – a hazai vasúttársaság a kezelési költség levonása nélkül visszaváltja, illetve kívánságra más felhasználási időpontra átírja. (Zs. L.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.