Évadzáró a dumaszínházban

Képzeljük azt, hogy ülünk szilveszter éjszakáján a félhomályos szobában, hallgatjuk a kabarét. Azt lessük, miről beszélnek azok, akik kifordítják előttünk a látszat kabátját, megmutatják a varrásokat, a bélés toldásait, az átalakítások nyomait, a titkos zsebek tartalmát. A humoristától azt várjuk, hogy világ fonákságaiból minden fonákságra egyformán tekintsen. Nehéz vállalás, de ez a mestervizsgája lényege. Nézzük tehát, ezúttal melyikük mit tett le a vizsgaasztalra! Mennyire míves a termék, mekkora szakmai és emberi tapasztalat van benne felhalmozva, elment-e a vizsgázó világot látni, vagy megelégedett azzal a világgal, amelyet a főnökök eléje raktak?

Hanthy Kinga
2006. 01. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az álom én vagyok című évzáró rádiókabaréból immár nyilvánvaló, hogy a műfaj új irányba fordult, a fiatalok más utakon járnak, mint mestereik, bár olykor hasra esnek az útkeresésben. Litkai Gergely, Kőhalmi Zoltán vagy Bödőcs Tibor (tegyük még melléjük a már nem oly fiatal Badár Sándort) Fábry Sándor köpönyegéből bújtak ki, ő indította el a hazai dumaszínház mozgalmat, amikor látszólag vagy valójában nincs konyhakész szöveg, csak a váz, amelyre a mesélő azután alkalmilag felaggatja a szófordulatokat, poénokat. Olyan a produkció, mint egy népmese, mindahányszor másként hangzik. Mondhatjuk azt, hogy ezek a fiatalok nem tudnak még rendesen beszélni sem – akadoznak, nyökögnek, szóismétléseket használnak – azonban éppen úgy beszélnek, mint a mai kortársaik, akik ezért értik és egyre jobban szeretik is őket.
Az új hullám tagjai nem foglalkoznak eminens politikai kérdésekkel, esetleges oldalvágásaikból ide is, oda is jut. A saját történeteiket mesélik iskoláról, szülőfaluról, újabban társkereséséről és találásról. Fábry ezt a műfajt már látszólag tökélyre fejlesztette, az ő dumaszínháza azonban egy régebbi kultúrában gyökerezik, amely a közösségi tudásra és műveltségre épít. Utalásait még korosztályok értik vagy vélik érteni. A fiatal dumabajnokoknál már ilyet ne keressünk. Ők már a posztmodern kultúra gyermekei. Kedvesek, tehetségesek, szellemesek. Közülük is a legerősebb és főként a legrutinosabb Litkai Gergely, aki egyre nehezebb feladatokat kap Sinkó Pétertől és Farkasházy Tivadartól, a vezető konferanszié felelőssége ugyanis nemcsak az, hogy „bemelegítse” a közönséget, hanem hogy szellemi alapot is terítsen a produkció alá. Szilveszteri konferansziétársa, Nagy Ferenc József először próbálkozott meg mindezzel, neki még túl nagy volt a kabát. Úgy tűnik, ízlését, mértéktartását alakítgatni kell. (Győzike vagy Kiszel Tünde eséllyel perelhetné becsületsértésért és hitelrontásért.)
Lássuk, miféle világot állít elénk a szilveszteri kabaré. Sokat kacagni nincs okunk, ez nyilvánvaló. Litkai jelenete a mindent átszövő korrupcióról beszél, Megyesi Gusztáv keserű-kegyetlen írása arról, hogyan nyomorodunk meg egy olyan világban, amelyben a valódi teljesítményre nincs lehetőség. Éles Istvánt Orbán Viktor Kádárra emlékezteti, s ez akkor is otrombaság, ha komolyan gondolja. Nincs igazán humoránál Majláth Mikes László és Sinkó Péter sem, jeleneteik inkább bánatosak és keserűek, mint kacagtatók. Tóth Tibor is halványabb a megszokottnál.
A három és fél órás műsor végére maradnak a nagyágyúk, a tizenöt év után a rádiókabaré színpadára lépő Sándor György, a Besenyő család, vagyis a L’art pour l’art Társulat, Fábry Sándor, valamint Markos és Nádas György. Ha Fábrynak már kijár, ami kijárt Hofinak, hogy egyik önálló színházi estjéből rögzítettek részletet, tehát élvezhette a hazai pálya előnyeit, Sándor Györgynek is illenék már ezt biztosítani. Főként, mert végre megint van önálló estje, másrészt meg – és ez minden megszólalása alkalmából nyilvánvalóvá válik – mindaz, ami ma a magyar kabarészínpadon történik, az ő találmánya. Tehetség és generációs ízlés, kultúra kérdése, ki mennyit alkalmaz belőle. A L’art pour l’art például nagyon sokat. És főként nagyon jól, mivel át tudják ugrani ezeket az ízlésbeli és generációs korlátokat. Így, mindezzel együtt a szilveszteri kabaré olyan lett, amilyen ez a Fábry Sándor által kacializmusnak nevezett egyveleg, amelyből jó lenne megmenteni, ami érték volt, és még jobb lenne hinni abban, hogy az jó kezekbe kerül.
(Az álom én vagyok, Kossuth rádió – ismétlés január 5. és 7.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.