Eredménytelen vagyonvizsgálatok

Eredménytelenül zárult az idén mind az Orbán család vagyongyarapodását, mind pedig az Apró–Gyurcsány-érdekkör állami forrásokból való meggazdagodását vizsgáló bizottság munkája. Egyik testület sem tudott ugyanis konszenzusos jelentéstervezetet elfogadni. A felszín mögött azonban jelentős különbségek húzódnak meg.

Czirják Imre
2005. 12. 29. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Májusban döntött a parlament a két bizottság létrehozásáról, amelyek fél éven keresztül vizsgálódhattak. Az Orbán család vagyongyarapodását vizsgáló testület munkájában már kezdetektől jelen volt az a görcsös igyekezet, hogy bármilyen módon fogást találjanak a Fidesz elnökén, ez ellen a bizottság fideszes tagjai jelenlétük hiányával tüntettek. Az Orbán-bizottság működését ráadásul számos botrány árnyékolta be. Júniusban nyilvánosságra került ugyanis a Miniszterelnöki Hivatal fejléces papírján egy tisztázatlan eredetű „gyanúkampányterv” a Fidesz-elnökének lejáratására. Az irat „szőlőügyezést” javasol az Élet és Irodalom lapon keresztül, és éppen ennek a hetilapnak a cikksorozatára hivatkozva javasolták a kormánypárti képviselők a bizottságot. Az ÉS később el is vesztette a helyreigazítási pert.
Júliusban aztán az is kiderült: Molnár Lászlót, a vizsgálóbizottság szocialista elnökét gazdasági bűncselekmények, okirat-hamisítás miatt korábban jogerősen elítélték. Molnár csak többhetes huzavona után mondott le. A bizottság munkájának komolyságát jól jellemzi az a jelentéstervezet, amelyet Szabó Zoltán (MSZP) készített. Ebben szerepel, hogy a testület „számos bejelentést kapott az Orbán család tulajdonában vagy érdekeltségében álló horvát tengerparti szállodáról, Loire-völgyi kastélyról, párizsi luxuslakásról, privatizált Balaton-parti minisztériumi üdülőről, Békés megyei tehenészetről”. Ezeket később komolyan vehető bizonyíték hiányában, vizsgálódási köréből kizárták. Orbán Viktor, amikor hívták, megjelent a bizottság előtt, összesen kétszer, és több száz kérdésre válaszolt. A második meghallgatás végén leszögezte: feleségével 19 év alatt kisebb vagyonra tettek szert, mint Gyurcsány Ferenc egyetlen esztendőben osztalékként, munka nélkül felvehetett.
Az Apró–Gyurcsány-érdekkör állami forrásból történt meggazdagodását vizsgáló testületben szóba kerültek a miniszterelnök által felvett osztalékok is. A Fidesz szerint ugyanis a kormányfő törvénytelenül jutott a 70 millió forintos osztalékhoz. A kormányfő arra a kérdésre sem adott választ – mondta Szijjártó –, hogy miért adott el az állam egy ingatlant (az V. kerületi Szalay utca 4.-et, a későbbi képviselői klub helyszínét) az érdekeltségi körébe tartozó cégnek, amelyet a privatizáció után az állam 100 millió forintért felújított, és később szintén 100 millió forintért visszabérelt. Kiderült, Gyurcsány Ferenc cégeihez 505 millió forintnyi állami forrás került, ez jelentős szerepet játszott meggazdagodásában.
A miniszterelnök kétszer jelent meg az érdekkörének meggazdagodását vizsgáló bizottság előtt, ahol kitérő, a kérdések alapját el nem ismerő válaszokat adott. „Ha az én titkaimra kíváncsiak, akkor legyenek vele boldogok, ha erre van szükségük, akkor tegyék, de talán éppen emiatt fogják elveszíteni a választásokat” – zárta le saját, második meghallgatását Gyurcsány. Deutsch Tamás (Fidesz) később az ügyészséghez fordult.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.