Új energiapolitika kell

Áttört a hallgatás fala – így értékeli az Energiapolitika 2000 Társulat elnöke, hogy Orbán Viktor áramárcsökkentő javaslatai nyomán az egész magyar politikai paletta figyelme a villamosenergia-árak felé fordult. A hosszú távú áramvásárlási szerződések felülvizsgálatát, a még állami tulajdonú piaci szereplők megerősítését és a szabályok újrafogalmazását Járosi Márton már évek óta hangoztatja – egyebek mellett lapunk hasábjain is. A Magyar Villamos Művek egykori vezérigazgató-helyettese szerint most világosan kiderült, az állami tulajdon és az állami szabályozás leépítése, illetve a piacnyitás a várt eredmények ellenkezőjét hozták.

Erdősi Csaba
2005. 12. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy látszik, most talált el a fülekhez az a sok ellentmondás, amelyekre ön éveken keresztül próbálta meg felhívni a figyelmet. A szakmai kérdések persze olykor politikai vitába torkollnak, megy a licit, hogy melyik oldal mit rontott el, de ettől eltekintve a politika olyan dolgokat kezdett el feszegetni, amelyek korában tabunak számítottak. Meglepte-e, hogy ha személye nem is, de az, amit képvisel annál inkább, az oldalvonal mellől hirtelen a kezdőkörbe került?
– Örülök, hogy a Fidesz felvetése nyomán vezető politikai témává vált a társulatunk által közel évtizede hangoztatott tény, hogy tudniillik a villamos piac privát szereplői túlfinanszírozottak. Magyarán a kilencvenes évek közepén privatizált erőművek és szolgáltatók indokolatlanul magas jövedelmekre tesznek szert, s ez az egyik oka a drága áramnak. A kialakult vita jogi részletei, éppúgy, mint az ezzel járó egymásra mutogatás azonban nem érdemes a figyelemre. A legfontosabb az, hogy most a szellem kiszabadulhatott a palackból, és remélhetőleg már nem gyömöszölhető oda vissza.
– Lehet, hogy a folyamat, amin keresztül idáig jutottunk, bonyolult, a végeredményre azonban meglehetősen egyszerű rákérdezni. Miért olyan drága a magyar áram?
– Hogy ezt tisztán lássuk, a privatizációig kell visszamennünk. Az energiapiacok megszerzése hazánkban is az unióhoz történő csatlakozás előkészítése jegyében történt anélkül, hogy végiggondolták volna, mivel jár ennek megvalósítása. A neoliberális szemlélet szétzilálta az addig egységes rendszert, és hagyta, hogy a szektor új elvek mentén kezdjen működni. A villamos ipar privatizáció előtti alapfilozófiája a legkisebb költség elve és az ellátásbiztonság volt. A tőke belépésével e helyébe a profit maximalizálása került. Az első hiba a magánosítás, tehát az állami szerepvállalás leépítése volt, a második pedig a liberalizáció, amikor az állam szabályozó szerepét is visszafogták. Ezzel a fogyasztókat teljesen kiszolgáltatták a profitérdekeknek.
– Milyen szerepet játszottak az áramárak elszabadulásában azok a hosszú távú szerződések, melyek felülvizsgálatára Orbán Viktor tett javaslatot?
– A privatizációs szerződésekben az eladó kormány – vagyis a Horn-kabinet – diszkriminatív módon gazdasági előnyöket biztosított a külföldi befektetőknek. Azaz garantálták, hogy az erőműveknek termelt áramot legalább nyolcszázalékos eszközarányos eredményt hozó áron vásárolja meg tőlük a Magyar Villamos Művek. Az állami tulajdonú paksi atomerőművel nem kötöttek kedvező szerződést, csak a külföldi tulajdonosok kerültek ilyen előnyös helyzetbe. Az árképlet ráadásul túlságosan magas indulóárat határozott meg, amelyet azután ilyen-olyan okokra hivatkozva egyre csak emeltek. A monopolhelyzetbe került privát szereplők a piacosítás uniós követelményeinek fedezetében sikeresen gyakoroltak nyomást az éppen aktuális kormányokra. Az árképletek indexáláson alapulnak, tényleges önköltség ellenőrzésére nem került sor. Ha valaki komolyan szeretné megváltoztatni a termelő és a szolgáltatócégek jövedelempozícióját, annak nem elég az árképletet megváltoztatnia, de mindenképpen figyelembe kell vennie azt is, mekkora a szolgáltatás vagy a termelés tényleges önköltsége. A polgári kormány egyébként megpróbálta mérsékelni a végfelhasználói árat, ez valemelyest sikerült is, a torz jövedelemviszonyok korrigálására azonban nem került sor. Ezért is tartom nagy jelentőségűnek azt felvetést, hogy a felületi kezelés helyett most a költségviszonyok újratárgyalásával keres megoldást az ellenzék.
– Egyes vélemények szerint a hosszú távú szerződések nélkül senki sem vásárolta volna meg a lerobbant állami erőműveket, a szükséges beruházásokra pedig végképp nem lett volna jelentkező.
– Az élet ezt megcáfolta. Nem önmagával a szerződésekkel, hanem azok tartalmával és a kiindulási feltételekkel van baj. A hosszú távú szerződések fedezéke mögött ugyanis a meglévő erőművi berendezések lerablásával is hatalmas jövedelmekre lehetett szert tenni. Ezért azután a tulajdonosok nem is kényszerültek rá, hogy jövedelmezőségüket beruházásokkal javítsák. Bizonyos környezetvédelmi beruházások persze történtek, gázturbinás erőművek létesültek, de az iparág lényegi megújítása még várat magára.
– A köztudatba most bekerült, hogy az erőművek luxusprofitra tettek szert, ön viszont azt mondja, hogy ez a kitétel a szolgáltatókra is áll.
– Pontosan. A privatizáció óta nem csak a termelők, de az áramszolgáltatók saját tőkére vonatkoztatott nyeresége is mindig magasabb volt nyolcszázalékosnál. 1996 és 2004 között a privát erőművek 160 milliárd, az áramszolgáltatók 194 milliárd, vagyis összesen 354 milliárd forint adózott eredményre tettek szert. Ez duplája a villamos ipar privatizációjából befolyt pénznek, s a legnagyobb részét kivitték az országból. Pedig ebből a pénzből meg lehetett volna újítani a rendszer jelentős részét. 2004-ben az erőműveknél már 22,4, az áramszolgáltatóknál pedig 15,4 százalékos volt a saját tőkére vonatkoztatott profit.
– Akkor tehát van honnan lecsípni a lakossági árak legalább tízszázalékos mérséklése érdekében.
– Így van. Önmagában a 8 százalékos profit feletti jövedelemrész 5-6 százalékos átlagos árcsökkentésre nyújtana fedezetet. Ha pedig mondjuk az Egyesült Államok államkötvényeinek négyszázalékos hozamát vennénk alapul, az e feletti jövedelemrész lefaragásával már 8-9 százalékos árcsökkenést érhetnénk el. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a társaságokból kiszervezett saját tulajdonú cégeknek adott drága megbízások növelik a cégek önköltségét, tehát szintén szerepük van a drága áramban. Ezt a költség oldali jövedelemkivonást a közbeszerzési törvénynek kellene megakadályozni úgy, hogy a közszolgáltatást végző társaságoknak kötelező legyen a vállalatból kiszervezett tevékenységek közbeszerzési pályáztatása. De volna még más mód is az árcsökkentésre. Az áram áfakulcsát tavaly januárban tizenkét százalékosról huszonöt százalékosra emelték, mondván, hogy az EU szabályai szerint a villamos energia az általános kulccsal kell adózzon. Most januárban a kulcs húszszázalékosra mérséklődik ugyan, csakhogy Magyarország, mivel erre a csatlakozási tárgyalásokon mentességet kapott, még 2007-ig alkalmazhatná a tizenkét százalékos kulcsot. Szóval öt százalékot enged a kormány a korábbi tizenhárom százalékos emelésből, pedig még további nyolc százalékot is engedhetne.
– Az Európai Bizottság is vizsgálja a magyar energetika profitszerkezetét. Segítheti ez egy jobb magyar szabályozás kialakítását?
– Társulatunk állásfoglalásban üdvözölte a vizsgálat megkezdését, jeleztük ugyanakkor, hogy azt az áramszolgáltatókra is ki kell terjeszteni. Szóval az EU segíthet megindítani egy korrekciós folyamatot, de Brüsszel nem fogja megoldani a mi problémáinkat. Sőt ehhez a hatósági árszabályozás visszaállítását követelő politikai akarat sem elegendő önmagában. Az árszabályozás mellett erős fogyasztóvédelemre is szükség van, nem beszélve az önköltség hatékony ellenőrzésének megteremtéséről. Magyarországnak a megváltozott helyzetnek megfelelő, nemzeti érdekű energiapolitikára van szüksége, amelyben helyre kell állítani az állam fogyasztókért vállalt felelősségét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.